Inreda rumsavdelare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Inreda rumsavdelare

    Efter långa diskussioner har vi äntligen hittat en plats för ett nytt akvarium. Akvariet kommer att bli en rumsavdelare, saker att tänka på? Men framför allt så gäller frågan hur inreder man ett sånt akvarium? Måtten är lite ovanliga, 120, 50, 85. 15 cm av höjden kommer dock att gå bort, eftersom lysrampen sitter en bit ner (platt lock). Det kommer att så långt det går bli SA tema, med mycket rötter och växter. Ena kortsidan kommer stå mot en vägg.
    //Stefan Lindgren
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #2
    Hade rumsavdelare för ett par år sen i en annan lägenhet, det såg ut så här: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._7325543_n.jpg
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #3
      En tanke jag har haft innan som rums avdelare är att jag hade gjort en egen bakgrund, som hade istället för att vara mot en långsidan, så hade den varit mitt i akvariet istället med genomgående hål som fiskarna hade kunnat simmat igenom och då kommit över till andra sidan av karet.
      En rätt häftig tanke enligt mig iallafall.

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Jag har tänkt mig något liknande, rötter och stenar längs mitten, lite lägre växter mot glaset. På kortsidan mot väggen funderar jag på en hög rot flankerad av höga växter. Sedan funderar jag även på att ha höga växter på kortsidan ut mot rummet, skydd för fiskarna eftersom det blir rätt mycket spring på den sidan.
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #5
          Låter som en bra idé, så det inte speglas för mycket akvariet.

          Kommentar

          • Steff777
            • August 2010
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av Hallander
            En tanke jag har haft innan som rums avdelare är att jag hade gjort en egen bakgrund, som hade istället för att vara mot en långsidan, så hade den varit mitt i akvariet istället med genomgående hål som fiskarna hade kunnat simmat igenom och då kommit över till andra sidan av karet.
            En rätt häftig tanke enligt mig iallafall.
            Håller med om att det är en häftig tanke, krävs dock ett akvarium som är lite bredare än 50 cm.
            //Stefan Lindgren

            Kommentar

            • Hallander
              • August 2010
              • 580

              #7
              Om man inte vill ta för mycket plats så slänger man bara i en ca 2 cm tjock frigolit skiva, då man sen kör lite husfix och strör samtidigt på blästersand och sen lacka ovan på det sen, och hade man velat ha lite struktur på det hade man bara kunna sätta fast små moduler eller något på det. Enkelt och lätt som hade blivit dö snyggt Tar inte så värst mycket plats

              Kommentar

              Arbetssätt...