Löv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #16
    Ursprungligen postat av tulle89
    Färska gröna löv? Eller de som redan är vissna?
    Vissna löv som ligger på marken eller allra helst vissna löv som sitter kvar på träden.

    Att koka dem fungerar men att köra dem i ungen tycker jag är ett plus för då försvinner inte några av dom ämnen som man är ute efter ut i kokvattnet.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #17
      jag sköljer bara av löven för att få bort jord och insekter.
      Ingen kokning...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Skulle man kunna klippa av "gröna" ek-grenar med löv på och torka? Vill ha löven kvar på grenarna så att jag kan använda både gren och blad i karet.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #19
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Skulle man kunna klippa av "gröna" ek-grenar med löv på och torka? Vill ha löven kvar på grenarna så att jag kan använda både gren och blad i karet.
          har gjort så...inte med ek men tror det var björk. lät det ligga och torka ganska länge
          Sen stoppade jg ner, men björk är inget att rekommendera, träet är väldigt mjuk och löven försvinner snabbt.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #20
            Tack, då skall det sekatöras i helgen och läggas framför braskaminen så torkar de nog snabbt.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Kroppskonst
              Mor har ett träd på gården som de är stora fina löv på men vet inte vad det heter men de rasar typ bomull från det på sommaren
              Poppel eller asp. Asp är inte giftig men bryts ner fort, poppel är normalt sett OK också men balsampoppel (som har blad som luktar starkt av vicks) kanske man bör undvika.

              Gröna blad kan man förstås använda, men de har högre halt näringsämnen än bruna, fällda, blad. Träden drar tillbaka näringsämnena innan de släpper bladen. Högre näringshalter spelar nog inte nån jätteroll, men gör att bladen bryts ner snabbare och påverkar vattnet mer. (Al släpper för övrigt sina blad gröna, utan att dra tillbaka näringsämnen.)

              Man kan använda de flesta löv utan att det händer nåt värre än att de bryts ner snabbt, men undvik hästkastanj och rhododendron, de är giftiga.

              Man behöver inte sterilisera löven, det finns ingenting skadligt för fisken på fällda löv.

              Jag har använt fällda löv av ek, lönn, björk, fikus, och asp i mina akvarier utan problem (fast fikusblad bryts ner på bara några dagar). Bok har jag fortfarande inte hittat i närheten av Täby (norra Stockholm) där jag bor, fast det lär ska finnas några i Hagaparken.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • MyrasHusse
                • May 2010
                • 1353

                #22
                vad tror ni om bladen från blodhägg?
                http://myraakita.blogspot.se/

                Kommentar

                • Peter1904
                  • February 2003
                  • 1079

                  #23
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Skulle man kunna klippa av "gröna" ek-grenar med löv på och torka? Vill ha löven kvar på grenarna så att jag kan använda både gren och blad i karet.
                  Grymt bra idé! Så vill jag också ha det! Tack för tipset!

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #24
                    Det ska nog inte vara något problem, dock hade jag slängt in gren och blad i ugnen på typ 150 grader i någon timma tills allt är torkat.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #25
                      Behövde man göra nåt speciellt med eklöven eller inte? Nu är det ju höst så det ligger ju en del fina eklöv på marken. Är det bara att skölja av eller koka?

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #26
                        Ursprungligen postat av Falconer
                        Behövde man göra nåt speciellt med eklöven eller inte? Nu är det ju höst så det ligger ju en del fina eklöv på marken. Är det bara att skölja av eller koka?
                        Personligen hade jag bara sköljt dem med kokat vatten från vattenkokaren i ett durkslag och sen slängt ner dem, men jag vill också åt alla fina tanniner man kan hitta i dessa löv
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • oskarljunggren
                          • June 2010
                          • 88

                          #27
                          sj så kokade jag ca 10 St eklöv idag å la i mitt kar. blev skit snyggt,, malarna började snaska på dom direkt

                          Kommentar

                          • eckick1
                            • November 2009
                            • 121

                            #28
                            Jag har haft löv i mina akvarium nu ett tag.

                            Jag har nästan bara använt mig av boklöv, som jag tog in, skjöljde, band i små buketter och band fast i lerringar från gammla akvarie-växt-krukor och grävde ner i sanden. Jag har testat bruna löv, gröna frösna löv och gula löv.

                            De gröna var extremt fula, för de blev brunfläckiga ganska snabbt, och den bruna färgen var inte alls samma som de färdigförbrunade löven.

                            Gula löv blev bruna efter ett par dagar, och de bruna löven blir svarta efter ca 3-4 veckor.

                            Om man klipper av små grenar, med 5-6 löv, ca 1cm långa och binder ihop till bunkar och gräver ner i sanden så blir lövbuketten mycket högre, och får mer volym, och det ser nästan ut som någon slags växt. Löven faller inte av grenarna alls, det är jättebra.

                            Angående eklöv och garvsyra. Eklöv i akvarium blir svarta på några dagar, och därmed sladdriga. Ingen höjdare altså. Jag hade 15 eklöv i ett 35-liters akvarium, och höll ständig koll på pH-värdet. Ingenting hände. Efter 2 veckor slängde jag löveländena, för de var fula som stryk nu. Men boklöven är fortfarande snygga.

                            Ur "en kemi-kunnigs synvinkel då"
                            Löven som träden fäller saknar nästan helt näringsämnen, som vissa har påpekat. Det som då är kvar i löven är förbrukade nerbrutna kloroplaster. Det är blåsor med klorofyll, där fotosyntesen sker. Fotosyntesen gör druvsocker av koldioxid från atmosfären och vatten från marken. Vid den kemiska reaktionen bildas syre, som släpps ut i atmosfären. Sedan kopplar enzymer i växten ihop druvsockermolekylerna till antingen andra sockerarter, stärkelse eller cellulousa.
                            I träd handlar det dock om cellulousa. Ett exempel på ren cellulousa är bomull. Det består till nästan 100% av cellulousa.

                            Cellulousa är en lång kedja av ringformade sockermolekyler. Det är altså inget giftigt. Det är altså cellulousa som löven består av. Och få mineraler som kan finnas i löven. Även lite "föroreningar" av organiska molekyler innehållandes kväve, svavel och fosor kan finnas. Inget av detta är gifitgt.

                            Ekved innehåller garvsyra, och den bör därför ligga ute ica 2-3 år innan man eldar i en panna med det, för att syran är inte snäll mot pannan. Det gäller dock bara om man eldar med ekved regelbundet. I eklöv finns det inte gavsyra i några stora mängder, i alla fall inte si så stora mängder att akvarievattnet riskerar att få ett pH-ras.

                            Alla löv ger dock "missfärgningar" i vattnet, och det är färgen i boklöven som löser sig sakta men säkert i vattnet. Har man inget filter i akvariumet så blir vattnet grumligt, men med ett bra filter så är det inga problem.

                            Det är mycket dekorativt med löv (I like boklöv) i akvarier. Boklöven passar mycket bra till gneisversionen av BTN slimline.
                            Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...