Löv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Löv?

    Har sett att det är sjukt många som har löv i sina akvarium.

    Vad är det för löv?

    Vart kan man köpa dom?

    hur länge kan dom vara i karet innan dom "ruttnar"?

    sjunker dom ganska snabbt eller bör man göra något innan man släpper i dom?


    är sugen på att ha det i min biotop *
    http://myraakita.blogspot.se/
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det finns löv att köpa ja. ganska dyrt dock. gå istället ut o plocka ek eller boklöv från marken. koka o sen i karet. håller ganska länga vad jag förstått. månader. bra till SA-biotop :P

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      skall man ha i eklöv så skulle jag som tidigare talare sa koka lääääänge.

      sedan låta ligga i en spann med vatten där man byter vattnet verje dag i en vecka eller så.

      innehåller myyyycket garvsyra som kan ge otrevliga PH-sänkningar om de inte är helt urlakade.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        jag kokar då inga löv

        Gillar boklöv mer eftersom dom har en så otroligt vacker gyllenbrun färg.
        Brukar plocka gamla torra kvistar med löv på hemma hos morsan, sköljer av snabbt (man vill ju inte ha fågelbajs och sån skit i karet)
        Sen lägger jag bara i, dom flyter i några dagar men sen sjunker dom och då kan man peta ner dom i sanden eller lägga dom varhelst man vill

        Kokar man löven minst 10 minuter så sjunker dom på en gång.

        Och ruttnar skulle jag inte kalla det... snarare att dom bryts ner. alltså dom förstör inte vattnet när dom bryts ner, om man säger så.
        Tror det var Azur som skrev att torra gamla löv mest består av kol och har en väldigt odramatisk nedbrytning.

        Eklöv och boklöv är det vanligaste, men du kan köpa löv i affärn också, väldigt dyrt dock. dessa löv kan vara från typ kastanjeträd, valnötsträd, mandelträd/buske osv.
        Man kan även ha i alkottar men detta är mer för mixtrande med Ph och inte så mkt för syns skull tror jag.

        Räkor ÄLSKAR gamla löv och som jag har förstått det så är det nått i dessa torra löv som räkor BEHÖVER.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          jag kör eklöv i ugnen i 125 c i en timme. Funkar perfekt. Sen att dom inte sjunker på en gång ger ju mer charm åt biotop hållet.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
            jag kör eklöv i ugnen i 125 c i en timme. Funkar perfekt. Sen att dom inte sjunker på en gång ger ju mer charm åt biotop hållet.
            Färska gröna löv? Eller de som redan är vissna?
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              ok men går det med vilka löv som hellst? Funkar det att ha kottar o karet?
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av Kroppskonst
                ok men går det med vilka löv som hellst? Funkar det att ha kottar o karet?
                Inte kottar från barrträd... är samma med rötter och kvistar från barrträd, lämpar sej inte för akvariebruk
                Utan kottliknande kottar från lövträd... typ alkottar (ända lövträdskotten jag kommer på)
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • MyrasHusse
                  • May 2010
                  • 1353

                  #9
                  ok får ge mig ut i skogen och se vad som finns. Mor har ett träd på gården som de är stora fina löv på men vet inte vad det heter men de rasar typ bomull från det på sommaren går de ha dom bladen i karet tror ni?
                  http://myraakita.blogspot.se/

                  Kommentar

                  • Malawi1
                    • February 2009
                    • 583

                    #10
                    är inte det äppelträd som släpper massa vita små blad på sommaren? eller är jag helt ute och cyklar?
                    375 liter malawi / tanganyika.

                    96 liter SA

                    Kommentar

                    • MyrasHusse
                      • May 2010
                      • 1353

                      #11
                      det är inget äppelträd och det släpper inte vita blad det släpper (bomull)
                      http://myraakita.blogspot.se/

                      Kommentar

                      • MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

                        #12
                        men min fråga funkar alla löv?
                        http://myraakita.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kroppskonst
                          men min fråga funkar alla löv?
                          De flesta löv bör funka och alla löv kan sänka ph en smula, dock ser jag inte det som ett problem som Kensa gör utan det är mer något jag eftersträvar. Jag hade nog 3 liter boklöv i mitt 54l kar och ph sänkte från 6.5 till 6.0 på ungefär en vecka, då har jag bara hällt kokande vatten över dem när de ligger i ett durkslag då man vill åt alla fina tanniner de innehåller. Tanniner är nyttigt för många SA fiskar.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kroppskonst
                            det är inget äppelträd och det släpper inte vita blad det släpper (bomull)
                            tror du menar Asp... Släpper den Typ lite brunaktiga bomulllsliknande korvar??
                            Dessa blad kan jag tänka mej funkar jättebra
                            Dom är lite styva, som ekblad, fast annan form
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

                              #15
                              jag får helt enkelt testa mig fram=) blir att dra ihop en hög imorgon från marken dom som rasat ner. Så får vi se. Men vad är bäst koka dom eller?
                              http://myraakita.blogspot.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...