Behöver inredningstip till räkkaret :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ojdå, kanske du skulle kolla på belysningstiden om det redan kommit så mycket alger. Iofs brukar det bli en hel del i början, men det låter lite i överkanten.
    Är mossan brun är det inte mycket liv kvar i den, men det räcker att det är lite grönt i toppen för att den snart ska skjuta fart igen och det ser du ganska så snart.
    Bra val av räkor då de är lite tåligare, men huruvida de snäckorna funkar innan räkorna har jag inte en blekaste aning om...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      jag har körsbärsräkor o CR o amanoräkor med äppelsnäckor. inga problem över huvve taget. han är faktiskt den snäcka som rejsar runt mest o har spröten ute mest. de i de andra karen är mer reserverade.

      Kommentar

      • askungen
        • June 2010
        • 107

        #18
        Ja har körsbärsräkor o cb me massa äppelsnäckor i alla möjliga stl,posthornssnäckor o elefantsnäckor tillsammans i ett kar o de går alldeles utmärkt, räkorna åker ofta snålskjuts på äpplenas skal. O blir de trängsel vid matningen o nån räka kommer ivägen för nåt äpple som har bråttom till maten så flyttar räkorna på sig snabbt
        Anki
        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Jo, att det funkar bra ihop är ingen som ifrågasätter, men frågan var vilken som är bäst av de båda att börja med. Att räkor inte är så lämpligt att köra in karet med är en sak, men gäller det även äppelsnäckor eller är de tåligare för nya kar?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #20
            Måste ju börja med nåt!

            Ta ett äpple eller några få räkor typ 4-5 st. Mata ytterst lite typ varannan dag. Alternativt nån guppy i en månad.

            Tror en svärdsplanta som inte blir jättestor och kanske lite röd skulle vara perfekt i ett av hörnen. Detta på bekostnad av de växter som står där (Men det ser bra ut redan nu men en tanke)

            En annan tanke som skulle bli snyggt är nån lotus variant i framkant nånstans.

            Om du inte har för hårt vatten finns ingen anledning att "begränsa" sig till körsbärsräkor utan kanske klassikerna crystal red/black eller varför inte blå tigerräkor. Kolla in redbee.se om du inte redan har gjort det.

            Edit: Jag vet att gängse zoopetmall säger att man ska krasha in karet genom att hoppa över vattenbyten första månaden. Jag har gjort detta och börjat bytt vatten direkt och jag föredrar helt klart att börja byta vatten direkt och låta det ta lite längre tid för karet att mogna, vilket leder till mindre problem för mig i alla fall.
            Senast redigerad av Broddan; 09 September 2010, 12:06.
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #21
              Ursprungligen postat av Broddan
              Måste ju börja med nåt!

              Ta ett äpple eller några få räkor typ 4-5 st. Mata ytterst lite typ varannan dag. Alternativt nån guppy i en månad.

              Tror en svärdsplanta som inte blir jättestor och kanske lite röd skulle vara perfekt i ett av hörnen. Detta på bekostnad av de växter som står där (Men det ser bra ut redan nu men en tanke)

              En annan tanke som skulle bli snyggt är nån lotus variant i framkant nånstans.

              Om du inte har för hårt vatten finns ingen anledning att "begränsa" sig till körsbärsräkor utan kanske klassikerna crystal red/black eller varför inte blå tigerräkor. Kolla in redbee.se om du inte redan har gjort det.

              Edit: Jag vet att gängse zoopetmall säger att man ska krasha in karet genom att hoppa över vattenbyten första månaden. Jag har gjort detta och börjat bytt vatten direkt och jag föredrar helt klart att börja byta vatten direkt och låta det ta lite längre tid för karet att mogna, vilket leder till mindre problem för mig i alla fall.

              Jag tänker givetvis expandera räkbeståndet med andra räkor utöver körsbär. Men eftersom jag kör pmdd i karet just nu för att få fart på växterna och att jag aldrig har hållit räkor förut så tänker jag börja med körsbärsräkor, och sen se hur det går.

              Jag har en svärdlanta som aldrig blir stor och får röda blad i 100 liters karet, men jag vågar nog inte pilla så mycket med det nu.
              Jag minns att jag köpte massor av olika sorter växter när jag startade mitt 100 liters, men ångrade mig sen då växterna började växa och det blev rötigt.

              Jag har ju klämt i lite slam från 100-liters filtret och dessutom använt akvarievatten från 100 litraren i karet, plus att 3 platys har fått gå i akvariet nu sedan uppstart.

              Om jag nu byter vatten, är det någon idé att klämma ur lite slam från det stora filtret igen ? Det ska ändå rengöras snart.

              Nästa steg blir då annars att skaffa snäckorna och se hur det går .
              Tack för all respons

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #22
                Låter som du har koll på grejorna. Oftast blir det bättre med färre slags växter som får breda ut sig. Och det ser kanon ut det där med svärdsplantan skulle vara på någon annan växts bekostnad.

                Jag hade bytt 20-25 % vatten från vecka 1 många på detta forum skulle dock vänta en månad med vattenbyte. Det tar lite längre tid att få igång akvariet om du börjar byta direkt men jag upplever det som en "säkrare" uppstart, du avgör detta själv. Det funkar med båda sätten.

                Du har ju platy i nu så avvakta och ha lite tålamod några veckor så burken börjar komma igång. Har inte riktigt koll på hur mycket äpplen skitar ner. Vänta minst en månad med räkorna hade jag gjort i alla fall.

                Stiligt jobbat!
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                Arbetssätt...