Behöver inredningstip till räkkaret :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Behöver inredningstip till räkkaret :)

    Har nyss startat ett 30 liters räkakvarium och skulle gärna uppskatta åsikter och tips om inredningen.
    Nätet i bakgrunden är en mossvägg med javamossa. Jag hoppas att den gror på sig snart och täcker den kala bakgrunden

    Det som stör mig är att det känns lite oredigt som det ser ut just nu, så jag skulle gärnsa uppskatta några tip på hur jag kan förbättra layouten.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag tycker det ser jätte bra ut!! låt det växa till sig. jag kan inte se nått som jag skulle ändra på.

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Tack så mycket

      Jag har en svärdplanta som jag funderar på att stoppa i. Frågan är då om det inte blir för mycket ?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tror det blir för mycket. låt hellre dessa växter växa till sig ordentligt!

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          håller med hannesc, låt det växa till sig så fyller det nog ut ganska bra
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            titta gärna hur det var i min räkvas i början o hur det är på de sista bilderna.. växer rätt jäkla bra där.

            Kommentar

            • Reggae_Ripan
              • March 2009
              • 250

              #7
              Jag skulle nog tryckt i lite mossa Riccia fluitans också !
              500 Liter påväg upp igen !

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                han skrev ju att hela väggen bakom kommer bli mossa på

                Kommentar

                • tildus69
                  • September 2010
                  • 10

                  #9
                  Vart köpte du det där akvariet?? Funderar på att köpa ett. Fick du ngt med??

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Rör det inte ,, låt det bara växa till sig, du kommer ha ett riktigt snyggt kar sen.
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • Spongeduck
                      • June 2009
                      • 366

                      #11
                      Tack för alla svar.
                      Nu har det gått en dryg vecka sedan uppstart och problemen börjar då att välla fram. Rutorna täcks av ett lager alger, och jag vet inte om mossan i nätet lever fortfarande eller inte.

                      Bara att vänta att och se. 3 Platys har fått gå i karet i en vecka nu, dessutom har jag klämt ur en del slam ur filtret från mitt 100 liters i vattnet. Hur lång tid börr jag vänta innan jag introducerar körsbärsräkorna ?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        alger få man räkna med. karet är väl inte rikitigt i balans än. i med räkorna nu så kan de börja äta alger

                        Kommentar

                        • Spongeduck
                          • June 2009
                          • 366

                          #13
                          Jag har inte bytt vatten sedan uppstart för att snabbba upp inkörningsprocessen.
                          Bör jag byta vatten innan jag introducerar räkorna och äppelsnäckorna ?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            En sak hade jag gjort direkt, flytta den fula termometern som drar till sig blicken direkt. Sedan bör du nu ha sett om det är någon fart på mossan, annars får du nog köpa ny och sätta dit, kanske Christmas eller Taiwan moss isf som är mycket snyggare.
                            Annars ska du inte göra så mycket, gör ett vattenbyte, men vänta tills karet varit igång en månad innan du sätter dit räkorna.
                            Vilken sorts räkor ska du ha?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Spongeduck
                              • June 2009
                              • 366

                              #15
                              Karet har bara varit igång i en vecka. Ska mossan börja växa så snabbt ?
                              Det sticker ut jätte lite på vissa ställen, men mer än så är det inte. En del av mossan i nätet ser brun ut.
                              Jag hade tänkt köra med körsbärsräkor först, eftersom jag aldrig har hållit räkor förrut och de är tåligast.
                              Kan man introducera äppelsnäckorna tidigare än räkorna? Skulle behöva någon som åt upp algerna på ruta. Snart kommer man inte att kunna se igenom :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...