Solfilm som bakgrund, akut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #16
    Ursprungligen postat av redrobjem
    Varför inte svart bakgrundspapper från zooaffären? Annars har jag nått slags hobbypapper med klister på hela ena sidan finns på bla panduro och bauhaus det svarta är även svart på baksidan funkar klockrent vet inte vad det kan kallas men så här ser rullen ut finns i mönster och så oxå.

    Va f**n hur får man upp en bild?
    Bra fråga, jag har aldrig sett det i någon butik tror jag. Men jag kan tänka mig att solfilm sitter som en sugpropp på rutan, medan en bakgrund av papper mestadels hänger mer. Sen är ju solfilmen redan inhandlad så jag kör på den om den går att använda igen. Men om det skulle skita sig totalt med det som är tänkt nu så är jag inne på svarta bakgrunder, så papper/målad bakgrund kommer jag då att bjuda på Flyttar nog bakgrunden redan ikväll så projektet hinner någon vart imorgon.

    Kommentar

    • redrobjem
      • November 2009
      • 304

      #17
      Ursprungligen postat av Christerhedberg
      Bra fråga, jag har aldrig sett det i någon butik tror jag. Men jag kan tänka mig att solfilm sitter som en sugpropp på rutan, medan en bakgrund av papper mestadels hänger mer. Sen är ju solfilmen redan inhandlad så jag kör på den om den går att använda igen. Men om det skulle skita sig totalt med det som är tänkt nu så är jag inne på svarta bakgrunder, så papper/målad bakgrund kommer jag då att bjuda på Flyttar nog bakgrunden redan ikväll så projektet hinner någon vart imorgon.
      På mina små har jag bara svart bakgrund från zoo funkar fin fint men på dom större har jag den där hobbysaken då jag inte vill behöva göra om det om det kommer vatten emellan eller den ramlar ner eller den hänger osv. Nu finns bilden ta med den till Panduro eller Bauhaus eller dyl. och fråga det är billig, på Bauhaus var det per rulle på Panduro per meter man köpte.
      350 liter Sydamerika
      250 liter sydostasien
      30 liter sydamerika

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #18
        Okej tack då vet jag. Men nu är jag på gladare humör Med hjälp av gubben i huset så gick det ganska lätt att flytta den efter lite krångel. Klistret försvann/tappade lite effekt i kanterna så det får bli en liten bit tejp där, annars ser det schysst ut med tanke på att detta var den 3e gången jag satte dit den.

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #19
          Av egen erfarenhet VET jag att det INTE funkar att ha filmen inuti karet. Satte får några månader sen i en 3D bakgrund med filtrering bakom och för att dölja filtreringen från sidan, satte jag solfilm inuti i kant med bakgrunden och bakre glaset Tyckte inte om tanken att ha en kant av solfilmen utanför tilltalade mig. Med facit i hand skulle jag silikonat fast solfilmen runt om så inget vatten kunde träcka in bakom.
          Vad hände då? Jo, filmen började bubbla upp efter någon dag, det blev luftbubblor och såg inte speciellt trevligt ut. Dessutom blev det en mjölkig ton i vattnet av limmet. Jag har numera filmen på utsidan och det ser jättebra ut.
          Agnez

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #20
            Då vet jag hur det ligger till. Funderade faktiskt på om jag skulle silikona kanterna men då skulle det silikonet ligga på akvariets fogar, det gillade jag inte.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Det finns billig och bra svart plastfilm/tapet (eller vad det nu klassas som) att köpa i färgaffärer. Den är matt och släpper inte igenom något ljus så varför inte istället använda en sådan. jag har även använt denna som "list" på mina helglasakvarier
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jim_J
                • October 2009
                • 254

                #22
                Jag har biltemas solfilm på mina kar, och när det kommer vatten i och lyset tänds kommer det se helt kolsvart ut
                160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                350L Diskus
                160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det finns billig och bra svart plastfilm/tapet (eller vad det nu klassas som) att köpa i färgaffärer. Den är matt och släpper inte igenom något ljus så varför inte istället använda en sådan. jag har även använt denna som "list" på mina helglasakvarier
                  Skulle säkert fungera minst lika bra. Nästa gång jag ska ha svart bakgrund kollar jag upp den.
                  Ursprungligen postat av Jim_J
                  Jag har biltemas solfilm på mina kar, och när det kommer vatten i och lyset tänds kommer det se helt kolsvart ut
                  Mjo jag har sett det på vissa bilder, så jag vart lite orolig när min lyste igenom som ett glas :P Båda funkar säkert som sagt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Vad som också är intressant är att det gör en markant skillnad på ljuset om man har en film, målning eller liknande på insidan eller utsidan av glaset. Sitter det där vad det nu är på utsidan reflekteras ljus mot glaset och in i akvariet igen, icke så med nåt på insidan. Skillnaden är faktiskt förvånande stor där folk testat med att mäta.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #25
                      Jaha, det visste jag inte. Tur att jag tog den på utsidan då

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #26
                        Vilken solfilm från biltema ska man köpa? Denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...Solskyddsfilm/ eller http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...olskyddsfilm2/

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #27
                          Jag vet faktiskt inte, beror ju lite på vad du vill ha. Jag köpte i alla fall den mörkaste dom hade hos bilakuten där jag bor. Den kostade 99:-, för 150x50cm, precis som akvariet alltså.

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #28
                            Här kan du se hur jag har gjort, funderade på film först.
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            Arbetssätt...