Solfilm som bakgrund, akut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Solfilm som bakgrund, akut

    Hej hej.

    Solfilmen jag har som bakgrund jag har precis satt dit. Men hur fasen ska den sitta då?? Sätter man den med klistret på glaset på utsidan ser man ju ut precis som att man sitter i en bil. Fäster man den på insidan så blir det ju diskmedel i karet.

    Det är ju bara klister åt ena hållet, så det går ju inte att vända på den och sätta "utsidan" på solfilmen mot glaset. Just nu hänger solfilmen lite snett på akvariet, så snabba svar är ju en fördel
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #2
    varför ska du ha diskmedel?
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      Diskmedel lär han väl använda för att förenkla det hela. Sätter man diskmedel på så kan man flytta filmen hur man vill och släta ut de eventuella bubblor som blir. Därför har man diskmedel
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        Du får acceptera att man ser igenom en solfilm, gillar du det inte måste du fundera på att ha en annan bakgrund!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Aja, nu satte jag fast den på insidan i hopp om att det skulle bli bättre. Vart någon luftbubbla innan det blev klart i alla hast. Han inte heller göra ren glaset innan solfilmen sattes upp. Det återstår att se om den sitter kvar på glaset när jag fyller med vatten. Tyvärr blir projektet uppskjutet lite.

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #6
            När du har den på insidan kommer nog limmet på filmen sakta lösa sig i vattnet, vet du om det är giftfritt eller chansar du?
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Det finns ju färg, en hel del målar baksidan av sina kar.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ja... blev ju hastigt gjort så jag vet inte hur de blev. Jag chansar på att det funkar. Fyller det när filmen har fastnat riktigt som den ska. Då ser man ju också om akvariet läcker eller inte.

                Jo klart det går att måla, spänna upp svart papper också, men det känns som att solfilm hade blivit slätast och finast. Sen är det väl krångel att få bort färgen om man ändrar sig?

                Kommentar

                • quattromaniac
                  • June 2010
                  • 286

                  #9
                  Du behöver inte vara så noga om du målar baksidan!
                  Så länge färgen täcker glaset så ser det kanon ut från framsidan!
                  tror inte det är nån höjdare med solfilmen i karet..... Kan funka, men du har nog oddsen mot dig
                  Vårt nya sällskap/diskuskar
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Ursprungligen postat av quattromaniac
                    Du behöver inte vara så noga om du målar baksidan!
                    Så länge färgen täcker glaset så ser det kanon ut från framsidan!
                    tror inte det är nån höjdare med solfilmen i karet..... Kan funka, men du har nog oddsen mot dig
                    Vad är det för färg man använder när man målar då, vanlig svart inomhusfärg?

                    Mjo jag vet, som det ser ut nu är det jäkla snyggt, men får se om det släpper eller blir mer genomskinligt när man har vatten i. Oddsen mot mig, det är minst sagt :P

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      änvände olivolja när jag satte upp min film. på utsidan av karet då.......

                      sitter kvar efter 8-9 månader iaf.....

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #12
                        Det där veti tusan om jag hade vågat chansa på :-( Tänk om alla dina fina fiskar dör sen pga att det är något dumt i limmet på filmen... Måla tycker jag.. så är du säker på att fisken inte tar skada iaf Som de andra säger det blir garanterat snyggt med =)

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          christer tänk på att du inte kommer se igenom filmen alls på samma sätt när du fyllt på med vatten och har lyse över akvariet, jag ser knappt igenom min solfilm alls ens om jag försöker i ett litet 54l, se bilder i mitt 54l projekt, så du kan nog lugnt sätta den på utsidan istället, så slipper du riskera fiskarnas hälsa och att den släpper.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Christerhedberg
                            • August 2008
                            • 624

                            #14
                            Låter som att man får bättre resultat än vad jag trodde med solfilmen på utsidan. Solfilmen började fastna så jag tänkte att resultatet skulle bli bättre om man hade solfilmen på insidan. Ni som har hållit på med solfilm förut, tror ni att det går att flyta den igen? I så fall får man väl försöka få loss en hörn, och spruta med diskmedel & vatten. Eller går den lätt sönder?

                            Kommentar

                            • redrobjem
                              • November 2009
                              • 304

                              #15
                              Varför inte svart bakgrundspapper från zooaffären? Annars har jag nått slags hobbypapper med klister på hela ena sidan finns på bla panduro och bauhaus det svarta är även svart på baksidan funkar klockrent vet inte vad det kan kallas men så här ser rullen ut finns i mönster och så oxå.



                              Det blir inte blankt ska jag tillägga.
                              Senast redigerad av redrobjem; 17 August 2010, 21:46.
                              350 liter Sydamerika
                              250 liter sydostasien
                              30 liter sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...