Mjuk och fin sand..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #16
    det bästa med julas sand är att bara häva i karet, behöver ej sköljas då den redan är tvättad, kanon att slippa det-jag har i mina kar å vattnet blev klart efter max 10 minrekomenderas varmt
    MammaMia

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #17
      Ursprungligen postat av doppingen
      det bästa med julas sand är att bara häva i karet, behöver ej sköljas då den redan är tvättad, kanon att slippa det-jag har i mina kar å vattnet blev klart efter max 10 minrekomenderas varmt
      Mmmm, märker det...köpte mitt 54 liter idag och köpte sanden ifrån zoo, sköljde den tyvärr inte...och detta lär ju dröja...

      Men akvariumet är på plats och får stå över natten...så får vi sen se =)....Men men nånting lär man sig ju alltid..har aldrig haft sand förut, bara grus...
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #18
        sanden från zoo är åxo mycket dyraremen som du skriver så lär man sig alltid nåt nytt å det är det som är så bra med zoopet-man läser vad alla andra tycker, tänker och vet å sållar därefter
        MammaMia

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #19
          Ursprungligen postat av doppingen
          sanden från zoo är åxo mycket dyraremen som du skriver så lär man sig alltid nåt nytt å det är det som är så bra med zoopet-man läser vad alla andra tycker, tänker och vet å sållar därefter
          Kan jag göra nåt för att det ska klarna fortare??? rengöra filtret?


          Ja, men skulle ju helst ha velat haft julas sand, men kommer inte dit "på en kvart" har ju ingen bil..grrr..körkort utan bil...vad är det liksom..hahaha

          Dyrt...Ja, men jag fick rabatt, då jag är stammis där sen 15 år tillbaka...och köper man ett akvarium till (köpte i aug 240 l där) som jag gjorde nu..så blir det super, får nästan alltid 10% rabatt...inte illa =)
          Senast redigerad av candra; 24 April 2010, 20:25.
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #20
            Nja vet inte direkt, det lägger sig såsmåningom, det klarnar nog på nån/ett par dagar
            MammaMia

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #21
              Jaha, då var vi där igen, det där j---la tålamodet, hahaha.

              Jag satte ju dit pumpen igår, och så skulle jag sätta på locket till akv senare..åhhh då satt ju luftgrejen för högt upp så locket gick inte igen..men det justerar man ju.

              Och sen hade jag glömt att dra lyssladden bakom schenkench som akv står på ...kul att ha missa en sak...schenken väger ju bly..och så har jag ju fyllt akv....men är inte så van vid små akvarium, fan så mycket lättare med mitt 240 liters, det är så mycket dutt med dom mindre...men men får väl se till att lösa det på nåt vis, får väl ta ut vatten igen och dra ut schenken och sen fylla på igen. Tur att man har en hävert/slamsugare som går direkt till kran, kommer ihåg när man stod med hinkar förr i tiden. =)=)
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • wowilolmoma
                • January 2010
                • 317

                #22
                jag står med hinkar nu...
                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                Å en kissemiss

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  Ursprungligen postat av doppingen
                  det bästa med julas sand är att bara häva i karet, behöver ej sköljas då den redan är tvättad, kanon att slippa det-jag har i mina kar å vattnet blev klart efter max 10 minrekomenderas varmt
                  fast det håller jag inte med om. jag tvättar alltid min jula-sand. o det är redigt mycket damm i den som jag tvättar bort.

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #24
                    märkligt, jag har den sanden i 4 kar å alltid klarnat efter max 10 min otvättad men då har jag öst i det med en glassburk i redan vattenfyllda kar, sänkt burken ner till botten å vält ut det där, endast lite som virvlat men det lägger sig direkt, har alldrig haft något dammigt i mina säckar å som de sa i butiken är just blästersand tvättad då den ska användas till blästring, vet många som inte tvättar den innan men givetvis kan man ju göra det om man känner för detkanske finns det annan sand-jag har just Blästersanden
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #25
                      Ursprungligen postat av doppingen
                      Nja vet inte direkt, det lägger sig såsmåningom, det klarnar nog på nån/ett par dagar
                      Jag var ändå tvungen att ta bort vattnet,...hade glömt lyskabeln som skulle in bakom..mellan schenken och väggen, bara tömma och flytta schenken och fylla på igen...och tog det lugnare när jag öste i vattnet...problem löst!
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      Arbetssätt...