Göra egen inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Napoleondynamite
    • March 2010
    • 63

    Göra egen inredning?

    Jag har det lilla dilemmat att jag tycker att djuraffärernas inredning är väldigt opersonliga? Självklart har jaq några växter och grus, men små gömställen som jag faktiskt tycker är väldigt fina tycker jag är svåra att hitta. Att lägga i lite större stenar, eller en pinne är ju så enkelt, och jag vill gärna ha i något annat? Innan hade jag en spargris av keramik (tror jag) men fisken dog av någon anledning som varken vi eller de i djuraffären helt kan lista ut. Kan det vara något med spargrisen? I vilket fall stökar jag runt här hemma efter någon gammal gullig prydnad. Försöker också komma på material om ett alternativ skulle vara att göra egen inredning? Kanske får jag bara finna mig i att ha de vanliga stenarna och rötterna, men jag vill så gärna ha något mer annorlunda? Snälla kom med tips på saker eller material? Funderar just nu på kanske någon gammal tekanna/kopp av porslin?
    Tipsa??
    Alltid minst ett dilemma (n)
  • Johan0201
    • June 2007
    • 708

    #2
    Kanske var det något med spargrisen som var giftigt, ex färgen?
    1* 540 liter med SA/CA ciklider
    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

    www.tvspel.ifokus.se

    Kommentar

    • Napoleondynamite
      • March 2010
      • 63

      #3
      Mina föräldrar har fudnerat på det också, den var blå om det spelar någon roll? Men vi har också i blå akvariesten, som luktade jättekemiskt, men i djuraffären sa de att allt var som det skulle? Jag vill gärna ha kvar spargrisen i, men det verkar just nu som om jag får skippa det Men kan man ställa in prydnader av kanske porslin i sitt akvarium, eller är det också giftigt?
      Alltid minst ett dilemma (n)

      Kommentar

      • Dragula
        • April 2010
        • 58

        #4
        Porslinet i sig är inte giftigt, men färgen kan vara. Har jag för mig.
        Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

        Kommentar

        • Zenthar
          • February 2010
          • 129

          #5
          Ursprungligen postat av Napoleondynamite
          Mina föräldrar har fudnerat på det också, den var blå om det spelar någon roll? Men vi har också i blå akvariesten, som luktade jättekemiskt, men i djuraffären sa de att allt var som det skulle? Jag vill gärna ha kvar spargrisen i, men det verkar just nu som om jag får skippa det Men kan man ställa in prydnader av kanske porslin i sitt akvarium, eller är det också giftigt?
          Är du inte säker på om prydnaderna inte är giftiga så skall du undvika att ställa det i ett akvarium.
          Rötter och Sten som säljs i akvarieaffärer går utmärkt och ser även mer naturligt ut.
          60 Liter SA Sällskap
          325 Liter Malawi

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            du kan ju alltid använda tegelrör, antingen som dom är eller täcka dom i sten eller sätta växter på dom

            Kommentar

            • Dragula
              • April 2010
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Zenthar
              Är du inte säker på om prydnaderna inte är giftiga så skall du undvika att ställa det i ett akvarium.
              Rötter och Sten som säljs i akvarieaffärer går utmärkt och ser även mer naturligt ut.
              Alla är inte ute efter naturlig inredning, och fiskarna skiter fullständigt i om det ser naturligt ut eller inte.
              Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                Håller på mycket med formgivning och man ska akta sig för att stoppa färgat porslin etc i akvarium för färgen är oftast giftig, om nu inte föremålet är avsett för att vara i akvarium. Lerkrukor och annat gods som inte är färgat/lackat går oftast bra att ha i akvarium!
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                • Napoleondynamite
                  • March 2010
                  • 63

                  #9
                  Kan man göra egen inredning i ex. lera? Finns det sedan någon färg som inte är giftig som man kan måla med?
                  Alltid minst ett dilemma (n)

                  Kommentar

                  • Johan0201
                    • June 2007
                    • 708

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dragula
                    Alla är inte ute efter naturlig inredning, och fiskarna skiter fullständigt i om det ser naturligt ut eller inte.
                    Hur vet du det? Har de sagt det till dig?
                    1* 540 liter med SA/CA ciklider
                    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                    www.tvspel.ifokus.se

                    Kommentar

                    • Napoleondynamite
                      • March 2010
                      • 63

                      #11
                      Måste säga att jag är en av de som Dragula pratar om xD Det känns så vanligt med stenar och rötter, och opersonligt på något sätt, och jag vill ha mer av "mig", och min smak i akvariet. Om det alltså finns något sätt som kan göra egen/hitta bra dekorationer någonstans- säg till, snälla! Och om någon har förslag på material och färg? Har Fimolera, men tvivlar på att det fungerar?? Men då vet jag att jag bör undvika hushållsföremål. Enda chanserna är alltså göra eget/köpa typ en rot i en affär? :/
                      Alltid minst ett dilemma (n)

                      Kommentar

                      • Bladh
                        • February 2010
                        • 193

                        #12
                        Om du inte vill ha akvariegrejor i ett akvarium, om vill försöka få det att se ut som en stökig hylla (eller liknande), bör du ställa dig själv frågan om du verkligen ska pyssla med akvarium.

                        Kommentar

                        • Dragula
                          • April 2010
                          • 58

                          #13
                          Ursprungligen postat av Napoleondynamite
                          Måste säga att jag är en av de som Dragula pratar om xD Det känns så vanligt med stenar och rötter, och opersonligt på något sätt, och jag vill ha mer av "mig", och min smak i akvariet. Om det alltså finns något sätt som kan göra egen/hitta bra dekorationer någonstans- säg till, snälla! Och om någon har förslag på material och färg? Har Fimolera, men tvivlar på att det fungerar?? Men då vet jag att jag bör undvika hushållsföremål. Enda chanserna är alltså göra eget/köpa typ en rot i en affär? :/
                          Färgen akvariegrejor är målad med brukar ju fungera, kommer inte på namnet på den men din största chans är att måla saker själv.

                          Ursprungligen postat av Johan0201
                          Hur vet du det? Har de sagt det till dig?
                          Ja, faktiskt, jag satte ner ett slott och tro på fan att det fungerade utmärkt som substitut för naturliga stengrottor. Knepigt va?
                          Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

                          Kommentar

                          • backlight22
                            • July 2007
                            • 81

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bladh
                            Om du inte vill ha akvariegrejor i ett akvarium, om vill försöka få det att se ut som en stökig hylla (eller liknande), bör du ställa dig själv frågan om du verkligen ska pyssla med akvarium.
                            Men tänk om man faktiskt VILL hålla på med akvarium, fast man inte vill att det ska se ut som en sjöbotten endast i akvariet, utan vill sätta sin egna "touch" på det så det passar in hemma? Är det skäl nog till att man ska strunta i sitt intresse för akvarier då menar du?
                            Fiskar ÄR faktiskt inte intelligenta nog för att fatta vad som ser "naturligt" ut och inte.

                            Kommentar

                            • Zenthar
                              • February 2010
                              • 129

                              #15
                              Ursprungligen postat av backlight22
                              Men tänk om man faktiskt VILL hålla på med akvarium, fast man inte vill att det ska se ut som en sjöbotten endast i akvariet, utan vill sätta sin egna "touch" på det så det passar in hemma? Är det skäl nog till att man ska strunta i sitt intresse för akvarier då menar du?
                              Fiskar ÄR faktiskt inte intelligenta nog för att fatta vad som ser "naturligt" ut och inte.
                              Men vissa viskar ÄR intelligenta nog att fatta VEM som brukar mata dem genom att se genom glaset.. eller har jag fel?

                              Smaken är som baken såklart och man kan väl ha vad man vill i akvariumet sålänge det inte skadar fiskarna på något sätt genom att vara vasst, giftigt eller uppstressande.
                              60 Liter SA Sällskap
                              325 Liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...