jord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salmon
    • January 2008
    • 3

    jord

    Hej på er,
    Har läst lite gammalt och nytt ang jord i bottenlagert. Det skrivs om mix mellan lera (kattsand), jord och torv. Jag undrar hur skal mixen utformas, är det vanlig jord från naturen (hemma i trädgården) som man använder. Jag har ett 1250 liters kar som växtakvarium, det har stått "orört" i ca 6-7 år nu. Det växer på bra men har nu funderat på att bygga om i det eftersom en del växter blev större än jag trodde och samtidigt har mitt bottenlager jämnats ut så det är nästan lika högt med grus fram o bak. Finns det för övrigt något bra trix att få grusen att stanna i frammåtlutad variant (inte jämna ut sig som i mitt)? Plastskivor som limmas i botten eller dylikt?
    Jag kör med bottenvärme, fin grus underst, grövre ovanpå. Tolv lysrör, med reflektor, CO2, PMDD. Vattenbyte varje vecka ungefär 1/3 +. Lera utspridd i botten. Lite extra järn ibland och tilsättning av humusextrakt (4 liter) från egen blandning med torvblock i vattenbehållare vid varje vattenbyte. Cryptocoryne, Echinodorus, Eusteralis stellata, Limnophilla aromatica mm växer på ganska bra just nu så det är egentligen synd att röja i det men eftersom en del växter är rejält "felplacerade" just nu plus bottenlutningen som stör mig går jag i tankarna att göra det ändå.
    Tips på bottenblandning vid ev nybygge är tacksam.
    Hälsningar salmon
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Inte blanda kattsand och jord?

    Ursprungligen postat av salmon
    Hej på er,
    Har läst lite gammalt och nytt ang jord i bottenlagert. Det skrivs om mix mellan lera (kattsand), jord och torv. Jag undrar hur skal mixen utformas, är det vanlig jord från naturen (hemma i trädgården) som man använder. Jag har ett 1250 liters kar som växtakvarium, det har stått "orört" i ca 6-7 år nu. Det växer på bra men har nu funderat på att bygga om i det eftersom en del växter blev större än jag trodde och samtidigt har mitt bottenlager jämnats ut så det är nästan lika högt med grus fram o bak. Finns det för övrigt något bra trix att få grusen att stanna i frammåtlutad variant (inte jämna ut sig som i mitt)? Plastskivor som limmas i botten eller dylikt?
    Jag kör med bottenvärme, fin grus underst, grövre ovanpå. Tolv lysrör, med reflektor, CO2, PMDD. Vattenbyte varje vecka ungefär 1/3 +. Lera utspridd i botten. Lite extra järn ibland och tilsättning av humusextrakt (4 liter) från egen blandning med torvblock i vattenbehållare vid varje vattenbyte. Cryptocoryne, Echinodorus, Eusteralis stellata, Limnophilla aromatica mm växer på ganska bra just nu så det är egentligen synd att röja i det men eftersom en del växter är rejält "felplacerade" just nu plus bottenlutningen som stör mig går jag i tankarna att göra det ändå.
    Tips på bottenblandning vid ev nybygge är tacksam.
    Hälsningar salmon
    Det enda jag har hört är att man inte ska blanda kattsand och jord för att det skulle kunna leda till trådalgsbildning. Men jag vet inte säkert.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • CyberLizard
      • October 2009
      • 165

      #3
      Hm. Det här låter som en fråga som kanske skulle vara lättare att få svar på på PlantSwap. De har mer lite mer kunnande om växter och växtsubstrat där.
      Projektråd 160L SA

      Kommentar

      • hawkse
        • December 2009
        • 781

        #4
        Wow! Reggad i över två år innan första inlägget. Det kallar jag research som heter duga

        Kommentar

        • salmon
          • January 2008
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av hawkse
          Wow! Reggad i över två år innan första inlägget. Det kallar jag research som heter duga
          Du jag tycker du kan svara på min fråga istället för att snacka skit om hur länge jag varit med, men du kanske tillhör viktigpettergänget. Vad jag vet ställde jag en seriös fråga som i artighetens namn skulle kräva ett artigt svar..... hur länge jag varit oaktiv eller ej är totalt ovesäntligt och kanske visar att jag klarat mig utan "hjälp" än så länge
          MVH Salmon

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #6
            Salmon, lugna ner dig. Han skämtade. Man förstår av din fråga att du kan en hel del, och sällan har behövt hjälp. Kudos för det. Men du tappade just all min respekt.
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • salmon
              • January 2008
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av CyberLizard
              Salmon, lugna ner dig. Han skämtade. Man förstår av din fråga att du kan en hel del, och sällan har behövt hjälp. Kudos för det. Men du tappade just all min respekt.
              Hej på dig också
              Det verkar som om hawkse kan svara på ett inlägg själv och förstår inte varför du tar hans talan. Jag skrev en fråga för att jag var lite konfunderad över ett problem och behöver ingen info om hur länge jag varit med på "listan" det var liksom inte det intressanta, jag hade förväntat mig ett bra svar istället. Så ursäkta om jag inte hänger med i jargongen.
              MVH Salmon

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #8
                Tyvärr, ursäkten är inte godtagen. Har man väl förlorat min respekt en gång så krävs det mer än en snorkig låtsasursäkt för att vinna tillbaka den.

                Om du nu vill ha exakt och korrekt information, direkt, om ett problem du har, föreslår jag att du hittar en supporttjänst för akvaristik. Detta är ingen support. Detta är ett forum för folk som har akvaristik som hobby. Här umgås vi, ger tips och råd till varandra under kamratliga former. Det innebär att vi även skämtar med varandra ibland.
                Jag tyckte Hawkse var rätt rolig. Jag försökte själv komma på något svar på det i stil med "Ah, du menar inte som vi andra, som skriver samma frågor i varje ny tråd, utan att söka först! :P", men jag kom inte på något kul och snärtigt, varför jag heller inte skrev något. Alltså kunde det lika gärna ha varit mig du skällde ut. Han kan säkert tala för sig själv, och kommer nog göra det om han orkar bevärdiga dig med sin uppmärksamhet. Varför jag svarar är för att jag inte gillar din ton, och därmed säger jag ifrån. Så lungt och sansat jag kan, även om jag är medvetet frän mot dig, men det tycker jag att du förtjänat hittills.

                För att svara på din fråga, igen, så tror jag att de på PlantSwap förmodligen kan ge de bästa tipsen du behöver. Jag själv har inte hittat så mycket info i de gamla trådarna här när jag har sökt efter samma svar. Däremot fick jag tips om PlantSwap, och där fick jag mer tips om växtsubstrat och olika blandningar. Så pröva där, så kommer det nog gå bra att blanda rätt. Vad gäller nivåförändringen så skulle jag pröva att lägga lite större stenar och rötter som terassavdelare. Har du bara en mur som går från botten av karet (lägg frigolit under!) och upp en bit så blir det lättare att hålla en nivåskillnad på plats, även om du täcker hela muren med grus. Om du tittar i min projekttråd ser du att jag gjort så med en stor sten, och sedan har jag mindre dekorstenar ovanpå gruset som jag hoppas på ska hålla det lite på plats också. Lycka till!
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #9
                  Ha ha ja, "research som heter duga", Salmon, hur du missuppfattade vad hawkse sa är ett mysterium för mig, det han sa var rätt och plätt en komplimang. Om du inte vill lugna ner dig så fortsätt haverera och låta så här så får du inga seriösa svar.
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av salmon
                    Du jag tycker du kan svara på min fråga istället för att snacka skit om hur länge jag varit med, men du kanske tillhör viktigpettergänget. Vad jag vet ställde jag en seriös fråga som i artighetens namn skulle kräva ett artigt svar..... hur länge jag varit oaktiv eller ej är totalt ovesäntligt och kanske visar att jag klarat mig utan "hjälp" än så länge
                    MVH Salmon
                    Det var absolut ingen snorkighet. Det hör till god sed att man hänger länge på forum och gör ordentlig research innan man postar första gången för att t ex undvika svara på sådant som frågats många gånger tidigare. Jag tyckte helt enkelt du hade gjort helt rätt. Tyvärr verkar du inte ha läst så mycket under din tid som registrerad användare att du hänger med i jargongen. Synd.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...