Problem med sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nimala
    • February 2008
    • 51

    Problem med sand?

    Vi har haft ett 260-liters akvarium med blästersand i som vi nyligen avvecklat. Vi planerar att skaffa ett 1000-liters och hade tänkt ha grövre grus i (vilket vi också har i ett annat), men när jag ser bilder från andras akvarium där det är inrett med sand ser det så snyggt ut att jag börjar fundera på om vi skulle våga oss på det.

    Anledningen till att vi tvekar är att vi hade problem med att skräp, bajs etc. la sig på botten och det såg bara fult och smutsigt ut oavsett hur mycket vi försökte "dammsuga". Undrar nu hur ni som har fin sand på botten upplever att det fungerar?
    960 liter sällskapsakvarium
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    #2
    Ursprungligen postat av Nimala
    Vi har haft ett 260-liters akvarium med blästersand i som vi nyligen avvecklat. Vi planerar att skaffa ett 1000-liters och hade tänkt ha grövre grus i (vilket vi också har i ett annat), men när jag ser bilder från andras akvarium där det är inrett med sand ser det så snyggt ut att jag börjar fundera på om vi skulle våga oss på det.

    Anledningen till att vi tvekar är att vi hade problem med att skräp, bajs etc. la sig på botten och det såg bara fult och smutsigt ut oavsett hur mycket vi försökte "dammsuga". Undrar nu hur ni som har fin sand på botten upplever att det fungerar?



    är ingen expert men det Finns jue snäckor som äter bajs och sånt

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      det är lite problem med sand innan den kommit igång. Efter att bakteriekulturen i sanden kommit igång så bryter den ner rester/avföring bra i mitt tycke.

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Har man ett gäng, 20+, pansarmalar så håller de rent och snyggt.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Snäckor som röjer i botten och bottenrotande firrar ex. pansarmalar som lofstrog nämner så torde det inte vara några problem med skit på botten längre :
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Miklosoft
            • September 2005
            • 16

            #6
            Har sand i alla mina och i mitt mindre så ser jag knappt någon poop.
            Om du har möjlighet att ha räkor så lär du inte se mycket bajs.
            I mitt större så har jag lite poop men det samlas alltid kring växterna och där gör den inte någon skada.

            Kommentar

            • Nimala
              • February 2008
              • 51

              #7
              Tack för era svar. Ja, där vi hade problem hade vi Malawiciklider. Alltså inga bottenröjare. Får köra pansarmalar då. Räkor och snäckor kan vi tyvärr inte ha där, de har vi i andra kar
              960 liter sällskapsakvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...