Byta bottensubstrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Byta bottensubstrat?

    Jag har ett litet kar med lite grövre grus, typ 0,5-1cm. Skulle vilja byta till ett finkornigt grus då jag ka byta fiskar där i. Har varit räkor innan. Karet är fortfarande igång med några kamptjejer som snart ska flytta till en kompis.

    Bör jag tömma karet helt då jag byter bottensubstrat? Eller ska jag göra det med vatten i (kan ju sänka vattennivån i alla fall) för att behålla alla fina bakterier? Alternativ två var det jag tänkt mig men jag kanske tänker fel...
    www.devons.se
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Skulle rekommendera att tömma karet helt. Eftersom karet är litet kan du möjligen spara en del av vattnet i ett par hinkar eller liknande.
    Blir ju lättare att inreda utan vatten som skvalpar runt och du kan passa på att göra rent glas osv.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Ursprungligen postat av Sophia_
      Jag har ett litet kar med lite grövre grus, typ 0,5-1cm. Skulle vilja byta till ett finkornigt grus då jag ka byta fiskar där i. Har varit räkor innan. Karet är fortfarande igång med några kamptjejer som snart ska flytta till en kompis.

      Bör jag tömma karet helt då jag byter bottensubstrat? Eller ska jag göra det med vatten i (kan ju sänka vattennivån i alla fall) för att behålla alla fina bakterier? Alternativ två var det jag tänkt mig men jag kanske tänker fel...
      Du kan lika gärna ta bort allt vatten, så blir det som sagt lättare att göra rent rutor och sånt. Dessutom tycker jag att det är lättare att få upp bottensubstratet när man tagit bort så mkt vatten som möjligt. För bakterieflorans skull kan du som sagt spara vatten i hinkar men det borde absolut räcka med det som finns i filtret. Så lämpligt är att lägga pumpen i en hink med vatten från akvariet och låta det vara igång medan du byter bottenmaterial och inreder på nytt.
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Sophia_
        • January 2009
        • 454

        #4
        Tack för tipsen!!!
        www.devons.se

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          En stor del av nedbrytningen sker i bottensubstratet (det inser man när man ser hur skitigt det är ända ner på djupet) så du förlorar en hel del av nedbrytningskappaciteten när du byter substrat, bara så du tänker på det
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Sophia_
            • January 2009
            • 454

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            En stor del av nedbrytningen sker i bottensubstratet (det inser man när man ser hur skitigt det är ända ner på djupet) så du förlorar en hel del av nedbrytningskappaciteten när du byter substrat, bara så du tänker på det
            Ja jag vet! Det var därför jag tänkte att man skulle spara det sista vattnet så att massa geggamoja från bottensubstratet skulle bli kvar i vattnet liksom...
            www.devons.se

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #7
              Jag gjorde jättesmart förra gången jag bytte sand. Fyllde på vatten samtidigt som jag slangade ut alla sand. Blev superrent.

              Hällde sedan i sanden som jag tvättat noga. Nu var det till ciklidkar utan växter så...
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Sophia_
                • January 2009
                • 454

                #8
                Fyllde på vatten samtidigt som du slangade ut sand? Nu får du förklara närmare för jag fattade inte riktigt
                www.devons.se

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  En slang som vatten rinner i burken med. Svagt tryck.

                  Sedan slangade jag ut vatten med en annan slang. Tog med så mycket sand som möjligt. Ganska tjock slang är bra till det. Sand, vatten och slam hamnar i hinken som jag tömde.

                  Att jag fyllde på samtidigt berodde på att jag ville ha lite tryck i häverten. Det går åt en del vatten när man gör så.

                  MEN hade jag bara haft ett kar så hade jag nog gjort så att jag tömt det och fyllt det igen. Nu bytte jag på 16 kar så jag ville göra det lite snabbare.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av admin
                    Nu bytte jag på 16 kar så jag ville göra det lite snabbare.
                    Ursäkta men varför byte rman på 16 kar samtidigt.. Puh..
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Sophia_
                      • January 2009
                      • 454

                      #11
                      Aha då förstår jag vad du menade med slanga grus! *S* Ja vi får se hur jag gör, jag kanske skiter i det och behåller det gruset som är istället.
                      www.devons.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...