Funderingar kring effektfull bakgrund med hjälp av belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kacke
    • January 2008
    • 18

    Funderingar kring effektfull bakgrund med hjälp av belysning

    Jag har lite funderingar på att på att göra en bakgrund till mitt redan fullt inredda akvarium. Tanken är att jag ska sätta ett svart skynke på baksidan och sedan på något sätt försöka illustrera en måne och stjärnor med hjälp av ljussättning. Jag har expreminterat lite med att sätta en lampa bakom det svarta skynket för att på så sätt få intrycket av en måne, men jag får inte riktigt till det så som jag vill att det ska vara.

    Här är en person som precis som jag har haft samma ide, men med ett annat tillvägagångssätt: http://showcase.aquatic-gardeners.or...=0&vol=0&id=47

    Är det någon av er som haft samma funderingar?
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Har du funderat på spotlights eller ledbelysning?
    Vad coolt med dag och natt bakgrund
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Nebbiolo
      • October 2009
      • 70

      #3
      Det verkar som bakgrunderna på bilderna är foton, som kanske är upptryckta på någon halvtransparent film av nåt slag. Kanske kan du testa att färglägga en overheadplast med tuschpennor och belysa bakifrån? Ifall det för ett resultat som är åt det håll du vill, kan du testa att trycka ett foto på en overhead, det brukar gå i en vanlig kopiator.

      Kommentar

      • kacke
        • January 2008
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av Nubi
        Har du funderat på spotlights eller ledbelysning?
        Vad coolt med dag och natt bakgrund
        Jag hoppas det blir coolt, om jag nu får till det. Jo jag har faktiskt beställt hem en spotlight.

        Ursprungligen postat av Nebbiolo
        Det verkar som bakgrunderna på bilderna är foton, som kanske är upptryckta på någon halvtransparent film av nåt slag. Kanske kan du testa att färglägga en overheadplast med tuschpennor och belysa bakifrån? Ifall det för ett resultat som är åt det håll du vill, kan du testa att trycka ett foto på en overhead, det brukar gå i en vanlig kopiator.
        Tack! Det där med belysning bakifrån har jag tänkt på, men jag har inte fått till det riktigt än. Kommer fortsätta att expimentera och sedan lägga upp lite bilder här. Kanske kunde man göra små hål i bakgrunden och sedan trycka in dioder i dessa. Detta borde fungera som någon slags stjärn-himmel. Det där med overheadplast ska jag undersöka vidare.

        Tack för tippsen! Keep them comming!

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #5
          Vad han har gjort i exemplet är att han använder en vit tygbakgrund och gör en sk bakprojicering med hjälp av en projektor kopplad till en dator. Jag har varit med och använt samma teknik i en teater vi satte upp en gång. Vi satte upp Ronja Rövardotter, och körde en massa film på ett jättelakan. Blev riktigt häftigt. Scenen då Mattisrövarna brakar samman med Borkas gäng ute i skogen hade vi filmat i förväg bla.

          Om du ska göra en stjärnhimmel så behöver du nog något fastare material. Enklast är nog då att bygga en låda som du målar svart invändigt och sedan ställer bakom akvariet. Ta sedan inte för starka dioder, det räcker med ganska små. Ett annat alternativ om du har pengarna till det är att använda fiberoptik. Det blir sjukt snygga stjärnhimlar av det! Men månen vete tusan... Där skulle det ju kunna gå att använda en bild på ett overheadfilter (i ett utsågat hål i lådan), och sedan ett vitt tygstycke bakom. För att slippa få med glödtråden (som lyser igenom tyget) kan man bygga en till låda bakom, fast med sluttande tak denna gång. Denna målar du vit på insidan. Sedan tar du enklast en svag lågenergilampa eller halogenspot (kallt ljus, runt 4500-6000K är nog lagom för en mitt-i-natten-måne, har du lägre blir det en skymnings/gryningsmåne) och lyser upp det sluttande taket invändigt. Då reflekteras ljuset diffust mot tygstycket (det kan bytas ut mot ett vitt papper eller ett vitt filter också), som lyser upp. Då lyser månen upp.

          Problemet här är dock att det är stor risk att månen syns även när den är släckt, och den vanliga belysningen är tänd. Men är du lite händig går det också att lösa. (Kan ju räcka med ett svart, vitt eller blått pappersark mellan den svarta lådan och akvariet. Du tar helt enkelt bort pappret när du vill tända månljuset)
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • pello
            • May 2008
            • 109

            #6
            Fiberoptik behöver inte vara dyrt.
            Du kan ha turen att hitta en fiberlampa från 80talet, jag minns inte riktigt när de var populära, ungarna hade en, men det var ju 90tal.
            En som spretar som en stor dammvippa och gärna hade växlande färger med hjälp av en motor som surrade värre än en akvariepump.
            Klipp av borsten och sätt en lampa i ena änden och det blir små ljusprickar i den andra.

            Kommentar

            • CyberLizard
              • October 2009
              • 165

              #7
              Ah, en Medusalampa (kallas även ufolampa. http://www.tradera.com/UFO-LAMPA-HEL...tion_103379250 )! De finns ju faktiskt också, de tänkte jag inte på. De finns att köpa lite varstans, typ teknikmagasinet ( http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...&artnr=220202# ) har. Det enklaste du gör då är att du bygger "månen" som jag föreslog och sätter fibrerna i det sluttande taket.
              Projektråd 160L SA

              Kommentar

              • Nebbiolo
                • October 2009
                • 70

                #8
                Ja, jag fnulade också på om det inte var en bakprojicering. Det borde inte vara så svårt att fixa, egentligen. Då blir det ju också snygga övergångar, om man vill ha dag- respektive nattmotiv. Man kan ju ha hela fotoalbumet! Kruxet är väl egentligen att det behövs ett visst avstånd mellan projektorn och duken. Det blir kanske störande för fiskarna om bakgrunden blinkar för att nån går framför projektorn? Kanske mest en utrymmes- och budgetfråga.

                Om du känner nån som jobbar på t ex reklambyrå, tycker jag att du ska ventilera med dem. De brukar vara kreativa!

                Om du fastnar för plastfilm, så finns det säkert ett offset tryckeri som kan trycka upp ett foto i rätt storlek. Det blir kanske trist att ha samma bakgrund hela tiden....Har inte en aning om kostnad för ett tryck.

                Kommentar

                • kacke
                  • January 2008
                  • 18

                  #9
                  Ursprungligen postat av CyberLizard
                  Vad han har gjort i exemplet är att han använder en vit tygbakgrund och gör en sk bakprojicering med hjälp av en projektor kopplad till en dator. Jag har varit med och använt samma teknik i en teater vi satte upp en gång. Vi satte upp Ronja Rövardotter, och körde en massa film på ett jättelakan. Blev riktigt häftigt. Scenen då Mattisrövarna brakar samman med Borkas gäng ute i skogen hade vi filmat i förväg bla.

                  Om du ska göra en stjärnhimmel så behöver du nog något fastare material. Enklast är nog då att bygga en låda som du målar svart invändigt och sedan ställer bakom akvariet. Ta sedan inte för starka dioder, det räcker med ganska små. Ett annat alternativ om du har pengarna till det är att använda fiberoptik. Det blir sjukt snygga stjärnhimlar av det! Men månen vete tusan... Där skulle det ju kunna gå att använda en bild på ett overheadfilter (i ett utsågat hål i lådan), och sedan ett vitt tygstycke bakom. För att slippa få med glödtråden (som lyser igenom tyget) kan man bygga en till låda bakom, fast med sluttande tak denna gång. Denna målar du vit på insidan. Sedan tar du enklast en svag lågenergilampa eller halogenspot (kallt ljus, runt 4500-6000K är nog lagom för en mitt-i-natten-måne, har du lägre blir det en skymnings/gryningsmåne) och lyser upp det sluttande taket invändigt. Då reflekteras ljuset diffust mot tygstycket (det kan bytas ut mot ett vitt papper eller ett vitt filter också), som lyser upp. Då lyser månen upp.

                  Problemet här är dock att det är stor risk att månen syns även när den är släckt, och den vanliga belysningen är tänd. Men är du lite händig går det också att lösa. (Kan ju räcka med ett svart, vitt eller blått pappersark mellan den svarta lådan och akvariet. Du tar helt enkelt bort pappret när du vill tända månljuset)
                  Wow, vilket svar! Din ide är den som hittills lockar mest, och som jag tror kommer se bäst ut. Mitt akvarium är relativt mörkt med svag belysning, så det är meningen att månen och stjärnorna skall synas dygnet runt. Har dock funderingar på att försöka illustrera en sol istället. Det enda är nog nu att testa det i praktiken och se om resultatet är likartat med bilden som jag har i huvudet.

                  Kommentar

                  • kacke
                    • January 2008
                    • 18

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nebbiolo
                    Ja, jag fnulade också på om det inte var en bakprojicering. Det borde inte vara så svårt att fixa, egentligen. Då blir det ju också snygga övergångar, om man vill ha dag- respektive nattmotiv. Man kan ju ha hela fotoalbumet! Kruxet är väl egentligen att det behövs ett visst avstånd mellan projektorn och duken. Det blir kanske störande för fiskarna om bakgrunden blinkar för att nån går framför projektorn? Kanske mest en utrymmes- och budgetfråga.

                    Om du känner nån som jobbar på t ex reklambyrå, tycker jag att du ska ventilera med dem. De brukar vara kreativa!

                    Om du fastnar för plastfilm, så finns det säkert ett offset tryckeri som kan trycka upp ett foto i rätt storlek. Det blir kanske trist att ha samma bakgrund hela tiden....Har inte en aning om kostnad för ett tryck.
                    Tyvärr blir det för mig lite dyrt med en projektor. Men det lämnar möjligheter till framtida projekt!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av kacke
                      Här är en person som precis som jag har haft samma ide, men med ett annat tillvägagångssätt: http://showcase.aquatic-gardeners.or...=0&vol=0&id=47

                      Är det någon av er som haft samma funderingar?
                      Smaken är som baken - dvs delad. Tyckte uppriktigt sagt att det såg jäkligt fult och konstgjort ut.

                      mer Ok - tycker jag att detta experiment är - kolla fotot som blev 2:a i växtakvarietävlingen (finns långt ner på sidan).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • CyberLizard
                        • October 2009
                        • 165

                        #12
                        Ohh, den resan verkade häftig! Tråkigt med din rygg bara.

                        Det ser ut som en kreativ ljussättning, snarare än ett projicerat foto. Bra, enkelt och inte så utrymmeskrävande. Jag har gjort ett flertal labbar i skolan med teaterteknik, vilket detta påminner mycket om.

                        Men visst är det tur att smaken ÄR delad! Utan kontraster så, tja, händer liksom inget...

                        Kacke: Tänk på att en måne med natthimmel eller en konstgjord sol som bakgrund inte lämpar sig som ljusskälla för att lysa upp akvariet. Skulle du försöka med det blir det bara bländande. Då är det bättre att du lägger på ljus med rätt karaktär ovanifrån för att förstärka intrycket av månen/solen. Om du inte kan täcka över akvariet med ett lock som döljer armatur och vattenyta så kan det bli lite knepigare. Om du har en maxhöjd på vattnet i karet och ett lock som inte når ända ner till den linjen kan man sätta svart tejp över mellanrummet.
                        Projektråd 160L SA

                        Kommentar

                        • kacke
                          • January 2008
                          • 18

                          #13
                          Ja, ditt exempel såg bra mycket mer naturtroget ut. Riktigt snyggt tycker jag!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...