Kan man andvända

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErroR
    • July 2008
    • 10

    Kan man andvända

    Vet inte riktigt vad det heter men det är typ blå frigolit.Kan man ha det i botten på akvariet som uppfylnad ?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Uppfyllnad inne i karet eller som karet ska stå på? Helglas eller aluram isf?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Om det är för att skapa nivåer, dvs inne i akvariet så ska det gå bra mig veterligen, men det kanske finns ett färgämne som man bör undvika eller antimögelmedel. Varför inte vit?
      Checking out...

      Kommentar

      • ErroR
        • July 2008
        • 10

        #4
        Det skall var som uppfylnad inne i akvariumet det är aluram.Det var det ända som jag hadde hemma.man vill ju få ordning på karet så fort som möjligt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En liten fråga bara, ska du ha det under gruset om du har grävande ciklider och hur tjock är frigoliten?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ErroR
            • July 2008
            • 10

            #6
            jag skall ha det under gruset.jag tänket att jag skulle bli av med lite exta vikt det är några små bitar bara men dom är väll ca 50mm.jag skall ha ett gäng med Uaru amphiacanthoides

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Trevlig fisk du fått tag i, var rädd om dessa då de inte är de vanligaste i handeln.
              Nu vill jag inte dissa din idé helt, men ska nog ställa lite motfrågor så du får något att fundera på.
              Eftersom du inte ska ha fisk som leker grävmaskiner är det kanske lite onödigt med frigolit. Sedan är den 50mm tjock, och den kommer garanterat att synas förr eller senare.
              Att ha tex en sten för att spara vikt funkar inte heller på det viset, utan du sprider bara ut vikten, något som du även gör om du lägger stenen på sanden.
              Sedan vet du heller inte vad den blå frigoliten innehåller, så det kanske är läge om du måste ha frigolit, att gå till byggfirman och köpa vanlig cellplast på 10 mm som är lite lättare att dölja under gruset.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ErroR
                • July 2008
                • 10

                #8
                ok.skall åka och handla vanlig cellplast på 10 mm i veckan.tänkte mest som uppfylnad har redan lagt i 120kg sand det är nästan på gränsen till förlite så jag hadde tänkt att man skulle lägga ett eller flera lager med remsor cellplast mot bakre ruta så man får lite djup

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Aha, då hoppas jag att du inte fyllt på med vatten.
                  Annars är det inte fel med mer sand heller, hur stort är karet?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ErroR
                    • July 2008
                    • 10

                    #10
                    Akvariet är L 2,5x B 0,75 H 0,60m så det är ganska stort hoppas bara att Uaru amphiacanthoides kommer och trivas dom blir ju ganska stor

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det tror jag säkert!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #12
                        Att ha tex en sten för att spara vikt funkar inte heller på det viset, utan du sprider bara ut vikten, något som du även gör om du lägger stenen på sanden.
                        Jag håller inte med, frigoliten har ju kvar sin lyftkraft och kommer att minska vikten mot bottnen.
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • CyberLizard
                          • October 2009
                          • 165

                          #13
                          Ursprungligen postat av Saturnus80
                          Jag håller inte med, frigoliten har ju kvar sin lyftkraft och kommer att minska vikten mot bottnen.
                          Projektråd 160L SA

                          Kommentar

                          Arbetssätt...