tipps inreedning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    #16
    Ursprungligen postat av Broddan
    Utgå från metrar då du räknar så får du ut svaret i liter direkt utan omvandling t e x 0.05 x 0.8 x 0.4 (här är grustjockleken 5cm).
    Utgår du från meter när du räknar ut volymen får du således svaret i kubikmeter (m^3). En liter däremot motsvarar 1 kubikdecimeter (dm^3), så för att få ut svaret i liter direkt bör du räkna med dm, inte m

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      #17
      Ursprungligen postat av Rockdoll
      Utgår du från meter när du räknar ut volymen får du således svaret i kubikmeter (m^3). En liter däremot motsvarar 1 kubikdecimeter (dm^3), så för att få ut svaret i liter direkt bör du räkna med dm, inte m
      Japp du har rätt, mina fingrar var snabbare än huvudet. Brukar bara slå in siffrorna och flytta decimaltecknet till det rimliga.
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Ursprungligen postat av travianplayer
        det är inte alls skitfult det fattas bara nått men växter ska jag köpa på fredag kanske nytt svart grus också!
        Vissa svart sand är fusksand där färgen lossnar och fiskarna dör. Sök på forumet efter svart sand. Svart sand och mycket gröna växter tror jag skulle vara grymt coolt!!

        Nej nej självklart är det inte skitfult, det är bara inte klart. Du är långt ifrån klart och det är det som är kul med att få inreda ett akvarium!!
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • travianplayer
          • October 2009
          • 1201

          #19
          Ursprungligen postat av Nubi
          Vissa svart sand är fusksand där färgen lossnar och fiskarna dör. Sök på forumet efter svart sand. Svart sand och mycket gröna växter tror jag skulle vara grymt coolt!!

          Nej nej självklart är det inte skitfult, det är bara inte klart. Du är långt ifrån klart och det är det som är kul med att få inreda ett akvarium!!

          ja det är kul!
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            Vad har du för fiskplaner till ditt 90l? Vad kostar rötterna i djurbutiken du besöker?
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              Vad har du för fiskplaner till ditt 90l? Vad kostar rötterna i djurbutiken du besöker?
              stora rötter allt från 100 till 500 kr små från 50 typ svindyrt.

              någon apistogramma och sorgmanteltetra tror du det går?
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #22
                Ursprungligen postat av travianplayer
                stora rötter allt från 100 till 500 kr små från 50 typ svindyrt.

                någon apistogramma och sorgmanteltetra tror du det går?
                De flesta tetror är suveräna yngeltjuvar, så vill du ha tillökning hade jag tipsat vinkeltetra eller bilbuk eller kanske guppy/endler.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • travianplayer
                  • October 2009
                  • 1201

                  #23
                  Ursprungligen postat av Saturnus80
                  De flesta tetror är suveräna yngeltjuvar, så vill du ha tillökning hade jag tipsat vinkeltetra eller bilbuk eller kanske guppy/endler.
                  okej så kanske kan man ha vinkeltetra med ett par av någon liten ciklid eller?
                  Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #24
                    Ursprungligen postat av travianplayer
                    okej så kanske kan man ha vinkeltetra med ett par av någon liten ciklid eller?
                    Låter jättebra.
                    Har du möjlighet att köpa 2 honor till din Apistogramma så blir det bäst.
                    Tyvärr säljer många affärer dom endast som par, jag har fått specialbeställa en extra hona till min Hongsloi, då han snart har jagat ihjäl honan. Ska du ha "fjärilciklider" så ska du ha par, dock har jag inte läst så mycket om dessa.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Yoink
                      • September 2009
                      • 234

                      #25
                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Oro dig inte för det. Jag gissar att du har tänkt köpa 25 liter och inte kilo.
                      Har tyvärr aldrig sett sand sålt i liter, i alla fall inte vad jag kan komma ihåg. Således blir det svårt att veta exakt hur mycket sand man ska köpa, men i kar med standardmått brukar man säga 25kg/100 liter. Det är givetvis bara en tumregel, i slutänden är det vad man tycker ser bra ut som avgör hur mycket sand/grus man använder.
                      Om man är lat och inte orkar räkna på volymen själv så har heek en väldigt fiffig grej på sin sida:

                      Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.


                      Den har även densiteten för några i akvariet vanligt förekommande typer av sand inlagt.

                      mvh Tim
                      Senast redigerad av Yoink; 25 November 2009, 02:05.

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #26
                        Ha de stora prylarna långt bak, och sedan gå till mindre längre fram, ungefär som en trappa =) Jag tycker det ser mycket fränare ut med sand (blästersand från Jula ca 75:-/25kg säck) som du hittar i ex. djuraffären. Köp lite mer småväxter, det blir alltid snyggt. Sedan javamossa på rötterna som någon skrivit, de blir riktigt jävla snygga om de trivs och blir gröna, vilket de kommer att göra när de kommer upp i ljuset!

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #27
                          PS sätt algskrapan på baksidan eller ta upp den, det blir finare så :P Sen termometern har jag på sidan för att slippa se den när man vill se ett akvarium man har för snyggt, men det är väl en smaksak antar jag.

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #28
                            Ursprungligen postat av travianplayer
                            det är inte alls skitfult det fattas bara nått men växter ska jag köpa på fredag kanske nytt svart grus också!
                            "Hej jag tycker mitt kar är skitfult jag vill ha hjälp med inredningen jag har aldeles för lite växter!"

                            You said it not me :P
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #29
                              Vinkeltetror skulle jag satsa på De ser och hör man inte ofta att folk har
                              Rötterna varierar i pris som du nämnde och ibland är det roligt med att köpa ett par små som man kan bygga med som legobitar
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • travianplayer
                                • October 2009
                                • 1201

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nubi
                                Vinkeltetror skulle jag satsa på De ser och hör man inte ofta att folk har
                                Rötterna varierar i pris som du nämnde och ibland är det roligt med att köpa ett par små som man kan bygga med som legobitar
                                jag ska kolla efter såndär valisnera eller vad dom heter idag och någon mer liten växt! kanske några galaxyrasbora till 25 karet!
                                Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...