tipps inreedning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    tipps inreedning

    Hej jag tycker mitt kar är skitfult jag vill ha hjälp med inredningen jag har aldeles för lite växter!
    ge gärna tipps på fina växter

    så här fult ser det ut idag

    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Lite mer växter kanske, av olika sorter och kanske inblandning av en annan färg, te.x cryptocoryne wendtii? Röd lavasten? Jag tycker spikblad är läckert men med ett så litet akvarium får man nog gallra den mycket och ofta. Vallisneria, den mindre sorten?

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Mossa på en rot livar alltid upp?

      Och kanske egentligen, om jag får klämma in en lite besvärligare förändring, lite finare grus? Jag tycker att det brukar göra all världens skillnad, särskilt i lite mindre burkar. ^^
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #4
        Skulle nog säga flytta om rötterna, det ser alldeles för uppradat ut i mitt tycke.. Sen som tidigare skrivits, kanske byta sand, iofs ett större projekt än att bara sätta i lite mer plantor och flytta om rötterna, men ändå.. Sen lite fler olika plantor, även om man inte har tillräckligt med ljus för att ha röda plantor (som jag har fattat det är mer ljuskrävande?), så finns det ju många olika nyanser av grönt..

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • travianplayer
          • October 2009
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Pickles
          Mossa på en rot livar alltid upp?

          Och kanske egentligen, om jag får klämma in en lite besvärligare förändring, lite finare grus? Jag tycker att det brukar göra all världens skillnad, särskilt i lite mindre burkar. ^^
          Ursprungligen postat av HenkeP
          Skulle nog säga flytta om rötterna, det ser alldeles för uppradat ut i mitt tycke.. Sen som tidigare skrivits, kanske byta sand, iofs ett större projekt än att bara sätta i lite mer plantor och flytta om rötterna, men ändå.. Sen lite fler olika plantor, även om man inte har tillräckligt med ljus för att ha röda plantor (som jag har fattat det är mer ljuskrävande?), så finns det ju många olika nyanser av grönt..

          mer växter kommer jag har funderat på ett sorts svart grus kanske funkar?
          Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Jag tänkte mest på en finare storlek, angående gruset. *Ler* Men svart/mörkt är tjusigt i min mening. Tacksamt för färgerna på fiskarna och växterna.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #7
              Ursprungligen postat av Pickles
              Jag tänkte mest på en finare storlek, angående gruset. *Ler* Men svart/mörkt är tjusigt i min mening. Tacksamt för färgerna på fiskarna och växterna.
              jag vet det blir väldigt djupa färger hur många 25 kilossäckar går åt i 90 liter får de till en!
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #8
                Vad jag har förstått så ska 25 kilo räcka, ja. Hur mycket det sedan är beror på densiteten hos gruset, men det redovisas sällan så det får du ta reda på själv för varje sorts grus du är intresserad av.
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • travianplayer
                  • October 2009
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av CyberLizard
                  Vad jag har förstått så ska 25 kilo räcka, ja. Hur mycket det sedan är beror på densiteten hos gruset, men det redovisas sällan så det får du ta reda på själv för varje sorts grus du är intresserad av.

                  densitet?
                  Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Mer växter i olika storlekar och kanske fler rötter.

                    Här har du en bra inspirationsida http://showcase.aquatic-gardeners.or...tegory=0&vol=1
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #11
                      Ursprungligen postat av travianplayer
                      densitet?
                      densitet = vikt / volymenhet. I detta fall talar nog de flesta om kg/liter. Ett mått på hur mycket plats gruset tar upp jämfört med hur mycket det väger.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ja ditt kar för jäävligt ut. Det är det du vill höra, right

                        Tips på växter: Polysperma växer som bara den och finns i olika former, mkt snygga Valliserior, "dill" växter. Köp mindre plantor som inte växer så fort = Anubis!!
                        Knyt fast anubis på rötterna.

                        Satsa på att få rötterna på en och samma ställe, lite hullerombuller med kanske ngr stenar under.
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Ursprungligen postat av travianplayer
                          densitet?
                          Vad gruset väger/storlek. Endel grus väger mer än andra, men det är ingen jätteskillnad, såvida du inte ska ha unga "bergarter" som lava, kalk eller sandsten.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            #14
                            Oro dig inte för det. Jag gissar att du har tänkt köpa 25 liter och inte kilo.

                            I vilket fall räknar du ju volym genom höjden x längden x djupet. Bestäm dig för hur djupt grus du vill ha och stoppa in det i ovan (höjden). Utgå från metrar då du räknar så får du ut svaret i liter direkt utan omvandling t e x 0.05 x 0.8 x 0.4 (här är grustjockleken 5cm).

                            Annars ken du nog få till det bra även utan byta grus. Kanske lägga rötterna i en hög lite bredvid mitten av karet och några större till mindre stenar runt (lite ö känsla om du fattar) och lite mer växter.
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • travianplayer
                              • October 2009
                              • 1201

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nubi
                              Ja ditt kar för jäävligt ut. Det är det du vill höra, right

                              Tips på växter: Polysperma växer som bara den och finns i olika former, mkt snygga Valliserior, "dill" växter. Köp mindre plantor som inte växer så fort = Anubis!!
                              Knyt fast anubis på rötterna.

                              Satsa på att få rötterna på en och samma ställe, lite hullerombuller med kanske ngr stenar under.
                              det är inte alls skitfult det fattas bara nått men växter ska jag köpa på fredag kanske nytt svart grus också!
                              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...