Hur delar man en cocosnöt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Hur delar man en cocosnöt?

    Nu har jag slagit tre hål i nöten i de där tre fördjupningarna som finns i nöten för att få ut vätskan. Hur skall jag nu göra för att dela nöten i två lika halvor och hur skall jag sedan göra för att åstadkomma en öppning i halvorna som tilltalar mina apistogrammor?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • gustinger
    • October 2009
    • 215

    #2
    Om du har en borrmaskin hemma så kan man borra små hål runt nöten där du vill att den ska gå i halvor, sen är det bara att drämma till med en hammare, dräm inte för hårt dock

    sen gör du bara samma sak fast borra små hål i en cirkel där du vill ha ett hål och dräm till, går bra att använda en skruvmejsel som huggjärn. men va försiktig och se till att nöten sitter fast på något sätt så du slipper hamna på akuten hoppas detta tips har hjälpt lite iallafall
    56l Agassazii Fire Red
    80l Nigerian Yellow
    112l Transvestitus
    240l Vejita II + scalar

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Lyckades dela nöten i två lika halvor med hjälp av en jaktkniv och hammare. Snabbt tänkt eller hur, knappt han jag skriva min fundering förrän jag kom på en metod!

      Men hur gröper jag in skalet på nöten så att det blir en ingång till firrarna?

      Antar att innehållet blir lätt att avlägsna när nöthalvorna får torka ett tag.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • gustinger
        • October 2009
        • 215

        #4
        häng ut dom till fåglarna så gör dom jobbet åt dig
        56l Agassazii Fire Red
        80l Nigerian Yellow
        112l Transvestitus
        240l Vejita II + scalar

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Ursprungligen postat av gustinger
          Om du har en borrmaskin hemma så kan man borra små hål runt nöten där du vill att den ska gå i halvor, sen är det bara att drämma till med en hammare, dräm inte för hårt dock

          sen gör du bara samma sak fast borra små hål i en cirkel där du vill ha ett hål och dräm till, går bra att använda en skruvmejsel som huggjärn. men va försiktig och se till att nöten sitter fast på något sätt så du slipper hamna på akuten hoppas detta tips har hjälpt lite iallafall
          Tack för ditt tips. Har ingen borr men lyckades ju lösa delningen i alla fall.

          Jag kanske kan slå i små hål med en skruvmejsel och hammare i en halvcirkel där jag vill ha öppningen och sedan drämma till med hammaren, eller? Tror du att det skulle funka? Har inte tid att åka till akuten nu!

          Måste jag gröpa ur innehållet innan?
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av gustinger
            häng ut dom till fåglarna så gör dom jobbet åt dig
            Fåglarna sover nattetid, jag vill fixa detta nu!
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • gustinger
              • October 2009
              • 215

              #7
              tror du kan försöka göra ett hål innan du tar bort Cocosen, kan ju funka som "stötdämpare" så att inte skalet spricker där du inte vill att det ska spricka (tror jag) värt att testa, jag hade nog väntat med att ta ut det tills jag hade hål
              56l Agassazii Fire Red
              80l Nigerian Yellow
              112l Transvestitus
              240l Vejita II + scalar

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Karva med kniven om det är för hårt prova metallsåg och såga ned några spår som täcker den ytan du vill ta bort. Då återstår bara att dessa remsor sitter i en kortände. knacka bort sista bitarna med hammare. Karva till kanterna med kniv.
                Checking out...

                Kommentar

                • gustinger
                  • October 2009
                  • 215

                  #9
                  Ursprungligen postat av TinaM
                  Fåglarna sover nattetid, jag vill fixa detta nu!
                  hahaha ja jo det är ju sant
                  56l Agassazii Fire Red
                  80l Nigerian Yellow
                  112l Transvestitus
                  240l Vejita II + scalar

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Ursprungligen postat av Dre
                    Karva med kniven om det är för hårt prova metallsåg och såga ned några spår som täcker den ytan du vill ta bort. Då återstår bara att dessa remsor sitter i en kortände. knacka bort sista bitarna med hammare. Karva till kanterna med kniv.
                    Har ingen metallsåg men skall prova med skruvmejsel och jaktkniv!
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #11
                      Kan man ge cocosen till ancistrus?
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Nu har jag slagit tre hål i nöten i de där tre fördjupningarna som finns i nöten för att få ut vätskan. Hur skall jag nu göra för att dela nöten i två lika halvor och hur skall jag sedan göra för att åstadkomma en öppning i halvorna som tilltalar mina apistogrammor?
                        Det finns snabba och det finns bra sätt, det bra är att dela nöten med en fogsvans, låt halvorna torka helt (har man väldigt bråttom så in med skiten i ugnen) så ramlar innanmätet ut av sig själv eller går iaf väldigt lätt att peta bort, en snygg öppning kan man fixa med en vinkelslip

                        Kommentar

                        • chainy
                          • February 2007
                          • 405

                          #13
                          Lite Povel Ramel;
                          "Far jag kan inte få upp min kokosnöt, nej inte ens med nitroglycerin. Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl, bortåt jag sprang och sen sa det pang. Men nöten den är hel.
                          Far jag kan inte få upp min kokonöt, för jag behärskar ej nån sprängteknik. Vårt lilla hus om du ser? Se det står där inte mer. Det är bara kokosnöten som är sig lik!"


                          Bilder på mina fiskar finns på;
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                          Kommentar

                          • TinaM
                            • February 2008
                            • 1040

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Det finns snabba och det finns bra sätt, det bra är att dela nöten med en fogsvans, låt halvorna torka helt (har man väldigt bråttom så in med skiten i ugnen) så ramlar innanmätet ut av sig själv eller går iaf väldigt lätt att peta bort, en snygg öppning kan man fixa med en vinkelslip
                            Vinkelslip? Vad är det? Som du förstår är jag ingen hantverkskunnig person.
                            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              #15
                              Ursprungligen postat av chainy
                              Lite Povel Ramel;
                              "Far jag kan inte få upp min kokosnöt, nej inte ens med nitroglycerin. Ty när jag hade laddat mycket omsorgsfullt och väl, bortåt jag sprang och sen sa det pang. Men nöten den är hel.
                              Far jag kan inte få upp min kokonöt, för jag behärskar ej nån sprängteknik. Vårt lilla hus om du ser? Se det står där inte mer. Det är bara kokosnöten som är sig lik!"

                              Jo, just så är det!
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              Arbetssätt...