Biotop för fjärilar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    Biotop för fjärilar?

    Funderar på vad fjäriljsciklider kommer från för miljö, afrika vet jag, men är det någon som har en hum om hur det ser ut där de kommer ifrån?
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Jag skulle nog vilja påstå att den kommer från sydamerika, och då blir det biotopriktiga mycket rötter och sandbotten.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      oj, kollade fel XD sorry, sydamerika då (A) så hur skulle en bakgrund se ut för dig då. hade tänkt göra en egen så. träd å sånt ellelr klippor
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Film på vilda fjärilar:


        Dvs förslagsvis kiselsand/torv, märkbar vattenrörelse, och massor av växter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • FiaLotta
          • August 2009
          • 219

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Film på vilda fjärilar:


          Dvs förslagsvis kiselsand/torv, märkbar vattenrörelse, och massor av växter.
          vad är det som simmar förbi 27 sekunder in?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är en tetra av nåt slag. Jag är för dålig på tetror för att identifiera den, och den förekommer antagligen inte i handeln i alla fall, men en Pristella-tetra kunde funka som biotopriktig ersättning - den är hyfsat lik och kommer från samma område.

            EDIT: Andra arter som inte är med i filmen men som förekommer tillsammans med fjärilar är t.ex. rödmunstetra, schackbrädesciklid, och kardinaltetra.
            Senast redigerad av Azur; 25 October 2009, 12:30.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Det är en tetra av nåt slag. Jag är för dålig på tetror för att identifiera den, och den förekommer antagligen inte i handeln i alla fall, men en Pristella-tetra kunde funka som biotopriktig ersättning - den är hyfsat lik och kommer från samma område.

              EDIT: Andra arter som inte är med i filmen men som förekommer tillsammans med fjärilar är t.ex. rödmunstetra, schackbrädesciklid, och kardinaltetra.
              lite svårt att trycka in ett stimm av det i ett 63 liters, med fjärilar och pansarmalar kanske.
              får hitta något annat mindre.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                63-liters?
                Det var inte mycket det. Vildformsguppies?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  63-liters?
                  Det var inte mycket det. Vildformsguppies?
                  det är ju mitt lilla växtkar! börjar bli tråkigt att bara titta på två fjärilar.
                  ser ensamt ut också. hade först tänkt mig rasbora (någon boraras)
                  eftersom dom är så små. men jag hade hellre haft ngt sydamerikanskt.

                  pansarmalarna ska också vara pyttisar.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av FiaLotta
                    jag hade hellre haft ngt sydamerikanskt.
                    T.ex. vildformsguppies.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • FiaLotta
                      • August 2009
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      visst kändes det som att du skrev till en vägg första gången
                      dom var ju jätte fina om än lite galen sida att sitta och läsa.
                      hur stora blir dom, kan man köpa dom överallt?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        De är mycket små, max under 3 cm. De går rätt lätt att få tag i, säljs oftast under namnet "Endlers guppy".
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • FiaLotta
                          • August 2009
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          De är mycket små, max under 3 cm. De går rätt lätt att få tag i, säljs oftast under namnet "Endlers guppy".
                          då får jag kolla runt lite. våra närmsta butiker har iaf inte.

                          Kommentar

                          • Lowa
                            • February 2008
                            • 595

                            #14
                            Ursprungligen postat av FiaLotta
                            då får jag kolla runt lite. våra närmsta butiker har iaf inte.
                            då ber du dem att ta hem i st'llet
                            180l Guldfisk
                            220l clarias

                            Kommentar

                            • FiaLotta
                              • August 2009
                              • 219

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lowa
                              då ber du dem att ta hem i st'llet
                              jag får ringa runt lite. vårt vanliga ställe ska jag sluta handla på eftersom dom inte tar in små fiskar för att kunderna vill inte ha små fiskar.

                              nej deras kunder vill stoppa gibbiceps för 29 kronor i sitt 50 liters akvarium.

                              lowa har du cikliderna än? vad har du planerat i ditt kar?

                              jag har ju två i mitt kar.
                              hade tänkt mig 10 stycken pansarmal i den minsta storleken.

                              hur många endlers får man då plats med?
                              är ju som jag skrev ett växtkar 63l med jordbotten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...