Skiffer!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    Skiffer!!

    har varit på öland och plockat sten till akvariet.. fick med mig lite skiffer och nu undrar ja om det är farligt att ha i akvariet. När man skrapar lite i det blir det vitt. tack för svar i för hand

    mvh joppan
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    #2
    Ingen som vet?
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      jag har för mej att det ibland kan vara "orent"...men jag har plockat skiffer som vi hade som "tegelplattor" på skolan o märkte ingenting...

      jag vet inte vad som finns i. kanske metaller som frigörs i vatten eller så.
      om de är skiffer som legat länge i naturen borde de vara lungt. om den legat i vatten o så, så är de väl "utvädrat"

      Men jag är inte säker på min sak
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Alunchiffer innehåller bergolja. Tror iofs att den från Öland är ofarlig
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          alunskiffer kommer från öland. där ligger jättestora slagghögar från tiden då det bröts.

          så hur skiljer man dem från varandra? rött streck på stenen är alunskiffer och vitt streck är lerskiffer. således, ofarligt för dig om du fick ett vitt streck...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            alunskiffer kommer från öland. där ligger jättestora slagghögar från tiden då det bröts.

            så hur skiljer man dem från varandra? rött streck på stenen är alunskiffer och vitt streck är lerskiffer. således, ofarligt för dig om du fick ett vitt streck...
            Där ser man jag hade för mig alunskiffer bröst på annan ort än Öland, för jag har läst om någon ort/stad som hade brytning eller utvinning av oljan ur alunskiffer. Högar med skiffer har brunnit där sedan 40-50 talet eller därom kring.
            Men jag är ingen geolog så jag ber om ursäkt för mitt ovetande svar.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              alunskiffer finns på en mängd platser i sverige inte bara öland... kanske felformulerat i mitt inlägg.
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Johan Ågren
                • March 2009
                • 113

                #8
                Har hittat svarta skifferstenar i Storsjön - Jämtland. Har googlat runt för att kunna utröna giftighetshalten. Kan jag hyfsat säkert använda denna skiffer i akvariet? När jag repar det så blir det ett vitt streck (och inte rödaktigt). Det är då tydligen inte alunskiffer. Det som gör mig tveksam är att just alunskiffer ska vara förekommande vid Storsjön. Typ sådant här gör mig tveksam: http://www.dn.se/nyheter/sverige/pro...rning-1.847546
                Senast redigerad av Johan Ågren; 12 July 2009, 23:03.
                Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Där ser man jag hade för mig alunskiffer bröst på annan ort än Öland, för jag har läst om någon ort/stad som hade brytning eller utvinning av oljan ur alunskiffer. Högar med skiffer har brunnit där sedan 40-50 talet eller därom kring.
                  Men jag är ingen geolog så jag ber om ursäkt för mitt ovetande svar.

                  Kvarntorp i Närke!

                  Men alunskiffer finns på fler på platser, bl a i Västergötland. Innehåller också uran, man funderade på att bryta skiffer för att få bränsle till kärnkraftverken på 70-talet.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • chainy
                    • February 2007
                    • 405

                    #10
                    jag har haft skiffergrottor hos mina mbuna och dem gillade dessa. En bra sak med skiffer är att de inte väger så mycket.
                    Bilder på mina fiskar finns på;
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                    Kommentar

                    • uncleban
                      • March 2008
                      • 69

                      #11
                      Väger inte skiffer ganska mycket? Inte kolsten eller lavasten du tänker på?

                      Kommentar

                      • chainy
                        • February 2007
                        • 405

                        #12
                        Ursprungligen postat av uncleban
                        Väger inte skiffer ganska mycket? Inte kolsten eller lavasten du tänker på?
                        Tja, 3 kg skiffer är säkert lika stort som 3 kg gråsten. Men vad jag syftade på är skifferplattor. Bygger man med dem så har man ju inte dem i en stor klump utan man kan lägga en skifferplatta mellan två stenar. Att göra sånna grottor väger mindre än med massivare stenar.
                        Bilder på mina fiskar finns på;
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                        Kommentar

                        Arbetssätt...