hög nitrit åtgärd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Ursprungligen postat av mi´mi
    Hej!

    Vad är skillnade mella toxivec och nitriveck? Har en liten förhöjning, 0,5 i vattnet sen igår, räcker det med att tillsätta nitrivec, som jag har hemma?
    Eller måste jag iväg och köpa toxivec med en gång, köpte nitrit-testet igår, men glömde toxivec.
    Ge ett så enkelt svar som möjligt, då detta är lite svårt i början
    Lite mer detaljer för ett bättre svar. Min standard om det är ett nystartat kar är att dagligen ge 20 ml/100 liter nitrivec, sluta mata om det konstateras nitrit, en matsked salt/100 liter och vattenbyte som sista åtgärd (påverkade fiskar).

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      "Detta är uppgifter som jag fått ungefär tvärtom från de svenska forskarna. Har du en länk till sidan?"
      Någonstans här.

      Fanns tidigare på Department of Ecology, Evolution and Marine Biology, University of California
      Komentar om de här bakteriena
      Nitrosocoocus, Nitrosolobus
      Nitrospina, Nitrococcus.
      Finns de bara i saltvatten.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Toxivec sägs kunna.
        Google översättning
        Den snabba effekten av serum toxivec tar bort ammonium och nitrit på nolltid. Det förhindrar att omvandla nitrat och omedelbart stöd för förebyggande av störande alger tillväxt. Vidare tar bort aggressiva klor från kranvatten. Det är också effektivt mot rester av desinfektionsmedel och mediciner tillämpas. Men sera toxivec kan göra ännu mer: Det binder giftiga tungmetaller som koppar, zink, bly eller ens Quicksilver / kvicksilver. Dessa föroreningar kan inte skada fisk eller nyttiga bakterier i biofiltret. Således frekvensen vatten förändringar kommer att sänkas. Om det behövs, till exempel med särskilt höga föroreningsnivåer, högre doser är möjligt med serum toxivec utan några problem.
        Från www.aquaristic.net
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #19
          kollade KH idag.
          fick ingen som helst respons ifrån blått över till gult.
          Låg på gult alla redan vid första droppen.

          öste i 10gr bikarbonat då det tydligen skulle räcka för att öka en grad.
          kan jag ösa i resterande 30 grammen direkt för att förhoppningsvis öka till runt 4 i KH eller måste jag ta det succesivt?.

          När kan jag kolla KH igen, imorgon när det har cirkulerat runt?.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #20
            Testa i morgon

            Jag förutsätter att karet är nystartat (max 3 veckor) annars skall du göra ett ordentligt vattenbyte innan du fortsätter med bikarbonat. Höj sedan KH sakta.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Kramfors

              I den artikeln hittar jag bara en referens att NOB växer långsamt (nitrite-oxidizing bacteria ) - inget om AOB (ammonia-oxidizing bacteria ) skulle vara snabbare.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • _vinkelslip_
                • June 2009
                • 242

                #22
                okej.
                uppdatering för idag:

                KH 2
                No2 cirka 0,8-1

                När ska jag ta nästa KH höjning?. Och behöver jag ta delvattenbyte den gången?.
                Karet fyller 3Veckor på söndag.

                Jag har ej heller matat någonting alls sen i lördags, när ska jag börja med det?.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #23
                  Nu kan du nog ta och höja till 4 (ca) och delvattenbyte behöver du inte göra nu. Tillsätter du nitrivec dagligen? Bäst att inte mata men om du har salt i och är väldigt bekymrad över fiskarna kan du ge lite (obs lite ) - några flarn bara. Iakta fiskarna och ser du förgiftningssymptom så byt vatten. Förgiftningssymptom är mycket kraftig andhämtning.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • _vinkelslip_
                    • June 2009
                    • 242

                    #24
                    okej.
                    då slänger jag i en enhet bikarbonat till då.
                    tillsätter ej nitrivec, (2barnspappa och ensam inkomstagare gör att även 50:- innan lön är mkt pengar) =(

                    Har ca.1dl salt i sen i lördags, fiskarna verkar inte betagna av "stormen" ännu iaf.

                    Kommentar

                    • _vinkelslip_
                      • June 2009
                      • 242

                      #25
                      Uppdatering:

                      No2: 0,5
                      KH: 3

                      Vågade mig på att mata firrarna idag, kanske jag utmanade ödet, men hade bara i 3-4 flarn. Visserligen fick inte alla mat, bara en guramis och 2 sjöjisar.(de är grymt glupska).

                      vad det gäller malen och praktbotiorna, de har inte fått mat sen i lördags, men torde väl inte vara problem?.

                      Förresten, hur gör man för att slöjisarna inte ska käka upp algtabletterna innan malen och botiorna?

                      Fick föra i 30liter vatten som hade dunstat, vilket gjorde att KH sjönk en grad ner till 2 igen, slängde i en enhet bikarb... därav ligger jag fortfarande på 3.

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Om du inte använder nitrivec så kan du ta och göra en "busk" variant. Gå ut i en ogödslad skogsbacke och gräv upp lite mylla ur det översta lagret. Gå hem och släng några nävar av detta i ca 2 liter vatten. Rör om ordentligt, sila genom ett kaffefilter. filtratet du får tappar du upp på en flaska och sätter i kylen. Ta en så där 20 - 50 ml av detta filtrat varje dag i några veckor i ditt akvarium och du skall se att det händer saker.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • _vinkelslip_
                          • June 2009
                          • 242

                          #27
                          wow..låter intressant. ska givetvis testas!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #28
                            Ursprungligen postat av _vinkelslip_
                            wow..låter intressant. ska givetvis testas!
                            20-50 ml/100 liter brukar hjälpa.

                            MVh lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • _vinkelslip_
                              • June 2009
                              • 242

                              #29
                              men vad exakt är det jag tillför?.
                              Nitrobakter m.m?.

                              Ingen risk för PH-sänkning då jag troligen också tillför någonting som är försurande?. Visst någon grad är väl inte helt fel för min del.

                              Fungerar det här också som växtgödning också skulle jag tro?.

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Det skall vara vanlig skogsjord inte gödslad för att just inte få in för mycket näring - ja du tillför nitrifikationsbakterier - de finns nämligen i stor utsträckning i de syresatta delarna av vanlig skogsmark.

                                MVH lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...