hög nitrit åtgärd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    hög nitrit åtgärd?

    hade riktigt hög nitrit i lördags.
    Mätte med droppar upp till 5mg/l.

    Akutkörde ner till affären, köpte nitrivec och bakterier som flockar sig i filtret.
    bytte 50% och i med bakterierna och nitrivecen.

    Idag, hade jag ett värde på 1mg/l. Alltså stadigt sjunkade.

    Ska jag köra delvatten byte eller bara låta det vara och hålla koll på vattenkvaliten?

    skälet till hög nitrit var troligen mina 5 nyinköpta firrar
  • åheim
    • April 2006
    • 13129

    #2
    eller kanske snare maten du gav till dina 5 nya fiskar Har du annars ett ordentligt filter?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • _vinkelslip_
      • June 2009
      • 242

      #3
      Tja. Då jag hade noll i nitrit när firrarna kom så körde jag på vid 2 dagen de hade kommit hem med mat. men bara lite.

      filtret är kanske inte direkt helt igångkört.

      karet är inne på sin 2,5 vecka nu. i första 1 vecka gick det 2 slöjisar i det.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Vilket filter

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Lägg i en matsked vanligt bordsalt per 100 liter vatten, fortsätt med nitrivecken (20 ml/100 liter per dag) Undvik vattenbyten - dra ner på matningen - bara varannan dag och lite....... Kolla KH skall vara över 4 i karet - buffera upp med lite bikarbonat om det är för lågt. tat lugnt och du har ett bra kar om någon/några veckor.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Undvik vattenbyten, varför.
            Jag har nu 3 nya Koi 20 cm i karantän på 200 liter vilket är för litet men vinterförvaringen är upptagen.
            Byter 30% vatten varje dag för att inte få nitrit.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • _vinkelslip_
              • June 2009
              • 242

              #7
              Okej.
              Kör fluval 404 med filter och bollar med piggar på.(blåa) och en innerfilter med stenar och filter.

              har öst i salt, 1dl.(gjorde jag i lördags)
              ej matat sen i lördags.
              Ska kolla Kh imorgon. Hur mkt bikarbonat krävs för att buffra en grad?.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13129

                #8
                Ja men det är nog lite skillnad kramfors. Vill man etablera en kvävecycel så är inte såna massiva vattenbyten nån höjdare!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja men det är nog lite skillnad kramfors. Vill man etablera en kvävecycel så är inte såna massiva vattenbyten nån höjdare!
                  Har man nitrit har Nitrosomonas börjat oxider ammonium till nitrit men man har för få Nitrobacter som oxiderar nitriten till nitrat.
                  Vad är fel att sänka nitriten genom vattenbyten.
                  Det tillförs hela tiden ammonium och nitrit tillräckligt från fisken för att bakterierna ska föröka sig och genom vattenbyte minskar risken för höga skadliga nitrit värden.

                  Under optimala förhållanden fördubblar sig Nitrosomonas var 7 tim. och Nitrobacter var 13 tim.
                  Optimala förhållanden temp 25-30 pH för Nitrosomonas 7.2-8.0 Nitrobacter 7.4-8.2.
                  Realistigt tid 15-20 tim.
                  Källa: Department of Ecology, Evolution and Marine Biology, University of California
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    Kramfors du ger svaret själv, nitrifierarna förökar sig snabbt som de påstår i källan och tillsätter man då nitrivec eller liknande så förenklar man ökningen men väljer du i stället att byta stora mängder vatten mot kranvatten så riskerar du ju att få en högre nitrit än vad du hade från början, pga att kranvattnet inte har den mängd microorganismer mm. mm.. som ett inkört vatten har!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Bakterien fäster sig med en "klibbig massa" (min översättning).
                      100 cl Nitrivec sägs innehålla ca 16 miljarder bakterier.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        pga att kranvattnet inte har den mängd microorganismer mm. mm.. som ett inkört vatten har!
                        Nyttiga bakterier är inte ute i vattenmassan, utan sitter på ytor (dvs i praktiken i sanden och i filtermassan).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • mi´mi
                          • June 2009
                          • 251

                          #13
                          Skillnad?

                          Hej!

                          Vad är skillnade mella toxivec och nitriveck? Har en liten förhöjning, 0,5 i vattnet sen igår, räcker det med att tillsätta nitrivec, som jag har hemma?
                          Eller måste jag iväg och köpa toxivec med en gång, köpte nitrit-testet igår, men glömde toxivec.
                          Ge ett så enkelt svar som möjligt, då detta är lite svårt i början
                          Det finns BARA ett måste i livet, och det är att dö.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13129

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Nyttiga bakterier är inte ute i vattenmassan, utan sitter på ytor (dvs i praktiken i sanden och i filtermassan).
                            Jag vet men ett moget akvarievatten innehåller otroliga mängder önskvärda microorganismer vilket kranvattnet saknar och detta har en stor betydelse!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Ta mig f-n - Jag och Åheim är överens . Varför jag inte vill ha göra något vattenbyte vid nystart är just det som vi disk tidigare att vattnet behöver "mogna" (ja jag vet att det är flummigt) - nytt vattenledningsvatten innehåller oftast inte den mängd kolloider och andra molekyler, bakterier och annat som utmärker ett bra naturligt vatten. Det är helt riktigt att nitrifikationsbakterierna sitter fast på något substrat men det substratet kan vara allt från filtersubstrat till små partiklar i vattnet. Det finns till och med reningsmetoder som bygger helt på nitrifikation på svävande partiklar (aktiv slam). För att optimera starten undviker jag om möjligt vattenbyte den första månaden. Givetvis skall man genomföra vattenbyte om fiskarna är påverkade men jag har använt bägge metoderna och min erfarenhet är att starten går bättre utan vattenbyte. Man skall heller inte förringa kloraminernas roll som bakteriedödare om vattenverket använder detta, speciellt i starten med svaga bakteriekulturer. Med användandet av små mängder salt - ca 1 matsked per hundra liter (inte för mycket eftersom det också verkar hämmande enligt min erfarenhet) tar man bort giftigheten av nitriten och man kan låta naturen ha sin gång utan fara för fisken. Saltet tycker jag inte man skall lägga i som standard utan bara då man konstaterar nitrit.

                              Sedan en petitess men idag lutar förklaringen till att man får en nitrittopp mer åt att nitrobacter växer snabbare än nitrosomas men eftersom ammonium enligt flera undersökningar hämnar nitrobacters funktion så kommer det ammonium som inte nitrosomas hinner ta en stoppande effekt på steget nitrit-nitrat. När sedan ammoniumet tas om hand fort (efter det att notrosomas växt till sig) så får man väldigt snabbt full effekt på nitrobacter och nitritnivåerna kan sjunka till noll fortare än ett dygn. Just snabbheten när systemen verkligen kommer igång är ju ett ofta iaktaget fenomen. Jag tycker personligen att de förklaringen passar bättre till min praktik än den förra (om långsamma nitrobacter). Jag vet också att nitrifikationsforskarna på Stockholms Universitet hävda i många decenier att just nitrobacter växer snabbare än nitrosomas.

                              Under optimala förhållanden fördubblar sig Nitrosomonas var 7 tim. och Nitrobacter var 13 tim.
                              Detta är uppgifter som jag fått ungefär tvärtom från de svenska forskarna. Har du en länk till sidan?

                              MVH Lasse
                              Senast redigerad av Lasse; 17 June 2009, 15:18.
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...