Vattenbyten för 25 år sedan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #61
    Ursprungligen postat av perfetto
    Senaste vattenbyten för min Channatank på 375 liter var - om man inte räknar en liten vattenkanna iskallt vatten - för en månad sedan.

    Alla verkar må prima so far.
    Vad bevisar det - fiskar kan vänjas vid att leva i en "kloak" om det bara sker långsamt. Därmed inte sagt att dina fiskar har det så - men ditt experiment bevisar inget.

    En gång på den "gamla goda tiden" (för ca. 25 år sedan) tömde jag ner ett yngelakvarium med malawiyngel (tömde ner vattnet till sanden som fick vara kvar) och ställde in det i ett uteförråd. Där stod det sedan i ett halvår eller så innan jag behövde det igen. Hämtade då in akvariet som nu stank för jävligt och i ett av hörnen var det en försänkning i gruset och i det lilla utrymmet som var där fanns det ett litet yngel kvar och det var vid full vigör. Så bara om tillvänjningen sker långsamt kan som sagt många fiskarter vänjas till att leva i nästintill kloakvatten.

    Hur det slutade - jo jag tog med mig ynglet till ett yngelakvarium med perfekta vattenvärden för malawi - släppte ner ynglet och det stendog.
    Så kontentan är att man i och för sig långsamt kan vänja många fiskar till att leva under vidriga förhållanden (även om jag inte förstår vitsen med att någon avsiktligt skulle göra så mot sina fiskar), men till slut en dag så kanske man köper nya fiskar, måste medicinera eller så måste man ändå göra ett vattenbyte och då går det år helskotta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #62
      Eftersom jag har jordbotten finns det ett annat buffertsystem än bara karbonatsystemet. Det är humusen i jorden som buffrar vattnet om pH skulle få för sig att sjunka neråt 6. Humus är en mycket svagare buffert än karbonat men funkar bättre än i ett akvarium med osmosvatten.

      Jo det stämmer men humus brukar buffra hårdast kring pH 4,5. ytterligare en sak är att om det inte finns karbonater i systemet så fungerar inte nitrifikationen vilket innebär att ammonium anrikas.

      Ursprungligen postat av Krax
      Ja mellan pH 7 och 9 men det hade varit värre om det varierade mellan pH 5 och 7.
      Håller inte med om det eftersom vid pH under och kring 7 brukar karbonatsystemet (KH i detta fall) vara väldigt lågt och då hindras nitrifikationen - ammonium kommer att lagras upp - pH svägningarna kan frigöra ammoniak.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vad bevisar det - fiskar kan vänjas vid att leva i en "kloak" om det bara sker långsamt. Därmed inte sagt att dina fiskar har det så - men ditt experiment bevisar inget.

        En gång på den "gamla goda tiden" (för ca. 25 år sedan) tömde jag ner ett yngelakvarium med malawiyngel (tömde ner vattnet till sanden som fick vara kvar) och ställde in det i ett uteförråd. Där stod det sedan i ett halvår eller så innan jag behövde det igen. Hämtade då in akvariet som nu stank för jävligt och i ett av hörnen var det en försänkning i gruset och i det lilla utrymmet som var där fanns det ett litet yngel kvar och det var vid full vigör. Så bara om tillvänjningen sker långsamt kan som sagt många fiskarter vänjas till att leva i nästintill kloakvatten.

        Hur det slutade - jo jag tog med mig ynglet till ett yngelakvarium med perfekta vattenvärden för malawi - släppte ner ynglet och det stendog.
        Så kontentan är att man i och för sig långsamt kan vänja många fiskar till att leva under vidriga förhållanden (även om jag inte förstår vitsen med att någon avsiktligt skulle göra så mot sina fiskar), men till slut en dag så kanske man köper nya fiskar, måste medicinera eller så måste man ändå göra ett vattenbyte och då går det år helskotta.
        - Japp, din poäng är noterad och jag håller med dig. Nu är ju min tank inget "experiment", då jag är stor djurvän från mygga till elefant.

        Minsta tecken på beteendeförändring hos mina Channor så reagerar jag direkt. I dagsläget har jag en miljö som tydligen är optimal enligt de som sysslar med Channor, så jag litar på deras erfarenhet tills annat visar sig.

        Jag tror att mitt val av blandad växtlighet till stor del bidrar till att vattnet är kristallklart och inga somhelst algpåväxter någonstans finns.

        Var det förresten fortfarande bara ett litet yngel efter ett halvt år? Mina firrar växer flera centimeter under den tiden : )
        Senast redigerad av perfetto; 17 June 2009, 08:42.

        Kommentar

        • Slatan
          • August 2009
          • 277

          #64
          bump

          Det här var en ganska intressant tråd, tänkte att ni kanske kunde fortsätta den =)
          -Varför är bladlöss så små?
          -De stannar i växten!

          54 liter akvarium

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #65
            Jag har ju ett KH på 4, vilket innebär att vattnet har hög buffringskapacitet. Detta har jag märkt när jag försökt få ner ph värdet från 8 i kranen till ca 6,8 i karen - det är ett evigt kämpande. Jag måste byta vatten varje vecka och kör med OakBark extrakt för att inte ph-värdet skall rusa upp igen. Vattnet pendlar mellan 6,8 och 7,2 mellan veckovisa vattenbyten.

            Om jag förstått det jag läst i denna tråden rätt, så är det inte bra för fiskarna för att de ständigt har en ammonium/ammoniakväxling. Den kritiska punkten är vad jag förstått ph 7,0.

            Kanske har jag gjort helt fel när jag satsade på SA med dessa förutsättningar. Är det bättre att ha ett ph som ligger konstant över 7 i stället för att försöka få det till under 7 när man har apistogrammor och även andra fiskar?

            Vad skulle hända om jag inte bytte vatten på en månad?
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #66
              Ursprungligen postat av TinaM
              Jag har ju ett KH på 4, vilket innebär att vattnet har hög buffringskapacitet. Detta har jag märkt när jag försökt få ner ph värdet från 8 i kranen till ca 6,8 i karen - det är ett evigt kämpande. Jag måste byta vatten varje vecka och kör med OakBark extrakt för att inte ph-värdet skall rusa upp igen. Vattnet pendlar mellan 6,8 och 7,2 mellan veckovisa vattenbyten.

              Om jag förstått det jag läst i denna tråden rätt, så är det inte bra för fiskarna för att de ständigt har en ammonium/ammoniakväxling. Den kritiska punkten är vad jag förstått ph 7,0.

              Kanske har jag gjort helt fel när jag satsade på SA med dessa förutsättningar. Är det bättre att ha ett ph som ligger konstant över 7 i stället för att försöka få det till under 7 när man har apistogrammor och även andra fiskar?

              Vad skulle hända om jag inte bytte vatten på en månad?
              Du har rätt i att ett stabilare pH är klart viktigare än ett "korrekt" pH, dock en så liten variation som 0,4 betyder absolut inget.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #67
                Även jag likt många andra har haft fiskar för runt 25 år sedan. Om jag inte missminner mig så bytte jag vatten 1 ggr per månad med dammsög varje vecka. Dock alldrig så stora vattenbyten som 40% som många förespråkar nu. Jag har nu 2 112 liters till mina barn som jag tar hand om. Jag byter nu vatten varje vecka med c:a 30-40%. Vi har ganska många fiskar, fler än jag hade i min barndom. i akvarierna har vi nu massor med växter.

                Jag har mätstickor som mäter ph, kh, ph,nitrit, nitrat, men det är svåravläst. dock har jag aldrig noterat någon färg på nitritvärdet. Jag undrar så smått hur man egentligen ska gå tillväga. Om man förlitar sig på att följa fiskarnas välmående så riskerar man att hamna i 2 lägen:
                1. Fiskarna "vänjer" sig vid kloakvatten och det blir svårt att ta in nya fiskar samt att det blir känsligt för sjukdomar, förändringar till det bättre
                2. När man upptäcker att fiskarnas välmående försämras är det för sent.
                Detta leder mig till att tro att man antingen byter vatten ofta i blindo eller mäter värden med bra verktyg. Om man väljer att mäta är det då nitirtvärdena man ska helt fokusera på? Bakterier kan man inte gärna hålla koll på. Och som jag förstår det så är övriga värden ej helt behjälpliga att justera med vattenbyten.

                Jag står nu inför att dra igång ett större projekt med två sammankopplade kar med totalt 1500 liter. Jag kan inte gärna byta 500 liter vatten i veckan då tömmer jag väl mälaren på färskvatten. Fruktansvärt omiljövänligt.

                Jag fick tipset av en akvariehandlare att om jag har många växter och bra filter så räcker det med 5% vattenbyte i veckan, vad säger ni om detta?
                Checking out...

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #68
                  1500 liter vatten kan var väldigt mycket vatten, eller lite vatten!

                  Det beror helt på vad du ska ha för fiskar och hur många.

                  Filtervolym och växtlighet spelar också stor roll.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #69
                    Ursprungligen postat av Dre
                    Även jag likt många andra har haft fiskar för runt 25 år sedan. Om jag inte missminner mig så bytte jag vatten 1 ggr per månad med dammsög varje vecka. Dock alldrig så stora vattenbyten som 40% som många förespråkar nu. Jag har nu 2 112 liters till mina barn som jag tar hand om. Jag byter nu vatten varje vecka med c:a 30-40%. Vi har ganska många fiskar, fler än jag hade i min barndom. i akvarierna har vi nu massor med växter.



                    Jag har mätstickor som mäter ph, kh, ph,nitrit, nitrat, men det är svåravläst. dock har jag aldrig noterat någon färg på nitritvärdet. Jag undrar så smått hur man egentligen ska gå tillväga. Om man förlitar sig på att följa fiskarnas välmående så riskerar man att hamna i 2 lägen:
                    1. Fiskarna "vänjer" sig vid kloakvatten och det blir svårt att ta in nya fiskar samt att det blir känsligt för sjukdomar, förändringar till det bättre
                    2. När man upptäcker att fiskarnas välmående försämras är det för sent.
                    Detta leder mig till att tro att man antingen byter vatten ofta i blindo eller mäter värden med bra verktyg. Om man väljer att mäta är det då nitirtvärdena man ska helt fokusera på? Bakterier kan man inte gärna hålla koll på. Och som jag förstår det så är övriga värden ej helt behjälpliga att justera med vattenbyten.

                    Jag står nu inför att dra igång ett större projekt med två sammankopplade kar med totalt 1500 liter. Jag kan inte gärna byta 500 liter vatten i veckan då tömmer jag väl mälaren på färskvatten. Fruktansvärt omiljövänligt.

                    Jag fick tipset av en akvariehandlare att om jag har många växter och bra filter så räcker det med 5% vattenbyte i veckan, vad säger ni om detta?
                    Det går inte att säga att exakt så mycket vatten skall bytas för att balansen skall förbli bra eftersom det beror på så många faktorer som
                    Vilket filter man har - ett bra biologiskt filter (= ett som inte behöver rengöras) minskar behovet av vattenbyte.
                    Vilka vattenvärden man har - ett lågt kH-värde ökar behovet av vattenbyte.
                    Vad och hur mycket matar man med - mycket mat= större vattenbyten; foder som är svårnedbrytbart= störer vattenbyten
                    Hur många växter har man - mycket snabbväxande växter= mindre vattenbyten-
                    Tempen på vattnet - varmt vatten är syrefattigare = större vattenbyten.

                    Uppräkningen kan fortsätta, men normalt brukar man tala om 1/3 i veckan. I mitt 3.000 liters akvarium byter jag ca. 1/4 i månaden, men jag har också rätt svalt (23-24 grader), bra biologiskt filter (har ännu efter 2 år inte rengjorts), matar försiktigt med bra foder, har buffrat vattnet så att inte KH är för lågt, har relativt mycket växter.

                    För 25 år sedan var oftast buffringsförmågan på vattnet betydligt bättre än idag så bara för att det funkade då så behöver det inte funka nu
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #70
                      Bör man då mäta vissa värden (läs vilka?) och byta vid vissa nivåer eller är det fråga om erfarenhet? Vilka tecken ska man titta på om man inte mäter?
                      • Lukt
                      • färg
                      • partiklar
                      • beteende hos fiskarna (verkar finnas risk att det blir för sent med denna signal)
                      • annat?
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #71
                        Ursprungligen postat av Dre
                        Bör man då mäta vissa värden (läs vilka?) och byta vid vissa nivåer eller är det fråga om erfarenhet? Vilka tecken ska man titta på om man inte mäter?
                        • Lukt
                        • färg
                        • partiklar
                        • beteende hos fiskarna (verkar finnas risk att det blir för sent med denna signal)
                        • annat?
                        Det viktiga är att man byter regelbundet, dvs ungefär lika mycket vid regelbundna intrevall.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #72
                          Mina tre växtakvarier mår så bra så med delvatten byte var sjätte månad. Fiskarna trivs och växterna lika så.
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...