Vattenbyten för 25 år sedan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalbitch
    • June 2009
    • 118

    Vattenbyten för 25 år sedan

    Jag kommer ihåg när jag skaffade mitt första kar för 25 år sedan och gjorde delvattenbyten 1 gång per halvår och även rengjorde inredning genom att koka det. Det enda jag gjorde varje/varannan vecka vad att ta bort döda växter och använde algskrapan. Och vid vatten bytet la jag enbart i ektozon salt.

    Så min fråga är varför skall man i nutiden göra så ofta vattenbyten? har vattenkvaliten blivit så himla mycket sämre?

    jag hade e hel del fiskar och dom dog inte förrän vid "gammal" ålder, hade tex min praktbotia i 6 år som jag sålde då karet blev för litet,algätaren i 5 år mm.

    hade aldrig sjukdomar i karen, fick massa yngel och vattnet "stank" inget
    nuförtiden skall man göra byten,kolla vattenkvaliten, göda växter mm mm
    Everything you have touched is fu**ed
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Men vad fanns det för fiskar på den tiden?
    Även nu är det många som kör lowtech utan några större vattenbyten, men ofta med lite lägre fisklast och utan vatten som luktar äckelpäckel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Metalbitch
      • June 2009
      • 118

      #3
      jag visste ens inte vad lowtech var i den åldern, utan hade det som ett "vanligt" sällskapsakvarium...jag hade (om jag minns) under årens lopp guppyn,neontetror,kampfisk,svärdbärare,mollyn,algä tare,praktbotia,tigerbarb,sebrafiskar,
      rosentetra,slöjstjärt,eldstjärt mm (kommer inte ihåg allt) hade aldrig någon massdöd av fiskar och inget akvarium med massa växter, så denna masshysteri av vattenbyten/kvaliten mm e något helt nytt för mig...måste tillägga att jag hade mitt första kar i ca 15 år och gjorde ett uppehåll fran till 6 mån sedan
      Everything you have touched is fu**ed

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo jag håller till viss del med, men ser man på ett kar idag och för 25-30 år sedan är det stor skillnad. Sedan har fiskurvalet blivit så mycket större, och sådana fiskar som tex Tropheus då bara var fisk som de rika kunde äga kan numera vara var mans egendom.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sehkn0
          • March 2009
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Metalbitch
          Jag kommer ihåg när jag skaffade mitt första kar för 25 år sedan och gjorde delvattenbyten 1 gång per halvår och även rengjorde inredning genom att koka det. Det enda jag gjorde varje/varannan vecka vad att ta bort döda växter och använde algskrapan. Och vid vatten bytet la jag enbart i ektozon salt.

          Så min fråga är varför skall man i nutiden göra så ofta vattenbyten? har vattenkvaliten blivit så himla mycket sämre?

          jag hade e hel del fiskar och dom dog inte förrän vid "gammal" ålder, hade tex min praktbotia i 6 år som jag sålde då karet blev för litet,algätaren i 5 år mm.

          hade aldrig sjukdomar i karen, fick massa yngel och vattnet "stank" inget
          nuförtiden skall man göra byten,kolla vattenkvaliten, göda växter mm mm
          Jag har tänkt exakt samma tanke.

          Jag har blivit väldigt förvånad över "utvecklingen" då jag startade upp igen efter 20 år i "akvarie-exil". Jag hade diskus och andra ciklider redan då.

          Idag byter man massor med vatten minst en gång i veckan, många fullständigt öser ner belysningsWatt, antalet pumpar och flöden har ökat, vi använder UV-filter och vissa kör osmosfilter och dessutom tillsätter många kostgödning (PMDD mm)...

          I resten av sammhället skaffar vi vattensnåla toaletter, tvätt och diskmaskiner. Vi skaffar strömsnåla lampor och annan elutrustning. Vi är noga med att köpa kravodlad mat där ingen konstgödning används mm.

          Jag kan tyvärr bara säga att god miljömedvetenhet och akvaristik inte direkt går hand i hand. Här finns det massor med saker som vi borde kunna förbättra för att ta ett steg in i 2000-talet.

          Kommentar

          • Metalbitch
            • June 2009
            • 118

            #6
            jo visst e det så, tänkte att jag skulle försöka mig på den 20 år gamla traditionen och inte göra så många vattenbyten mm. ser man att fiskarna mår bra så ser jag ingen anledning att hålla på och byta vatten 1 gång i veckan eller var 14 dag...sen är det väl mycket beroende på fiskantal i karen, jag har inte så mycket fiskar som skiter ner och även då äppelsnäckor i som tar bort det mesta av skiten som kan förstöra vattenkvaliten....har juh även jordakvarie som sköter sig själv,utan filerpump som jag bara fyller på med vatten som dunstat...
            så i min mening så är det lite av hysteri om just detta ämne, men givetvis är det väl fall till fall person till person det med som med allt annat när det gäller akvaristik...vissa säger så och andra säger så
            Everything you have touched is fu**ed

            Kommentar

            • Fanbyalperna

              • September 2005
              • 752

              #7
              Nog bytte man vatten tidigare också. Det var bara det att man inte betonade det som vattenbyte. utan det var veckorengöring med att skrapa rutor och slamsuga. Samtidigt blev det ett vattenbyte.
              Kan inte se att det är en hysteri idag heller. Rengöra måste vi ju iaf.
              Kan hålla med om att vissa håller vattenbyten för heliga, men allt ska tas med en nypa salt och förstånd.
              Har inte alltid rätt, men fel ibland

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag hade akvarium och faktiskt t.o.m. akvarieaffär för 25 år sedan. Detr stora bekymret då var att folk struntade i att byta vatten och det därför gick åt helskotta för de allra flesta.
                Okunniga och lata akvarieägare som inte ens iddes byta vatten var då den stora anledningen till att jag slutade ha affär. Kunderna köpte fiskar i affären och tog hem dom och stoppade ner i sina kloakakvarier och när sedan fiskarna dog kom de tillbaka till affären och klagade.
                Idag är kunnandet större och folk sköter faktiskt sina vattenbyten bättre och detta är än viktigare idag, eftersom kranvattnet runt om i Sverige idag har sämre buffringsförmåga än vad det hade då.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Min akvariehistorik går 35 år tillbaka. Med en höjdpunkt för ca 30 år sedan då jag läste allt jag kom över på bibliotek och hos den lokala akvarieföreningen. Var även tidig medlem hos Nordiska Ciklidföreningen.

                  Jag kan hålla med om att det fanns de som förespråkade gammalt vatten på den tiden. Men jag uppfattade redan då att det var gamla uppfattningar.

                  Min uppfattning är att PMDD och vattenbyten varje vecka har gjort underverk med mina akvarier. Detta kan jag tryggt påstå eftersom det finns en viss erfarenhet att falla tillbaka på.

                  Även jag har provat på att hålla akvarier utan filter och i princip bara fyllt på avdunstat vatten och i princip alla varianter däremellan till vackobyten av vatten.

                  Men återigen, mina akvarier och fiskar har aldrig mått så bra som de gör idag!


                  PS: Såg i en annan tråd att du har beställt PMDD Metalbitch, du kommer inte att ångra dig!
                  Senast redigerad av c90368; 08 June 2009, 09:46. Anledning: Felstavning
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    För 25 år sedan var väl min regim gärna veckovisa vattenbyten på 50-60%. Tog död på ett gäng purpurhuvudsbarber på det sättet men mina killis och levandefödare hade det bra.


                    Edit (fel barb)
                    Senast redigerad av erikthur; 07 June 2009, 17:49.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      #11
                      Jag håller med, delvis..

                      Jag började med akvaristik som ung grabb redan i början av sjuttiotalet, då var det inte tal om några vattenbyten överhuvudtaget. Men, fiskarna var inte så exklusiva då. dethandlade mest om guppy, algätare, guramis, black molly och svärdbärare och de gick knappt att ta död på... Nytt vatten tillfördes i den takt det gamla avdunstade.

                      Lite senare började jag med diskus och det byttes inte mycket vatten till dem heller, och de överlevde... Men! Jag märker en stor skillnad på diskus och deras beteende nu och då. På den tiden överlevde de men de var oerhört skygga vilket jag idag har förstått berodde på dålig vattenkvalité men det var det ingen som pratade om på den tiden. Man visste helt enkelt inte bättre.

                      När jag nu tog upp diskushobbyn igen gick jag genast igång med de nya "reglerna" och fick på köpet fiskar som ganska omgående blev sjuka, än det ena och än det andra drabbades de av.. trist och jag förstod ingenting, tills jag forskade djupare i akvaristikens konst.

                      Idag har jag anammat delar av den nya akvaristiken och behållit delar av den gamla och det verkar funka bra. Diskusarna i mitt kar med odlade är friska, feta, fina och väldigt sociala och nästintill tama. Jag kan till och med sluta handen om två av dem utan att de blir rädda.

                      Jag gör VB var fjärde/femte dag till de vilda, 20% varje gång, rent osmosvatten.
                      Till de odlade byter jag 25% var åttonde/tionde dag, rent kranvatten.

                      Jag tillsätter Nitrivec vid vartannat vattenbyte, Easy-Life FFM vid varje vattenbyte och slutligen Easy Carbo dagligen.
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • zoolander
                        • August 2008
                        • 271

                        #12
                        Jag har dragit ner rejält på mina vattenbyten. Hade för några månader sedan otroliga problem med alger, karet såg hemskt ut. Jag bytte vatten 1 gång i veckan (ca 20%)

                        Blev pappa för andra gånger för 3 månader sedan, har fyllt på lite vatten, inte rengjort något. Karet har aldrig varit renare...inga alger.

                        Med andra ord kommer jag byta mycket mer sällan framöver, max 1 gång per månad och se om det fortsätter vara lika fint

                        Kommentar

                        • Metalbitch
                          • June 2009
                          • 118

                          #13
                          där ser man vad olika åsikter alla har, precis vad jag misstänkte...det e som sagt så individuellt hur man gör och tycker att det passar ens egna kar...som sagt så skaffade jag mitt kar i slutet av 70 talet och man hade inte samma kunskaper som man har i dagsläget om vatten och dess inverkan på fiskarna och som någon skrev att fiskarna då kanske va svåra att få död på....har i dags läget inte gjort vattenbyten på 14 dgr med tanke på att jag fick tömma alla kar (nystarta) då jag fick möblerat om hela lägenheten efter karen, men ser dock att guppyna/endlerna inte verkar vara friska,så jag skall göra ett vattenbyte idag i alla kar..ville vänta med det eftersom jag fick nystarta allr och vill vänta så alla nyttobakterier är i sin rätta...
                          men kul att läsa era åsikter, då vissa tydligen håller med mig lite, trodde att jag skulle få värsta "utskällning" för att jag ej "sköter" mina kar...men jag e arbetslös och har all tid i världen att studera både fiskar och växter hur dom mår dagligen och kan då åtgärda problemet på direkten....
                          Everything you have touched is fu**ed

                          Kommentar

                          • guzzzen
                            • May 2009
                            • 87

                            #14
                            Vaddå blir det mindre alger om man byter vatten mer sällan???

                            Jag har ett akvarium på 110 liter som är nystartat, byter nu 25% 1 g/v för att undvika nitrit så här i början!
                            Men har ett nitrit-test så jag har koll,
                            Ska man kanske byta mer sällan, kanske varannan/tredje vecka om halterna ändå ser bra ut? Använder ett medel som påskyndar bakterie-floran vid vattenbytena.
                            Alla fiskar (guppys och neontetror mår bra, å vi har fått yngel som är flyttade till annat kar)
                            Allt är rent och fint nu å så vill jag behålla det!

                            funderar...
                            _________________________

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13133

                              #15
                              Ursprungligen postat av Metalbitch
                              Jag kommer ihåg när jag skaffade mitt första kar för 25 år sedan och gjorde delvattenbyten 1 gång per halvår och även rengjorde inredning genom att koka det. Det enda jag gjorde varje/varannan vecka vad att ta bort döda växter och använde algskrapan. Och vid vatten bytet la jag enbart i ektozon salt.

                              Så min fråga är varför skall man i nutiden göra så ofta vattenbyten? har vattenkvaliten blivit så himla mycket sämre?

                              jag hade e hel del fiskar och dom dog inte förrän vid "gammal" ålder, hade tex min praktbotia i 6 år som jag sålde då karet blev för litet,algätaren i 5 år mm.

                              hade aldrig sjukdomar i karen, fick massa yngel och vattnet "stank" inget
                              nuförtiden skall man göra byten,kolla vattenkvaliten, göda växter mm mm
                              ? tycker du alltså att det är mindre jobbigt att rensa hela karet på fisk, vatten, grus och övrig inredning 2 ggr/år och i och med det nystarta karet 2 ggr/år?? Jag byter bara 25% av vattnet varje vecka och i några andra kar var 14.e dag, skrapar rutorna ungefär 1g/mån, det anser jag är mindre jobbigt... och 100% bättre för fisken! Man hade ingen kunskap om akvaristik förr i världen men du vet hur det är, man förskönar allting när man tänker tillbaks
                              Senast redigerad av åheim; 08 June 2009, 10:17.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...