Nervösa fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Nervösa fiskar

    Jag har nu haft problem med mycket nervösa fiskar i 4 dagar. Det är mina ciklider (sajica, multispinosa) som blir livrädda så fort jag kommer in i rummet. Mina siameser och ancistrus verkar inte bry sig alls. Multispinosorna är väldigt mörka. Fiskarna visar inte upp något annat konstigt förutom sitt nervösa beteende.

    Jag har fått höra att det kan vara ammoniak/nitrit?? Men kan detta hända i ett akvarie som varit igång sedan januari? Jag kör regelbundna vattenbyten och har inte haft några problem alls innan.

    Kan någon hjälpa mig? Vill gärna se mina fiskar. Just nu är de bara framme om jag står bakom dörren o gömmer mig....
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    personligen tror jag att det kan vara bra om du sitter ett tag vid akvariet och tittar och tar det lugnt (om inte detta är något du redan gör dvs för då har jag faktiskt ingen aning...)...så småningom lär dom sig ju att det inte är något farligt. passa på att mata samtidigt så lär dom sig att när du kommer fram, så blir det mat, och då kommer dom självklart fram

    Kommentar

    • Johan Ågren
      • March 2009
      • 113

      #3
      Om fiskarna annars är van vid dig, och detta är ett plötsligt undantag, så borde det ha skett någon förändring i akvariet. Kommer de inte ens fram när du matar? Har du tänkt på att vi går mot ljusare tider och att rummet kanske är mer upplyst än förut - dvs du synns mycket bättre; kastar skuggor och gör ett större intryck på fiskarna. Prova att få ner ljuset i rummet och se om problemet kvarstår. Har ju varit väldans fint väder de senaste dagarna med mycket ljus. Så länge det är mörkare i rummet än i akvariet har fiskarna svårt att se oss.
      Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        #4
        Jag har testat att sitta vid akvariet och de är väldigt vana vid att jag rör mig i rummet. Den första nervösa attacken kom när jag stod och matade fiskarna för 4 dagar sen. Sedan dess har cikliderna inte varit sig lika.

        Jag har precis som du Ågren funderat på solljus. Det har ju varit väldigt mycket sol senaste dagarna. Nu har jag det rätt mörkt i rummet även om solen gör det ljusare under en tid på dagarna. Tycker de borde bli bättre på kvällen om det skulle vara ljuset i rummet.

        Min första tanke var vattenkemi. Nitrit, ammoniak men verkar inte så. Ancistrusen som ska reagera först tycker det är riktigt gött att stora ciklider är borta. Vattnet luktar heller inte illa som det kan göra när det är ammoniak.

        Jag gjorde ett 40 % vattenbyte 2 dagar innan så kan ju ha något med detta att göra. Men det brukar jag ju göra så har svårt att tro att det skulle vara detta. Nu har jag iaf hällt i Aquasafe (B-vitamin som gör fiskarna mindre stressade) och släckt det bakre lysröret för att få ner ljuset i karet.

        Kom gärna med fler ideèr och tips. Tycker hela historien är konstig. Läste ett gammalt inlägg på forumet där en person haft liknande problem i månader och försökt allt möjligt. Detta får inte hända hos mig...

        Kommentar

        Arbetssätt...