Nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #46
    Kanske de försöker få användaren att tro att det är fler Nitrosomonas i ammovec och fler nitrobacter i nitrivec?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Fösen
      • January 2009
      • 383

      #47
      Ursprungligen postat av JojjeN
      nej, men slöseri med pengar



      Vad grundar du detta på? Nitrivec är helt ofarligt att överdosera, dock är det ett slöseri eftersom det inte hjälper med mer-



      Jo, utomhus.



      I ett nystartat kar? Det tycker jag verkligen inte man ska rekommendera om det inte är nödfall eller om man VET att nitriten ligger på topp.



      Vad grundar du detta på?



      Bullshit, ammovec skapades för att dra in mer pengar till Sera, de funkar likadant.



      BULLSHIT igen, ammovec är inte vanligt eftersom det bara var ett lurendrejeri, nitrivec funkar lika bra.
      Jord utomhus ska du inte använda du får köpa akvarie jord hos en akvariehandlare eller nåt. Nitrivec är ju inte farligt att överdoseras men det rekomenderas ej. Nitrivec används för Ph under 7 och Ammovec för Ph över 7 läs här försökte bara hitta nåt där det stog http://www.gibbon.se/Products/Produc...SectionId=2159

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #48
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Kanske de försöker få användaren att tro att det är fler Nitrosomonas i ammovec och fler nitrobacter i nitrivec?
        Det har du fullkomligt rätt i vid ph under 7 så behövss de där bakterierna som är i Nitrivec och vid ph över 7 så behöver man bekterierna som är i Ammovec

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          #49
          Ursprungligen postat av HeroS
          Tack alla =)
          Varsågod hoppas alla hjälpte dig så du kan vara nöjd med karet och lycka till

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #50
            Ursprungligen postat av Fösen
            Jord utomhus ska du inte använda du får köpa akvarie jord hos en akvariehandlare eller nåt. Nitrivec är ju inte farligt att överdoseras men det rekomenderas ej. Nitrivec används för Ph under 7 och Ammovec för Ph över 7 läs här försökte bara hitta nåt där det stog http://www.gibbon.se/Products/Produc...SectionId=2159
            Haha, "Akvarie jord"? Det är ju bakterierna som finns i jorden i naturen som man vill åt, inte nån akvarie jord.

            Titta:


            Ursprungligen postat av Fösen
            Det har du fullkomligt rätt i vid ph under 7 så behövss de där bakterierna som är i Nitrivec och vid ph över 7 så behöver man bekterierna som är i Ammovec
            Bara det att det är bullshit, nitrivec funkar exakt lkadant,
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #51
              Har själv aldrig kollat nitrit i akvariet förutom när jag hade Diskus. Har heller inte haft några problem med att fiskar dött i samband med nystart av något akvarie. Tycker det verkar som man mäter vattenvärden utan att något verkar direkt fel, och detta med mer eller mindre bra test. Får man sen en antydan av för höga värden av något slag så börjar man tillsätta olika prepparat och göra vattenbyten osv. i ren panik. Resultat kan ju lätt bli att det som skulle hjälpa, blir det som till slut tar "knäcken" på fiskar mm. Och pengarna man lagt ut på alla prepparat verkar ibland överstiga värdet på fiskarna? Mitt råd är att inte leta efter problem med ett kanske dåligt test utan att ha lite "is i magen" och mata endast fiskarna väldigt sparsamt i ett nytt akvarie typ en gång var tredje dag eller så.

              Kommentar

              • Fösen
                • January 2009
                • 383

                #52
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Haha, "Akvarie jord"? Det är ju bakterierna som finns i jorden i naturen som man vill åt, inte nån akvarie jord.

                Titta:




                Bara det att det är bullshit, nitrivec funkar exakt lkadant,
                Jag vet egentligen inget alls om jord i akvarium men när min moster gjordet så dog alla fiskar men jag vet inte om det kan vara jorden men du kan nog ha rätt och jag fel

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #53
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  I ett nystartat kar? Det tycker jag verkligen inte man ska rekommendera om det inte är nödfall eller om man VET att nitriten ligger på topp.
                  Jag har alltid bytt vatten varje vecka ca 30% från start. Har funkat för mig

                  Kommentar

                  • Fösen
                    • January 2009
                    • 383

                    #54
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Jag har alltid bytt vatten varje vecka ca 30% från start. Har funkat för mig
                    Har du rätt i byter 20% av mitt vatten varje vecka, och det funkar fin fint

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #55
                      Ursprungligen postat av Fösen
                      Jag vet egentligen inget alls om jord i akvarium men när min moster gjordet så dog alla fiskar men jag vet inte om det kan vara jorden men du kan nog ha rätt och jag fel
                      När man gör "DIY-Nitriväck" är det inte själva jorden man häller i akvariet, man ska slamma upp och filtrera den. Sedan ska det vara jord från naturen, gräver man upp jord från sin trädgård kan den i värsta fall innehålla rester av bekämpningsmedel eller gödning man använt där, och sånt vill man ju inte ha i akvariet. Nära vägar kan det kanske finnas rester av tungmetaller och annat otrevligt. Kanske kan din moster fått med något sådant "skit" när hon hällde jord i karet?

                      PS. Här förklarar Lasse hur man gör Nitriväck (hämtat ur denna tråd om nitritproblem).
                      Senast redigerad av Salta Katten; 24 January 2009, 13:27.

                      Kommentar

                      • Fösen
                        • January 2009
                        • 383

                        #56
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        När man gör "DIY-Nitriväck" är det inte själva jorden man häller i akvariet, man ska slamma upp och filtrera den. Sedan ska det vara jord från naturen, gräver man upp jord från sin trädgård kan den i värsta fall innehålla rester av bekämpningsmedel eller gödning man använt där, och sånt vill man ju inte ha i akvariet. Nära vägar kan det kanske finnas rester av tungmetaller och annat otrevligt. Kanske kan din moster fått med något sådant "skit" när hon hällde jord i karet?

                        PS. Här förklarar Lasse hur man gör Nitriväck (hämtat ur denna tråd om nitritproblem).
                        Ja det har du nog rätt i

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #57
                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Har du rätt i byter 20% av mitt vatten varje vecka, och det funkar fin fint
                          Självklart byter man 20-30% varje vecka, det jag menade är att man inte ska rekommendera massa onödiga vattenbyten mellan de vattenbytena.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • HeroS
                            • January 2009
                            • 285

                            #58
                            Ursprungligen postat av JojjeN
                            Självklart byter man 20-30% varje vecka, det jag menade är att man inte ska rekommendera massa onödiga vattenbyten mellan de vattenbytena.
                            Men mitt första delvattensbyte gör jag väl inte efter en vecka redan? Ska väl vänta två minst??
                            96 Liter
                            54 Liter
                            /Sandra

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #59
                              Ursprungligen postat av HeroS
                              Men mitt första delvattensbyte gör jag väl inte efter en vecka redan? Ska väl vänta två minst??
                              Alla gör olika
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...