Nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #31
    Ursprungligen postat av HeroS
    Jag ska inte göra ett vattenbyte "ifall"? Det är inte heller bra väl?
    Kolla vad du har för värden först. Med dropptest.
    Har du en himla massa fisk i karet?
    Hur stort är det osv. det spelar en del roll med.

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #32
      Ursprungligen postat av Fösen
      Nej nej inte för alla fiskar bara Malawi ciklider
      Nej nej, vad?

      Är nitrivec skadligt för malawi?

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #33
        hero, har du läst i tråden jag visade dig.


        Gör det.

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          #34
          Ursprungligen postat av Bowman
          Men du, "har hört" är ganska låg grad av fakta eller?

          Läs om egengjord nitrivec här på forumet, sök lite..
          Tror inte det är skadligt..
          Jag tror att det jag säger stämmer in bra men jag kan inte säga att jag vet till 100%.

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #35
            Ursprungligen postat av Bowman
            Den tråden verkar vara väldigt bra så jag säger detsamma läs den HeroS eller nåt?

            Kommentar

            • Fösen
              • January 2009
              • 383

              #36
              Ursprungligen postat av Bowman
              Nej nej, vad?

              Är nitrivec skadligt för malawi?
              Ja det är det till har Malawi och de ska ha Ph 8 vilket betyder Ammovec

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #37
                Ursprungligen postat av Fösen
                Jag tror att det jag säger stämmer in bra men jag kan inte säga att jag vet till 100%.
                Jag är tyvärr skeptisk. Mycket av det du säger är helt nytt för mig, Jag har skummat igenom många "nystartartrådar" och har inte sprungt på att Nitrivec är skadligt, snarare tvärt om. Ingen direkt fara alls att överdosera, förutom mot plånboken då.

                Och amovec, har jag inte hört/sett/läst nånstans om att det är det man "måste ha i göteborg"..

                Kommentar

                • HeroS
                  • January 2009
                  • 285

                  #38
                  Jag har läst den 10000 gånger =)
                  Jag har 5 fiskar... inte en enda mer.. ( två ancistrus, en kampis, två platy ) i ett 96 liters kar..
                  Tror dock inte att jag kan få tag på dopptest innan måndag..dåligt utbud här..
                  96 Liter
                  54 Liter
                  /Sandra

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #39
                    Ursprungligen postat av HeroS
                    Jag har läst den 10000 gånger =)
                    Jag har 5 fiskar... inte en enda mer.. ( två ancistrus, en kampis, två platy ) i ett 96 liters kar..
                    Tror dock inte att jag kan få tag på dopptest innan måndag..dåligt utbud här..
                    Men du hero, jag tror faktiskt inte du har nitritproblem då.
                    Avvakta och kolla bara så fiskarna inte försöker simma ur karet typ. Gör dom det, gör ett delvattenbyte på 20-30%

                    Och är du ändå lite orolig, mata bara sparsamt, hälften av vad du tycker är lite. Och bara varannan dag.

                    Kommentar

                    • Fösen
                      • January 2009
                      • 383

                      #40
                      Ursprungligen postat av Bowman
                      Jag är tyvärr skeptisk. Mycket av det du säger är helt nytt för mig, Jag har skummat igenom många "nystartartrådar" och har inte sprungt på att Nitrivec är skadligt, snarare tvärt om. Ingen direkt fara alls att överdosera, förutom mot plånboken då.

                      Och amovec, har jag inte hört/sett/läst nånstans om att det är det man "måste ha i göteborg"..
                      Man måste inte men det är bäst med det och Nitrivec sänker också Ph men för Malawi ciklider är det extra farligt med nitrivec rekomenderas ej till Malawi men som sagt det går ju bra med Nitrivec men Ammovec är ju det bästa om man bor inom Göteborg eller runt om kring. Och ja Ammovec det är ju inte så vanligt nu för tiden så det förvånade mig inte att du inte hade hört talas om det

                      Kommentar

                      • HeroS
                        • January 2009
                        • 285

                        #41
                        Tack alla =)
                        96 Liter
                        54 Liter
                        /Sandra

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #42
                          Ursprungligen postat av HeroS
                          Men det är väl inte farligt att hälla i nitrivec även om värdena inte är så "hotande". Det är väl bättre att jag häller i för säkerhets skull eller?
                          nej, men slöseri med pengar

                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Du kan ju hälla i lite men inte för mycket bara så är det bar
                          Vad grundar du detta på? Nitrivec är helt ofarligt att överdosera, dock är det ett slöseri eftersom det inte hjälper med mer-

                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Inte jord utomhus för fasiken hoppas jag. och webbplejs det var en bra idé att kolla upp. Egentligen är det bättre att köpa men man kan ju göra själv men har hört att lite för mycket dödar för lite händer inget så det borde nog vara lite svårt
                          Jo, utomhus.

                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Du kan göra det om du vill upp till 25%
                          I ett nystartat kar? Det tycker jag verkligen inte man ska rekommendera om det inte är nödfall eller om man VET att nitriten ligger på topp.

                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Nej nej inte för alla fiskar bara Malawi ciklider
                          Vad grundar du detta på?

                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Ja det är det till har Malawi och de ska ha Ph 8 vilket betyder Ammovec
                          Bullshit, ammovec skapades för att dra in mer pengar till Sera, de funkar likadant.

                          Ursprungligen postat av Fösen
                          Man måste inte men det är bäst med det och Nitrivec sänker också Ph men för Malawi ciklider är det extra farligt med nitrivec rekomenderas ej till Malawi men som sagt det går ju bra med Nitrivec men Ammovec är ju det bästa om man bor inom Göteborg eller runt om kring. Och ja Ammovec det är ju inte så vanligt nu för tiden så det förvånade mig inte att du inte hade hört talas om det
                          BULLSHIT igen, ammovec är inte vanligt eftersom det bara var ett lurendrejeri, nitrivec funkar lika bra.
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • prisoner
                            • December 2008
                            • 78

                            #43
                            Har själv nystartat växtkar. Kört med Nutrafin och det fungerar kanon bra tycker jag.
                            Har ingen nitrit alls sen jag startade upp för ca 2 veckor sedan. Köpte mig ett JBL Nitrit test med. JBL testet visar rätt värden. JBL Nitrit test kostade mig 120kr. Man blir så trött på alla provstickor som ofta visar helt fel värden. . Kastade mina provstickor från Tetra åt helvete. När jag kollade mitt KH värde med stickan så visade den 2KH fel . Så med mitt JBL KH test fick jag droppa i 4 droppar innan det slog om från blått till gult . Då gav det ett värde på 4 i KH i stället för sticktestet som visade 6 i KH. I nystartat kar är det viktigt att du inte stoppar i för mycket fisk samt matar sparsamt. Röda mygg är ett bra foder att ge. Kortfristig åtgärd är att byta 50% av vattnet om du får för hög nirit i karet. Normalt bör inte koncentrationen av ammonium och nitrat överstiga 0,2mg/l (ppm) . Högre värden kan innebära att bakteriefloran är störd. Nitrit är liksom ammoniak mycket giftigt för fiskar. Beroende på hur känsliga fiskarna är kan redan konsentrationer mellan 0,5 och 1mg/l (ppm) ha dödlig verkan.

                            Kommentar

                            • Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

                              #44
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              nej, men slöseri med pengar



                              Vad grundar du detta på? Nitrivec är helt ofarligt att överdosera, dock är det ett slöseri eftersom det inte hjälper med mer-



                              Jo, utomhus.



                              I ett nystartat kar? Det tycker jag verkligen inte man ska rekommendera om det inte är nödfall eller om man VET att nitriten ligger på topp.



                              Vad grundar du detta på?



                              Bullshit, ammovec skapades för att dra in mer pengar till Sera, de funkar likadant.



                              BULLSHIT igen, ammovec är inte vanligt eftersom det bara var ett lurendrejeri, nitrivec funkar lika bra.
                              Ja det var lite det jag antog

                              Kommentar

                              • JojjeN
                                • June 2008
                                • 3567

                                #45
                                Ursprungligen postat av prisoner
                                . Röda mygg är ett bra foder att ge.
                                Håller verkligen inte med, enligt undersökningar så blir var tredje som använder frysta röda mygg allergiska.

                                Dessutom lever röda mygg i skitigt vatten som kan orsaka bukvattenssot när fiskarna äter det.
                                Tillbaks efter paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...