Nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    #16
    Ursprungligen postat av Bowman
    Aj fan där ser man..
    Men varför skulle dom vilja att man skulle köpa något för att det är mest känt?
    Visst att butiker är riktiga klåpare ofta med tips och rekommendationer osv.
    Men detta rimmar ju inte riktigt rätt.


    Jag vill nog ha mer källor på detta, innan jag ser det som fakta.
    Vilket Ph värde har du? Du bor ju i Mölnlycke så jag tror mellan 6.5-7.7 i Ph änvänder du torv? Fortsätt i så fall inte med det!

    Kommentar

    • Fösen
      • January 2009
      • 383

      #17
      Ursprungligen postat av HeroS
      Okej, tog nitrittest nyss, det är liiite rosaaktigt.. Eftersom jag har stickor så ver jag ju inte exakt. Ska köpa mer nitrivec i morgon och hälla i och hoppas att det sjunker.
      Alltså ska jag inte göra något vattenbyte nu?
      Är det alltid så att det visar nitrit i nya akvarium även fast det inte behöver vara farligt?
      Nu när jag funderar så verkar platysarna lite stressade emellan åt..tecken på nitrit??
      Stress behöver inte vara nitrit och i nya akvarium ja så får man ofta väldigt höga nitrithalter i början och det är bäst att behandla med en gång. Om du bor i Göteborg eller komunerna runt omkring så skippa Nitrivec o använd Ammovec. Hoppas allt blir bra med ditt akvarium och att allt ordnar sig

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #18
        Ursprungligen postat av Fösen
        Vilket Ph värde har du? Du bor ju i Mölnlycke så jag tror mellan 6.5-7.7 i Ph änvänder du torv? Fortsätt i så fall inte med det!
        Jag mätte Ph för ett tag sen, tror jag hade 7,5. det var dock ett tag efter att jag slutat med "uppstarts-nitrivecen". Vilket ph som kom ur kranen hemma vet jag inte, säkert det du säger.
        Nej torv kör jag inte.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #19
          Ursprungligen postat av HeroS
          Okej, tog nitrittest nyss, det är liiite rosaaktigt.. Eftersom jag har stickor så ver jag ju inte exakt. Ska köpa mer nitrivec i morgon och hälla i och hoppas att det sjunker.
          Alltså ska jag inte göra något vattenbyte nu?
          Är det alltid så att det visar nitrit i nya akvarium även fast det inte behöver vara farligt?
          Nu när jag funderar så verkar platysarna lite stressade emellan åt..tecken på nitrit??
          Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.

          Nitrit SKA komma, det är en normal process och en bra och nödvändig sak. Dock får det inte bli förmycket, så det är ju helt onödigt att hälla i nitrivec om du inte vet om du har farliga mängder.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #20
            Ursprungligen postat av Bowman
            Jag mätte Ph för ett tag sen, tror jag hade 7,5. det var dock ett tag efter att jag slutat med "uppstarts-nitrivecen". Vilket ph som kom ur kranen hemma vet jag inte, säkert det du säger.
            Nej torv kör jag inte.
            Ph 7.5 då är det Ammovec som gäller håller på som en galning just nu och tittar in i alla zoobutiker i hela Götet kungsbacka och Kungälv men inte en enda jävla affär har ammovec har dock några affärer kvar ammovec är svårt att få tag i men värt besväret

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #21
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.

              Nitrit SKA komma, det är en normal process och en bra och nödvändig sak. Dock får det inte bli förmycket, så det är ju helt onödigt att hälla i nitrivec om du inte vet om du har farliga mängder.
              Nej precis tänkte med på det, kolla först med ett riktigt test vilka mängder du har. Att det finns eller inte finns är ju ganska ointressant.

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #22
                Ursprungligen postat av Fösen
                Ph 7.5 då är det Ammovec som gäller håller på som en galning just nu och tittar in i alla zoobutiker i hela Götet kungsbacka och Kungälv men inte en enda jävla affär har ammovec har dock några affärer kvar ammovec är svårt att få tag i men värt besväret
                Ja jag säger inte att du har fel. Himla lustigt att jag aldrig hört detta förens nu bara.
                Beställ på nätet då om du behöver då, måste ju finnas på mängder av webbplejs.

                Om man kör lowtec då och hämtar lite jord i skogsgläntan och blandar och filtrerar för att få tag på nitifikationsbakterier.

                Vart hamnar dessa i skalan mellan amovec och nitrivec?

                Kommentar

                • Fösen
                  • January 2009
                  • 383

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bowman
                  Ja jag säger inte att du har fel. Himla lustigt att jag aldrig hört detta förens nu bara.
                  Beställ på nätet då om du behöver då, måste ju finnas på mängder av webbplejs.

                  Om man kör lowtec då och hämtar lite jord i skogsgläntan och blandar och filtrerar för att få tag på nitifikationsbakterier.

                  Vart hamnar dessa i skalan mellan amovec och nitrivec?
                  Inte jord utomhus för fasiken hoppas jag. och webbplejs det var en bra idé att kolla upp. Egentligen är det bättre att köpa men man kan ju göra själv men har hört att lite för mycket dödar för lite händer inget så det borde nog vara lite svårt

                  Kommentar

                  • HeroS
                    • January 2009
                    • 285

                    #24
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.

                    Nitrit SKA komma, det är en normal process och en bra och nödvändig sak. Dock får det inte bli förmycket, så det är ju helt onödigt att hälla i nitrivec om du inte vet om du har farliga mängder.
                    Men det är väl inte farligt att hälla i nitrivec även om värdena inte är så "hotande". Det är väl bättre att jag häller i för säkerhets skull eller?
                    96 Liter
                    54 Liter
                    /Sandra

                    Kommentar

                    • Fösen
                      • January 2009
                      • 383

                      #25
                      Ursprungligen postat av HeroS
                      Men det är väl inte farligt att hälla i nitrivec även om värdena inte är så "hotande". Det är väl bättre att jag häller i för säkerhets skull eller?
                      Du kan ju hälla i lite men inte för mycket bara så är det bar

                      Kommentar

                      • HeroS
                        • January 2009
                        • 285

                        #26
                        Jag ska inte göra ett vattenbyte "ifall"? Det är inte heller bra väl?
                        96 Liter
                        54 Liter
                        /Sandra

                        Kommentar

                        • HeroS
                          • January 2009
                          • 285

                          #27
                          [quote=HeroS;1247453]
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Vattenbyte behövs bara om du har farlig mängd ntirit, men eftersom du inte ens vet själv hur mycket du har så är det ju omöjligt att avgöra.
                          quote]
                          Jag ska inte göra ett vattenbyte "ifall"? Det är inte heller bra väl?
                          96 Liter
                          54 Liter
                          /Sandra

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #28
                            Ursprungligen postat av Fösen
                            Inte jord utomhus för fasiken hoppas jag. och webbplejs det var en bra idé att kolla upp. Egentligen är det bättre att köpa men man kan ju göra själv men har hört att lite för mycket dödar för lite händer inget så det borde nog vara lite svårt
                            Men du, "har hört" är ganska låg grad av fakta eller?

                            Läs om egengjord nitrivec här på forumet, sök lite..
                            Tror inte det är skadligt..

                            Kommentar

                            • Fösen
                              • January 2009
                              • 383

                              #29
                              Ursprungligen postat av HeroS
                              Jag ska inte göra ett vattenbyte "ifall"? Det är inte heller bra väl?
                              Du kan göra det om du vill upp till 25%

                              Kommentar

                              • Fösen
                                • January 2009
                                • 383

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bowman
                                Men du, "har hört" är ganska låg grad av fakta eller?

                                Läs om egengjord nitrivec här på forumet, sök lite..
                                Tror inte det är skadligt..
                                Nej nej inte för alla fiskar bara Malawi ciklider

                                Kommentar

                                Arbetssätt...