Konduktivitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

    #16
    Hej

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Mja, fast om det skall räknas som en sötvattensfisk eller en bräckvattensfisk är väl ganska valfritt... <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Den räknas som sötvattenfisk och den klarar sötvatten och 3x havets salthalt. Kan den med tidigare def. vara en saltvattensfisk?

    0,6 mS/?? m eller cm(0,6 mS/m = 6 uS/cm vilket räknas som mycketlågt, de flesta mätinstrumen klarar inte av denna låga nivå)

    Ha´stil, vägra profil
    /Rickard

    http://www.killis.tk
    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Hej

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Mja, fast om det skall räknas som en sötvattensfisk eller en bräckvattensfisk är väl ganska valfritt... <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Den räknas som sötvattenfisk och den klarar sötvatten och 3x havets salthalt. Kan den med tidigare def. vara en saltvattensfisk?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Termen "bräckvatten" används om vatten med salinitet mellan 0.5 - 30 ppt, men jag ser att många ekologer vill skilja mellan inlands-vatten med extremt variabel salthalt och kust-vatten med extremt variabel salthalt, gissningsvis för att saltsammansättningarna skiljer sig åt. US Fish and Wildlife Servicer föreslår att inlandsvattnen kallas "mixosalina", för att skilja dem från mixohalina ("standard bräckvatten" med samma salthalter).

      Vad gäller att kalla fiskar från såna mixosalina vatten 'sötvattensfisk'... Jag tycker nog det är missvisande - jag skulle inte kalla Artemia salina, från samma typ av miljö och med liknande tolerans för variation i salthalt och saltsammansättning, för ett sötvattensdjur. Det är naturligtvis inte heller ett havsdjur, så man kan fråga sig vad det egentligen är.

      Det finns förmodligen nån term för djur från salthaltiga tillfälliga vatten med extremt variabel salthalt, fast jag känner inte till vilken det kan vara. Om inte nån har nåt bättre förslag tänker jag fortsätta kalla dem bräckvattensdjur.

      (Extrem tolerans till olika salthalter är f.ö. en typisk bräckvattendjurs-karaktär; bräckvattendjur är naturligt anpassade till extrema variationer i salthalt och saltsammansättning pga varierande inflöde av sött eller salt vatten. Det gäller lika mycket Najas marina i Stockholms skärgård som det gäller Desert Pupfish)

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      0,6 mS/?? m eller cm(0,6 mS/m = 6 uS/cm vilket räknas som mycketlågt, de flesta mätinstrumen klarar inte av denna låga nivå)<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      [/quote]

      0.6 uS/cm står det i rapporten jag gav länk till. De räknar om det till 0.3ppt, vilket låter som en ganska betydande salthalt för mig, men de kan förstås ha dribblat bort sig bland enheterna. Rapporten verkar dock rätt vederhäftig för mig.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #18
        Hej

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>0.6 uS/cm står det i rapporten ...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Omöjligt, rent vatten som står i kontakt med luft får en högre konduktivitet än detta. Decimalfel i rapporten?

        I Fishes in northe American deserts av Robert J. Naiman och David L. Soltz har jag inte hittat någonting som understryker att dessa arter ska betecknas som bräckvattenfisk.

        Ha´stil, vägra profil
        /Rickard

        http://www.killis.tk
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>I Fishes in northe American deserts av Robert J. Naiman och David L. Soltz har jag inte hittat någonting som understryker att dessa arter ska betecknas som bräckvattenfisk.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Tja, jag tillåter mig att tycka att det är märkligt att kalla dem för 'sötvattensfisk', med tanke på att de inte lever i sötvatten förutom en kort period efter ett större regn.

          Vad gäller konduktiviteten i Tanganyika - kolla själv. Jag gav länken. Det är som sagt tänkbart de kastat om nån decimal eller nåt, men det är vad som står.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • imported_n/a
            • January 2002
            • 585

            #20
            Hej

            Det står 0,694 mS/cm och inte 0,6 uS/cm, då var det avklarat.

            Ha´stil, vägra profil
            /Rickard

            http://www.killis.tk
            /Rickard
            don Quijote och KA.
            http://www.killifish.tk

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Hej

              Det står 0,694 mS/cm och inte 0,6 uS/cm, då var det avklarat.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              Arrggh.. Ja, mS/cm är vad jag sagt hela tiden tills jag lyckades förvirra mig själv i sista meddelandet, t.ex. i meddelandet du först svarade på: "i Tanganyikasjöns fall lär alltså en betydande del av tanganyikasjöns konduktivitet om 0.6 mS/cm utgöras av karbonat."

              mS/cm, alltså.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • JE
                • January 2002
                • 719

                #22
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det står 0,694 mS/cm och inte 0,6 uS/cm, då var det avklarat. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                Vilket är lika med 694 uS/cm??
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> En annan sak slår mig som är lite märklig med Tanganyikasjöns kemi: sjön är alltså mycket kraftigt karbonatbuffrad, den har direkt kontakt med atmosfären - så hur kommer det sig att den har ett pH över 9 istället för ett pH på 8.3? Jag antar att det läcker in natronlut i sjön från omgivande klippor?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                Om det läckte in natronlut i sjön borde konduktiviteten vara mycket högre.

                Jag gjorde ett litet test idag med att tillsätta 0,5 ml grovsalt till 1 L rent osmosvatten och det höjer konduktiviteten från 10 uS/cm till 1220 uS/cm.
                Så även små mängder salt ger stora förändringar och jag undrar vad fisken tycker om att en del rekomenderar att ha 100 ml salt/100 L vatten vilket borde ge en konduktivitet över 2400 uS/cm vilket borde motsvara i en del fall 10 gånger högre salthalt i karet än vad fisken har i sina celler. Och flyttar man en fisk ifrån ett sådant vatten till ett mer normalt med kanske 10 gånger lägre salthalt, då kan man förstå om fisken känner sig stressad.

                Mvh Janne
                http://www.goc.se

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #23
                  Mike_Noren
                  Jag fick ett mail från Jim McCann som är mycket duktig när det gäller Tanganyika ciklider, det säger väl inte så mycket men förklarar en del av sjöns kemi.
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Lake Tanganyika sits in a basin that has been active recently*** due to a fault in the earths crust (RIFT).
                  By recently I mean in terms of the earths developement.
                  Lake tanganyika has no outlet to the sea and water enters the lake from the surrounding mineral rich land.
                  Evaporation of the water increases the density of the minerals/salts in the lake.
                  The lake has a pH value of about 8.0 to 9.3 due to the amount of salts disolved in the lake (high value occurs where wave action aids the removal of carbondioxide)
                  conductivity 550-600 microSiemens.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • January 2002
                    • 585

                    #24
                    Hej

                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vilket är lika med 694 uS/cm??<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                    Just det och ingenting annat.

                    Ha´stil, vägra profil
                    /Rickard

                    http://www.killis.tk
                    /Rickard
                    don Quijote och KA.
                    http://www.killifish.tk

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag kan bara se två alternativ: antingen tar något (växter?) bort stora mängder bikarbonat ur vattnet, eller också kommer det hela tiden in betydande mängder hydroxid-joner från omgivningen (så bikarbonat omvandlas till karbonat).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      Hittade den här:
                      http://www.geo.arizona.edu/nyanza/smith.pdf

                      Väldans massa intressanta plots i den. De drar slutsatsen att det höga pH't beror på att växter tar bort bikarbonat i de över vattnmassorna, men skall jag vara ärlig så tycker jag inte deras plots riktigt stöder den teorin. Menmen, jag får väl köpa det tills vidare.

                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...