Ökning av alger sedan ny belysning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wiie
    • May 2006
    • 124

    #16
    Jag beställde ju i Lördags och fick igår. Mycket enkelt att blanda. Kan bara rekomendera det

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #17
      ..men det finns flera olika recept/blandningar?
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #18
        Ursprungligen postat av Temeraire
        ..men det finns flera olika recept/blandningar?
        Ja, men bara två som du behöver fundera över... den ena är "Portions PMDD NutriSi" om du har mjukt vatten under KH7 eller "Portions PMDD Micro" om du har hårt vatten över KH7... enklare än så kan det inte bli...
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #19
          ..ämnena ska inte blandas med varandra? varje ämne ska ensamt blandas med vatten? sedan häller man i det i akvariet, varje ämne för sig?
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #20
            Ursprungligen postat av Temeraire
            ..ämnena ska inte blandas med varandra? varje ämne ska ensamt blandas med vatten? sedan häller man i det i akvariet, varje ämne för sig?
            Man använder tre flaskor för det hela... det är lika enkelt som att blanda saft...

            Portions PMDD NutriSi
            1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
            1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
            1x NutriSI ca 8g 1 påse Blandas ut i 500ml batterivatten med citronsyra och (Flaska 3)
            1x C6H8O7 (Citronsyra) ca 4 ml 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
            1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
            (Har man inte tillgång till batteri vatten, koka upp vanligt vatten i 20min under lock, låt svalna!)

            Portions PMDD Micro+
            1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #21
              Ursprungligen postat av Temeraire
              Algerna i mitt akvarium har spridit sig fort och i stor skala sedan jag skaffade ny belysning, trots att jag bara haft belysningen i en vecka. Det är 24W T5 två lysrör Phillips Aquarelle. Det fanns inga alger på bottensubstratet innan, men nu finns det och sprider sig snabbt. Algerna på växterna och också börjat växa markant mycket. Ska jag dra ner på belysningtiden? jag har det tänt i 12 timmar om dagen, kanske ska gå ner till 10 timmar?
              Vad är det för färgtemperatur på lysrören?

              Låg Kelvintemperatur ger rött ljus och hög blått. Låg färgtemperatur ger varma färger, medan hög färgtemperatur ger kalla färger. Vid soluppgång och solnedgång, med lågt stående sol, är färgtemperaturen låg. "Neutralt" dagsljus har en färgtemperatur på cirka 5500K. Det är den färgtemperatur som vanliga dagsljusfilmer är avstämda efter. Färgtemperaturen är hög mitt på dagen, speciellt om man fotograferar i skuggan och endast får ljuset från den blå himlen. Då kan färgtemperaturen uppgå till hela 15000K./http://www.aifo.se/bwf/infouv.htm
              Jag kan tänka mig att höga färgtemperaturer stimulerar algtillväxt.

              Själv kör jag bara med dagsljusrör på 6500 K. Jag har inga algproblem, kör inte med pmdd.
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...