Ökning av alger sedan ny belysning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Ökning av alger sedan ny belysning.

    Algerna i mitt akvarium har spridit sig fort och i stor skala sedan jag skaffade ny belysning, trots att jag bara haft belysningen i en vecka. Det är 24W T5 två lysrör Phillips Aquarelle. Det fanns inga alger på bottensubstratet innan, men nu finns det och sprider sig snabbt. Algerna på växterna och också börjat växa markant mycket. Ska jag dra ner på belysningtiden? jag har det tänt i 12 timmar om dagen, kanske ska gå ner till 10 timmar?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Guest

    #2
    Du kan dra ner det till 8H med. Kör så i nån vecka, öka sedan 1H i veckan. 10-11H totalt borde räcka bra sen.

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Har du någon gödning till dina växter,växterna kanske behöver en kick för att ta hand om ämnena som göder algerna nu när du fått bättre ljus.
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #4
        Jag använder Tetra Plantmin. ''Intensiv järngödning'' står det.
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Prova med PMDD,dina växter kanske behöver mer än bara järngödning,här kan du läsa om en billig fungerande gödning.
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #6
            Är det något man sätter ihop själv? så uppfattar iallafall jag det när jag läst det som stod på hemsidan. Eller finns det att köpa färdigblandad?
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Du blandar själv,lätt som en plätt plus att det är betydligt billigare än den färdigblandade som säljs på zoobutiker
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • Wiie
                • May 2006
                • 124

                #8
                Hur mycket PMDD drar man i varje gång och hur ofta??

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #9
                  Enklaste sättet är att göra tre halvliters(500ml) flaskor där man ur de tre använder sig av
                  doseringsanvisningen 10 ml per 100 liter vatten.

                  Själv doserar jag en gång i veckan efter delvattenbyte,men om man har mycket växter så bör man nog öka dosen eller korta ner tiden mellan doseringarna.
                  Senast redigerad av Galne-Gurra; 01 November 2008, 20:37.
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  • Wiie
                    • May 2006
                    • 124

                    #10
                    Låter ju kanon, blir att beställa en omgång och pröva

                    Kommentar

                    • Stoffe.B
                      • November 2007
                      • 459

                      #11
                      Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                      Enklaste sättet är att göra tre halvliters(500ml) flaskor där man ur de tre använder sig av
                      doseringsanvisningen 10 ml per 100 liter vatten.

                      Själv doserar jag en gång i veckan efter delvattenbyte,men om man har mycket växter så bör man nog öka dosen eller korta ner tiden mellan doseringarna.
                      http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=24&Itemid=66
                      Men hur gör man om man byter varannan vecka ? dvs. ung. 2 ggr i månaden ? För då blir det ju VB + dosering, dosering, VB + dosering, dosering. Kanske inte går ?
                      54L ---------
                      222L

                      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                      Kommentar

                      • Galne-Gurra
                        • April 2008
                        • 1080

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stoffe.B
                        Men hur gör man om man byter varannan vecka ? dvs. ung. 2 ggr i månaden ? För då blir det ju VB + dosering, dosering, VB + dosering, dosering. Kanske inte går ?
                        Varför inte,jag kör min PMDD vid delvatten byte för att det är praktiskt och lätt att kommaihåg.
                        Kör med det här om det funkar för dig...V1elvattenbyte+PMDD V2:PMDD V3elvattenbyte+PMDD V4:PMDD osv...
                        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                        Kommentar

                        • Temeraire
                          • January 2008
                          • 385

                          #13
                          Hur får man tag i ämnena då och hur blandar man och hur använder man det?
                          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                          Kommentar

                          • Stoffe.B
                            • November 2007
                            • 459

                            #14
                            Ursprungligen postat av Temeraire
                            Hur får man tag i ämnena då och hur blandar man och hur använder man det?
                            Det står beskrivet på denna sidan: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=24&Itemid=66

                            Kolla runt där, så hittar du nog svar på dina frågor
                            54L ---------
                            222L

                            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                            Kommentar

                            • Temeraire
                              • January 2008
                              • 385

                              #15
                              Jag har läst, men förstår tyvärr inte riktigt. Men det verkar iallafall bra, så jag vill beställa. Men jag behöver hjälp. Vill någon hjälpa mig med beställningen? vet inte riktigt vad det är jag ska ha.
                              .. är förresten killen/tjejen som har sidan fortfarande aktiv med den? så att man inte gör en beställning och aldrig får den.
                              ..hmm, börjar fatta lite.. men vilket ''recept'' behöver jag? hur ska jag veta?
                              Senast redigerad av Temeraire; 05 November 2008, 18:41.
                              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                              Kommentar

                              Arbetssätt...