Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael64
    • January 2008
    • 656

    #16
    [quote=beerzon;1165818]Var det ett skämt eller här du helt ärlig?

    Inget skämt.
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
    Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
    http://www.tanganyika.se/index.php
    Mvh Mikael

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #18
        Gaffel, dock har ju ingen svarat på hans inlägg såg jag. Någon som testat den metoden? Jag får nog göra det om jag inte får bort nitriten med sera nitrivec..

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          testade och knallade upp här i svaleboskogen och rafsade undan en massa löv och grävde fram riktig svartjord som blandades med vatten och lämnades över natten i badrummet som morgonen därpå luktade som en skog precis efter regn, silade genom ett gammalt örngott och tappades på några gamla stora nitrivec flaskor som ställdes i kylen, användes vid uppstarten av mitt 300, kan ju inte garantera att det var bakterier i vattnet på annat sätt än att jag har Lasses ord på det och det räcker långt för mig.

          "Lasses DIY-Nitriväck"
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #20
            Ursprungligen postat av Gaffel
            testade och knallade upp här i svaleboskogen och rafsade undan en massa löv och grävde fram riktig svartjord som blandades med vatten och lämnades över natten i badrummet som morgonen därpå luktade som en skog precis efter regn, silade genom ett gammalt örngott och tappades på några gamla stora nitrivec flaskor som ställdes i kylen, användes vid uppstarten av mitt 300, kan ju inte garantera att det var bakterier i vattnet på annat sätt än att jag har Lasses ord på det och det räcker långt för mig.

            "Lasses DIY-Nitriväck"
            Häftigt! Kanske rätt logiskt iofs, redan i Mulle fick man ju lära sig om alla bakterier och nedbrytare som ligger i marken och bryter ned... Kul att de kan funka i akvarier också. Bokmärker det tipset för ev. framtida behov!

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #21
              Eftersom Sera Nitrivec inte fungerade så var jag på herkules zoo idag. Hon som jobbar där rekommenderade Nitrit killer så jag köpte en sån flaska. En pytte liten flaska på kanske 30ml för 95 kr, det tycker jag var ganska drygt pris. Men eftersom de brukar ha de bästa priserna så kanske de var billigt, vad vet jag?

              Iaf så fattade jag inte riktigt hur man skulle dosera, på flaskan stog det 25 dropar per 100 liter, men pappret som jag fick med av herkules zoo hade de skrivit 25 dropar per 50 liter (wtf?).

              Men det stog att man skulle dosera 25 dropar per 100 liter om nitrit värdet var högt (alltså 25 dropar per 50 liter enligt herkules papper).

              Jag doserade iaf enligt flaskan alltså ca 75 dropar till mitt 300 liter.
              Jag blandade de först med en liter vatten från mitt akvaire in en liten plast låda, och hällde sedan i det i akvariet. Frågan är, gjorde jag rätt?

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #22
                Bump.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Har aldrig använt preparatet så jag vet inte - dock brukar det inte vara några problem att överdosera vanliga bakteriekulturer i alla fall.

                  Själv har jag plockat bort kraftig nitrit på bara någonn timme genom en kraftig överdosering av Dupla Bacter, men jag vet inte om detta preparat fortfarande säljs i Sverige idag.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #24
                    I din signatur har du fler akvarium.
                    Har du fler akvarium igång?
                    I så fall är absolut bästa, billigaste och lättaste sättet att bli av med nitritet att ta av det filter du har i ett annat akvarum och krama ur lite gojs i det akvariet med nitrit.
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #25
                      Har inte fler akvarium igång, endast 300 liter baljan är igång. De andra två stor tomma.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                        I din signatur har du fler akvarium.
                        Har du fler akvarium igång?
                        I så fall är absolut bästa, billigaste och lättaste sättet att bli av med nitritet att ta av det filter du har i ett annat akvarum och krama ur lite gojs i det akvariet med nitrit.
                        Instämmer - tur att någon har ögonen med sig
                        Å andra sidan hjälper inte det så mycket om man inte har en uppdaterad profil
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #27
                          Kjell, vad menar du med uppdaterad profil? Om du kollar min profil så står det t.o.m att de andra akvarierna är tomma, och det har det stått i flera veckor.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av beerzon
                            Kjell, vad menar du med uppdaterad profil? Om du kollar min profil så står det t.o.m att de andra akvarierna är tomma, och det har det stått i flera veckor.
                            Där är du klart bättre på att uppdatera din profil än vad jag är
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • beerzon
                              • May 2008
                              • 877

                              #29
                              Btw ON TOPIC:
                              Kan man fylla på lite vatten (ca 5%), alltså inte tömma utan bara fylla på, en del vatten har dunstat de senaste dagarna så jag har svårt att somna eftersom akvariet gör så mycket ljud.

                              Så kan man fylla på 5% utan att riskera att nitriten kommer tillbaks?

                              Kommentar

                              • Ibanez
                                • July 2006
                                • 853

                                #30
                                Ursprungligen postat av beerzon
                                Btw ON TOPIC:
                                Kan man fylla på lite vatten (ca 5%), alltså inte tömma utan bara fylla på, en del vatten har dunstat de senaste dagarna så jag har svårt att somna eftersom akvariet gör så mycket ljud.

                                Så kan man fylla på 5% utan att riskera att nitriten kommer tillbaks?
                                du kan inte bara hålla på att fylla ett kar o sen vänta på avdunstning pga vattnet avdunstar javisst, men de skadliga ömnena och slaggprodukter stannar kvar.. dvs att du mer eller mindre bara buffrar på och med all sannolikhet kommer nitriten tebaks..

                                va menar du med att pumpen ger ifrån sig så mkt ljud egentligen?
                                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...