Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Nitrit

    Jag är inte så haj på det här med vattenvärden. Men nu är det så att jag lyckats få lite nitrit i mitt 300 liter, har aldrig lyckats få de i mitt 60 liter dock.

    Jag har inte haft så farligt mycket nitrit bara upp till 1mg/liter, men efter ett vatten byte på 60 liter så lyckades jag sänka de till 0,5mg/liter, men jag matade efter några timmar efter vattenbytet och idag när jag mätte så var nitriten 1mg/liter igen så jag gjorde ett vattenbyte på 60 liter igen och lyckades sänka till 0,5mg/liter. Finns de nått bättre sätt att få bort nitriten som jag inte vet om tro?

    Tacksam för svar. Mvh Emil

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    TYcker att du skall läsa stycket "Hur bli av med nitrit" i denna zoopet bas artikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...=169&Itemid=88
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Oj då jag har verkligen gjort en tabbe med andra ord! Jag ska tillsätta ett medel jag har mot nitrit genast.

      Kommentar

      • blopp
        • June 2005
        • 121

        #4
        Hoppas det går bra! Det är besvärligt det där...det gäller att ha tålamod.
        /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Hade tydligen inget nitrit medel hemma men jag cyklade och köpte sera nitrivec. Jag körde i som det stog på anvisningarna 20 ml/100 liter. Alltså 60 ml av 100 ml som jag köpte.. Så flaskan är i princip oanvänd bar nu... men jag ska köra ett 5 % vattenbyte imon och sedan hälla i resten av nitrivecen. Skulle de gå bra tro?

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Jag hade hällt i hela flaskan och köpt en ny i morgon bara bra för vattnet helt ofarligt för fisken.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Har tyvärr svinigt dåligt med pengar nu.. Men skulle de gå bra om jag gör ett vattenbyte på 5% och häller i resten av flaskan (40ml) imon?

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Då får du ut i skogen och plocka en näve svart jord som du lägger i en tillbringare och öser på vatten, sila i duk eller melitta filter och ställ i kylen.

                Sök bland Lasses inlägg så hittar du formulan.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av beerzon
                  Har tyvärr svinigt dåligt med pengar nu.. Men skulle de gå bra om jag gör ett vattenbyte på 5% och häller i resten av flaskan (40ml) imon?
                  Du måste tänka på att Nirivec tar bort det på sikt är bra att tillsätta vid Akvariumstart etc.etc finns andra medel som tar död på det direkt som Toxivec sägs det,har ingen erfarenhet av det medlet eftersom jag aldrig har haft Nitrit i mina kar bara en gång då jag trodde,men det var fel enligt Dropptestet som jag köpte använde då stickor som visade fel.Affären blev glad då jag köpte dyra preparat för att bli av med det
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Nitrivec innehåller alltså en del av den bakteriekultur som lever i våra akvarier och filter som omvandlar ammonium--> nitrit--> nitrat.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Kanske ett större filter hjälper på sikt.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Ursprungligen postat av beerzon
                        Hade tydligen inget nitrit medel hemma men jag cyklade och köpte sera nitrivec. Jag körde i som det stog på anvisningarna 20 ml/100 liter. Alltså 60 ml av 100 ml som jag köpte.. Så flaskan är i princip oanvänd bar nu... men jag ska köra ett 5 % vattenbyte imon och sedan hälla i resten av nitrivecen. Skulle de gå bra tro?
                        EDIT: Nevermind, läste fel, sorry!

                        Men... har du verkligen skrivit rätt nu, och är det ett 60-liters du har? Om du ska ha i 20 ml/100 liter blir det ju bara 12 ml till ditt akvarium i så fall. Det är väl ingen fara att överdosera sånt, men det blir ju lite oekonomiskt, eftersom din flaska annars skulle räckt i en vecka.
                        Senast redigerad av Salta Katten; 11 July 2008, 21:28.

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Salta Katten
                          Men... har du verkligen skrivit rätt nu, och är det ett 60-liters du har? Om du ska ha i 20 ml/100 liter blir det ju bara 12 ml till ditt akvarium i så fall. Det är väl ingen fara att överdosera sånt, men det blir ju lite oekonomiskt, eftersom din flaska annars skulle räckt i en vecka.
                          Personen i fråga skriver att det har skett i ett 300L men har inte fått det innan i ett 60 Liters som denna hade innan
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #14
                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Personen i fråga skriver att det har skett i ett 300L men har inte fått det innan i ett 60 Liters som denna hade innan
                            Öh... Lyckades se fel fast jag läste ett par gånger, inte konstigt att jag inte fick ihop det. Ibland är man tydligen helt blind!

                            Kommentar

                            • beerzon
                              • May 2008
                              • 877

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Då får du ut i skogen och plocka en näve svart jord som du lägger i en tillbringare och öser på vatten, sila i duk eller melitta filter och ställ i kylen.

                              Sök bland Lasses inlägg så hittar du formulan.
                              Var det ett skämt eller här du helt ärlig?
                              Ursprungligen postat av Salta Katten
                              Öh... Lyckades se fel fast jag läste ett par gånger, inte konstigt att jag inte fick ihop det. Ibland är man tydligen helt blind!
                              Hehe, inte lätt ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...