För varmt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    #16
    En styck 50cl frusen pet flaska gjorde knappt märkbar skillnad i mitt 112l med en utgångs temp på 29C. Lade även i ett gäng isbitar.

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Ursprungligen postat av Simon B
      En styck 50cl frusen pet flaska gjorde knappt märkbar skillnad i mitt 112l med en utgångs temp på 29C. Lade även i ett gäng isbitar.

      MVH Simon B!
      Leta upp en liten isbjörn i plast från närmsta leksaksaffär och ställ på isbitarna så kan du leka "Global Warming"
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Norpis
        • November 2004
        • 305

        #18
        Här kommer lite bilder på mina lösningar.
        Ena lite mer permanent och den andra tillfällig.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • blopp
          • June 2005
          • 121

          #19
          Aha, det var en sån fläkt du menade. Verkar ju smart! Jag är dock alltid så rädd för att fixa med elektriska saker, haha.
          /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #20
            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Är det lagom varmt när man kan doppa handen utan att känna något förrän man tagit upp den och känner att den är blöt?
            Jaa precis då är tempen 37 och då stoppar du i jästen och startar bulldegen
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Norpis
              • November 2004
              • 305

              #21
              Är ju bara lågspäning det här..
              Kan inte få mer än 12 v..
              Gör man fel så känns det knappt ens..

              Kommentar

              • Rosse
                • April 2003
                • 62

                #22
                Jag har inte haft någon värmare i mitt akvarium på flera år, där är ändå alltid ca 28 grader, och kring 30 varma sommardagar. Funkar inte att springa och lägga i frysta flaskor varje dag året om. Däremot hjälper det att ta av ett eller båda täckglasen, kanske något för er andra med detta problem, om ni inte redan testat? Då stannar tempen på ca 26. Dock får man ju fylla på vattnet som avdunstar.

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  #23
                  Ursprungligen postat av Simon B
                  En styck 50cl frusen pet flaska gjorde knappt märkbar skillnad i mitt 112l med en utgångs temp på 29C. Lade även i ett gäng isbitar.

                  MVH Simon B!
                  Förstår att "en" 50 cl inte hjälpte dig. Jag skrev att man skulle ha två eller fler. Alltid en frusen i frysen som man kan byta med. När den i karet tinat så byter man till en frusen.
                  Jag sänkte mitt 600 liters på detta sätt, så om det inte skulle funger i ditt 112 liters förvånar mig.
                  Prova igen,,, lovar att det fungerar
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • tonpet
                    • February 2008
                    • 469

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rosse
                    Jag har inte haft någon värmare i mitt akvarium på flera år, där är ändå alltid ca 28 grader, och kring 30 varma sommardagar. Funkar inte att springa och lägga i frysta flaskor varje dag året om. Däremot hjälper det att ta av ett eller båda täckglasen, kanske något för er andra med detta problem, om ni inte redan testat? Då stannar tempen på ca 26. Dock får man ju fylla på vattnet som avdunstar.
                    Rosse,,, För det första så förmodar jag att du har en innetemperatur runt 20 grader. Och då har du 28 grader i karet.
                    Sen kommer dessa dagar då det blir väldigt varmt och man får 30 grader inne. Menar du då att när det blir 10 graders skillnad innehus, bara ändras 2 grader i ditt kar. hmm..
                    För det andra,,, Funkar inte att springa och lägga i frysta flaskor varje dag året om.
                    Nej, det gör det inte. Detta gör jag när det blir för varmt. Ett fåtal dagar på året. Och naturlitvis så tar jag av en del täckglas.
                    Juwel Rio 300, Diskus
                    "Sluta vara den du var och bli den du är"

                    Kommentar

                    • Norpis
                      • November 2004
                      • 305

                      #25
                      Finns flera sätt att lösa värmen på. Jag kör med fläktar för det tycker jag är det smidigaste. Har även provat med petflaskor men det funkar inget bra på semester och så.

                      Kommentar

                      • tonpet
                        • February 2008
                        • 469

                        #26
                        Ja, alla har vi alla våra egna små lösningar. Ditt sätt tycker jag verkar väldigt smart och bra, och skall prova det när jag får tid att fixa en.
                        Juwel Rio 300, Diskus
                        "Sluta vara den du var och bli den du är"

                        Kommentar

                        • Norpis
                          • November 2004
                          • 305

                          #27
                          Ett tips är att ta lite tid på att leta efter en tyst fläkt. Dom kan vara lite dyrare men det är värt det i slutändan.

                          Kommentar

                          • Rosse
                            • April 2003
                            • 62

                            #28
                            Ursprungligen postat av tonpet
                            Rosse,,, För det första så förmodar jag att du har en innetemperatur runt 20 grader. Och då har du 28 grader i karet.
                            Sen kommer dessa dagar då det blir väldigt varmt och man får 30 grader inne. Menar du då att när det blir 10 graders skillnad innehus, bara ändras 2 grader i ditt kar. hmm..
                            För det andra,,, Funkar inte att springa och lägga i frysta flaskor varje dag året om.
                            Nej, det gör det inte. Detta gör jag när det blir för varmt. Ett fåtal dagar på året. Och naturlitvis så tar jag av en del täckglas.
                            Här är oftast rätt varmt i detta huset, kanske 24-25 grader i vanliga fall, och uppåt 30 riktigt varma sommardagar (varpå akvarietemperaturen kan stiga till 30-31, men då brukar jag ta av täckglasen och ibland lägga i frysta flaskor). Dock tror jag att det framförallt är akvariebelysningen som värmer upp vattnet. Jag har dock aldrig varit med om att några fiskar inte trivts pga den höga temperaturen, men metabolismen går ju snabbare, med sina konsekvenser.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...