För varmt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tissimon
    • July 2008
    • 8

    För varmt

    Hej mitt akvarie vatten blir väldigt varmt nu under varma sommardagar. i vanliga fall håller sej temperaturen runt 24 - 25 grader men nu kan det gå upp till 28 - 29. är det någon som har något bra knep?
    Senast redigerad av tissimon; 03 July 2008, 17:19.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Köp en bordsfläkt på Rusta eller Clas Olsson, rikta sedan den mot akvariet. Effektivast är att rikta luftströmmen mot den öppna vattenytan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      #3
      Bordsfläkt är bra och här kommer ett tips till.
      Lägg in två petflaskor i frysen med vatten i. När det ät fruset så tar du ut en och lägger i karet. När den har tinat byter du med den i frysen.
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • tissimon
        • July 2008
        • 8

        #4
        Tack så mycket det ska jag pröva

        Kommentar

        • Xzion
          • June 2007
          • 237

          #5
          Ursprungligen postat av tonpet
          Bordsfläkt är bra och här kommer ett tips till.
          Lägg in två petflaskor i frysen med vatten i. När det ät fruset så tar du ut en och lägger i karet. När den har tinat byter du med den i frysen.
          Var försiktig så du inte sänker tempen för mkt om du har ett litet kar
          One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
          Nine, ten, never sleep again.


          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            • May 2007
            • 1760

            #6
            Ja idag kom värmen på riktigt, sett tre döda CR i karet som det råkar lysa in lite sol på. 28,5C - inte bra räktemperatur. Tur att jag har börjat tömma det karet och det bara är killis och kanske 10 räkor kvar. Måste skaffa persienner...

            //C
            With a licence to krill!
            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              med över 30 grader varmt ute igår hölls inne temperaturen nere till 26 grader medelst hjälp av tvärdrag, akvarietemperaturerna låg på 28 med all belysning tänd så jag känner mig lugn men kommer ändå att montera en gammal arctic cooling på 12V 0.16A 1900 rpm som ska stå över täckglashörnet, ska bara rota fram en gammal batterielliminator från garderoben, bara att klippa av kontakten i änden och lägga lite lödtenn på ändarna och sticka in i fläktsladdens 3-sockel, har för mig att den gula bara är signalkabel och att det är röd och svart som gäller, en bra grej annars som jag ska göra med en gång är att lägga två par silikon duttar som fötter på fläkten.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Simon B
                • January 2005
                • 395

                #8
                Aha! Vad dum jag känner mig plötsligt.... Trodde mina doppvärmare var trasiga, men det är ju ganska sj'lvklart att det inte går o hålla 25C i karet med 26C ute.

                Blir till o kyla lite då!!

                MVH Simon B
                Mina akvarier:

                180l Sällskap
                112l SA biotop

                Kommentar

                • Guppie
                  • June 2008
                  • 145

                  #9
                  Hur stort måste akvariet va för att kunna lägga i en flaska med fruset vatten?? För det är över 30 grader i mitt akvarie nu och det känns inte så bra:S Jag har små flaskor frusna som det bara är 33cl i.
                  Fem såna där guppies och påökning snart!

                  Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

                  Kommentar

                  • tonpet
                    • February 2008
                    • 469

                    #10
                    Det är bara att stoppa i, under förutsättning att du håller koll om du har litet kar. Jag har ett 54 liters som var upp i 29 grader. Där la jag i en frusen 33:a och plackade ur den nu när det var 26.
                    I 600 liters karet har jag en 1,5 liters i. Nu är den nere på 27 grader.
                    Kör på, men håll koll!
                    Juwel Rio 300, Diskus
                    "Sluta vara den du var och bli den du är"

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Är det lagom varmt när man kan doppa handen utan att känna något förrän man tagit upp den och känner att den är blöt?
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                        Är det lagom varmt när man kan doppa handen utan att känna något förrän man tagit upp den och känner att den är blöt?
                        Då lär temperaturen vara i närheten av 30 grader, och därmed ganska hög...men en termometer kostar ju inte mycket? Verkar vara ett lite trubbigt sätt att mäta tempen?
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Ibanez
                          • July 2006
                          • 853

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens A.
                          Då lär temperaturen vara i närheten av 30 grader, och därmed ganska hög...men en termometer kostar ju inte mycket? Verkar vara ett lite trubbigt sätt att mäta tempen?

                          men väldigt skillat om man bemästrar det är sugen på att införskaffa en digital termometer för mina kar.. nördfaktor 2000 men väldigt roande..
                          Era fiskar ger jag mina till frukost..

                          Kommentar

                          • Norpis
                            • November 2004
                            • 305

                            #14
                            Jag kör med en liten pc-fläkt i mina kar.
                            Då sjunker inte temperaturen så fort men håller den nere på en trevlig nivå.
                            Och skulle den sjunka för mycket så sätter ju värmaren igång.

                            Kommentar

                            • Ibanez
                              • July 2006
                              • 853

                              #15
                              Ursprungligen postat av Norpis
                              Jag kör med en liten pc-fläkt i mina kar.
                              Då sjunker inte temperaturen så fort men håller den nere på en trevlig nivå.
                              Och skulle den sjunka för mycket så sätter ju värmaren igång.
                              hur fungerar denna konstalationen?? har du bilder eller ngn beskrivning kanske
                              Era fiskar ger jag mina till frukost..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...