Mäta bakteriekulturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Mäta bakteriekulturen?

    Finns det något direkt sätt att mäta halten av nyttiga bakterier? Eller indirekt?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja. Du kan tillsätta en känd mängd ammoniak och se hur lång tid det tar innan den helt omvandlats till nitrat. Hastigheten på omvandlingen är proportionell mot antalet/aktiviteten på nyttobakterier.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Ursprungligen postat av JeanM
      Finns det något direkt sätt att mäta halten av nyttiga bakterier? Eller indirekt?
      halten nyttobakterier följer tillgången på avfall/föda. därför viktigt med tillräcklig filtervolym för att husera tillräckligt stora kolonier av nyttobakterier! indirekt så ser du om du har problem genom uppkomsten av ammonium och nitrit!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Nja, visst, men ett mer "safe" sätt att kolla om man har ok mängd nytto bakterier är ju att mäta nitriten.

        Har man ingen nitrit (NO2) så har man i princip fått svar på frågan (iaf rent praktiskt i ett akvarium) att man har tillräckligt med nytto bakterier.

        Känns lite dummt att tillsätta amoniak om man INTE har tillräklig mängs bakterier, då får man ju lite akuta problem.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • JeanM
          • June 2008
          • 227

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Ja. Du kan tillsätta en känd mängd ammoniak och se hur lång tid det tar innan den helt omvandlats till nitrat. Hastigheten på omvandlingen är proportionell mot antalet/aktiviteten på nyttobakterier.
          Finns det någon formel för detta?

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Nja, visst, men ett mer "safe" sätt att kolla om man har ok mängd nytto bakterier är ju att mäta nitriten.

            Har man ingen nitrit (NO2) så har man i princip fått svar på frågan (iaf rent praktiskt i ett akvarium) att man har tillräckligt med nytto bakterier.

            Känns lite dummt att tillsätta amoniak om man INTE har tillräklig mängs bakterier, då får man ju lite akuta problem.
            OK, men i mitt nysatta akvarium så är ju NO2 noll? Liksom rimligen antalet bakerier? Tänkte mest att det vore intressant att kunna följa bakterietillväxten på något sätt, alla är ju överens om hur viktig den är.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              här kan du följa förloppet som ditt kar går igenom


              Gör helst inget vattenbyte första månaden då det bara fördröjer processen som måste ske!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #8
                Tack, ett förtydligande jag väl behövde!

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Fast du kan glömma det det med uppbyggnaden av Nitrat...

                  Gäller ej generellt, beror för mycket på växter bla...

                  Kommentar

                  • kikkipikki
                    • May 2008
                    • 85

                    #10
                    Hjääälp jag meeee

                    Ursprungligen postat av åheim
                    här kan du följa förloppet som ditt kar går igenom


                    Gör helst inget vattenbyte första månaden då det bara fördröjer processen som måste ske!

                    ojoj jag har hört att jag ska typ byta 20% om nitriten är hög.
                    Har haft mitt "stora" 127 L igång med fiskar ca 3-4 veckor, och haft bra värden. Men nu så sticker det i väg. Det ända som är ny inskaffat är en doppvärmare.

                    Men en fråga till ska jag alltså låta akvariet med fiskarna i vara??
                    Nitriten är säkert 1.6 idag eller 3.3 satte mig vid dator direkt när jag såg hur färgen (nitritvätdet) stack iväg



                    Kikki
                    Senast redigerad av kikkipikki; 26 June 2008, 16:20.

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Helt rätt

                      Du vill väl först och främst ha levande och inte död fisk...

                      Byt du 30 % någon gång i veckan... fördröjer uppbyggnaden lite av bakterier men skonar fisken..... Funkar normalt


                      Byt inte mer än 30 % och inte hela tiden....dvs inte mer än varje dag
                      Om ditt nitrit är högt skall du rädda fisken och tillsätta lite salt

                      I nödfall Byt vatten 1,2,3,5,8,13 dagen (30 % ....) om du är osäker dvs varje dag och sedan lite mer sällan ju längre tiden går.

                      Kommentar

                      • kikkipikki
                        • May 2008
                        • 85

                        #12
                        Ursprungligen postat av Xul
                        Helt rätt

                        Du vill väl först och främst ha levande och inte död fisk...

                        Byt du 30 % någon gång i veckan... fördröjer uppbyggnaden lite av bakterier men skonar fisken..... Funkar normalt


                        Byt inte mer än 30 % och inte hela tiden....dvs inte mer än varje dag
                        Om ditt nitrit är högt skall du rädda fisken och tillsätta lite salt

                        I nödfall Byt vatten 1,2,3,5,8,13 dagen (30 % ....) om du är osäker dvs varje dag och sedan lite mer sällan ju längre tiden går.

                        Pratar vi bordssalt ??

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          1) Jag skulle göra regelbundna vattenbyten om jag hade nitrit. Att det kanske tar några dagar längre innan bakterierna kommer igång spelar bra mycket mindre roll än om fisken dör.

                          2) När nitriten är noll är bakterierna igång. Det finns egentligen ingen anledning att mäta hur mycket bakterier det är, att de håller nitriten på noll betyder att man har tillräckligt.

                          3) En tesked/matsked vanligt bordssalt (med eller utan jod & klumpmedel, det spelar ingen som helst roll) räcker för att avgifta rätt stora mängder nitrit, och det skadar inte att tillsätta lite salt till vattnet.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Ursprungligen postat av JeanM
                            OK, men i mitt nysatta akvarium så är ju NO2 noll? Liksom rimligen antalet bakerier? Tänkte mest att det vore intressant att kunna följa bakterietillväxten på något sätt, alla är ju överens om hur viktig den är.
                            Jo det är klart, direkt efter man har fyllt karet är inte bakterierna många och nitriten är iaf noll.
                            MEN så fort det finns "biologisktavfall" sätter nitrifikationsprocessen igång och då bildas nitrit. Finns då inte tillräckligt med bakterier kan denna nitrit mätas.
                            Men det är absolut ingen omöjlighet att starta upp ett kar och aldrig ha mätbar nitrit. Det är när man får för mycket avfall för fort (typ för många fiskar) som man får nitritproblem pga att bakterierna inte hunnit föröka sig tillräckligt fort.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Annars är väl ett kraftfullt mikroskop ett bra sätt att kolla tillväxten av bakterier.
                              Bara att räkna antalet bakterier i en bestämd mängd vatten och se om dom ökar/minskar med tiden.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...