Ny filtermedia till Fluval 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #16
    Funderade på om man inte kunde använda vanligt gammallt hederligt filtervadd i burken istället för kudd/ klädstopningen eller är det för fint ?? För jag vett att ny beredda textilier är feta av oljor och annat som används i beredningen före de tvättats och syts upp till kläder.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • mange016
      • May 2006
      • 341

      #17
      När jag bytte till blå filtermatta på min fluval så "satte" la jag den nya blåa filtermattan mot pumpen en vecka typ innan jag bytte ut den gammla, kanske inte såg så snyggt ut men vad gör man inte :P

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #18
        Det var inge dålig ide det heller med att sätta filter mattan utanför =)
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #19
          Dåså var mattan inköpthåller tråden i gång om hur det gått.
          Köpte ett "block" med blått filter materia då det inte fans färdig skurna till fullval3+. Bytt till det grövre materialet på ena halvan av filtret Lite brunt grums i form av filter bacilusker susar runt i vattnet ff efter 1½timma.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            vet vet du bestämt att den sortens filtervadd inte innehåller något skadligt för fisken? (används ofta kemikalier vid framställning av produkter för textilindustrin)
            Den skall vara helt syntetisk. 100% polynånting. Hur som helst funkar det utmärkt i mitt filter under två år nu. Helt ofarligt. Det är framförallt bomull som är fruktansvärt impregnerad med gifter och bekämpningsmedel.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #21
              Klarare vatten i karet redan nu efter tre dagar och mera drag skall göra ett titta i filtret på söndag hur mycket nyttigt goijs det blivit i den blåa halvan =)

              Ja matte det stämmer nog MattiasL jag läste i något miljö magasin att klädstopning gjordes bla av gamla PET flaskor =) Har det gåt bra i ditt filter i två år utan mystiska från fällen i firre stammen så är nog lösningen bra.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #22
                Hops vad tiden gått har idag avlägsnat den sista original filtret , har klarare vatten och bättre cirkulation i karet. Den bruna nyansen i vattnet är kvar men inte lika mörkbrun, har inte gjort något del vatten byte på 3 veckor låtit vattnet "mogna" för att få i gågn de nya filter mattorna.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                Arbetssätt...