Ny filtermedia till Fluval 4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde__
    • February 2008
    • 40

    Ny filtermedia till Fluval 4

    Har läst runt på forumet om hur man kan öka kapaciteten på ett Fluval 4 och har läst till mig till att det bästa är att byta ut filtermediat som är standard till blå filtermatta 10 ppi. Så nu har jag köpt blå filtermatta 10 ppi

    I och med detta har det dykt upp 2 frågor...

    1. Behöver jag koka filtermattan? Eller på annat sätt göra ren den?

    2. Hur gör jag lättast vid bytet? Jag har bara 1 innerfilter och man ska väl ta tillvara på de goda bakterierna som finns däri, men nu byter jag ju till ett nytt?

    Tacksam för snabba svar och åsikter då jag tänkte göra bytet idag
    312 l sällskapsakvarium
    Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
    Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Krama ur den nya mattan i ljummet vatten sen när du kört igång filtret kan du krama ur de gamla mattorna i närheten av insuget så filtret suger upp lite gojs sedan kan du lämna mattorna vid insuget och låta dem ligga där ett par veckor!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ludde__
      • February 2008
      • 40

      #3
      Mitt innerfilter hänger en bit upp så det blir svårt att låta de gamla filtermattorna ligga bredvid?
      312 l sällskapsakvarium
      Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
      Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #4
        vik den runt insuget och håll fast dem med tex en gummisnodd bara använda fantasin
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ludde__
          • February 2008
          • 40

          #5
          Ibland tryter fantasin tydligen :P

          Tack för snabba svar!
          312 l sällskapsakvarium
          Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
          Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

          Kommentar

          • Ludde__
            • February 2008
            • 40

            #6
            Det blev rejält drag i karet iaf Fast det där med att sätta fast det gamla filtret runt, det lär ju bli rätt så rejält skitigt... Jag har kramat ur det gamla filtret över det nya efter att jag satte i det nya filtret tillsammans med vatten från karet, kan det räcka tro?
            312 l sällskapsakvarium
            Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
            Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursäkta om jag snor tråden Ludde, hoppas det går bra.

              Är det nödvändigt att byta ut den vita filtermattan man får med i Fluval 405 till en blå?
              Tänkte ha makaroner i övriga korgar.

              MVH Johan

              Kommentar

              • Ludde__
                • February 2008
                • 40

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Ursäkta om jag snor tråden Ludde, hoppas det går bra.

                Är det nödvändigt att byta ut den vita filtermattan man får med i Fluval 405 till en blå?
                Tänkte ha makaroner i övriga korgar.

                MVH Johan
                Det går absolut bra
                312 l sällskapsakvarium
                Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
                Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Ursäkta om jag snor tråden Ludde, hoppas det går bra.

                  Är det nödvändigt att byta ut den vita filtermattan man får med i Fluval 405 till en blå?
                  Tänkte ha makaroner i övriga korgar.

                  MVH Johan
                  det är absolut inte nödvändigt men vill du byta till den grova blå så har jag tips den vita är 2 cm tjock och blåmattan är 3, 5 eller10cm så det blir problem MEN gör som så att ersätt hela filterkassetten med en 5cm tjock matta som du skär till samma storlek som kassetten (typ 15 x 30cm) och placerar den som kassetten satt!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ludde__
                    Det går absolut bra
                    Sorry Ludde snor lite tråd jag med här om det går bra ??

                    Har ett Fluval 3 med orginal filtermattan (vitt) har bekymmer med lätt brun färgat vatten. Funderar på att ta når mer finmaskit eller har ni några tips på annat filter man kan använda för att få klarare vatten i karet. Byter ca 1/3 vatten var 14 dag av 200l.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mick13
                      Sorry Ludde snor lite tråd jag med här om det går bra ??

                      Har ett Fluval 3 med orginal filtermattan (vitt) har bekymmer med lätt brun färgat vatten. Funderar på att ta når mer finmaskit eller har ni några tips på annat filter man kan använda för att få klarare vatten i karet. Byter ca 1/3 vatten var 14 dag av 200l.

                      skaffa inte finmaskigt..det sätts igen så snabbt..ta och köp en grov blå filtermatta som tar mer skit^_^
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Tack för tipset macke fisk
                        Jeps skall prova det grövre materialet, för det nuvarande tappar effekten rätt snabbt har jag märkt typ bara på en vecka får man dra sprutet från min till 1/2 för att behålla turbulensen i ytan.
                        Läste någonstans att man skulle kunna byta en halva i taget av materialet för att få med dom goda baciluskerna från den gamla halvan till den nya. Är det någon substans i det resonemanget ??
                        Senast redigerad av Mick13; 12 June 2008, 00:21.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Jajamen, byt halva i taget, så kommer bacillerna finnas kvar!!
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Om man sedan har problem med att få klart vatten kan man "rensa" vattnet med ett finare filter. Man kan använda vadd som man stoppar kläder med som kan köpas billigt på meterlängd i sybehörsbutiker. Sedan kan man vira det runt ett motorfilters insug och binda fast med gummisnoddar. Efter några dagar /veckor är vadden smutsig och kan då kasseras.
                            Se<detta exempel http://www.cichlid-forum.com/article...ead_filter.php
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13133

                              #15
                              Ursprungligen postat av MattiasL
                              Om man sedan har problem med att få klart vatten kan man "rensa" vattnet med ett finare filter. Man kan använda vadd som man stoppar kläder med som kan köpas billigt på meterlängd i sybehörsbutiker. Sedan kan man vira det runt ett motorfilters insug och binda fast med gummisnoddar. Efter några dagar /veckor är vadden smutsig och kan då kasseras.
                              Se<detta exempel http://www.cichlid-forum.com/article...ead_filter.php
                              vet vet du bestämt att den sortens filtervadd inte innehåller något skadligt för fisken? (används ofta kemikalier vid framställning av produkter för textilindustrin)
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...