Varför funkar aldrig mina akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #16
    Ja, jag har ju köpt ett nytt filter. Är inte billifilter filter kopplat till en luftpump? Om du läser tidigare i tråden så ser du vad filtret heter.

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #17
      Känner igen mig, har nog aldrig lyckats få ordentlig balans i mina kar. Men det som är närmast balans är nog min 10liters räkburk. Där går ca 30-40 körsbärsräkor i varierande storlek, de flesta runt centimetern. Karet är utan filter, inga vattenbyten (häller i nytt vatten när lite väl mycket hunnit dunsta bort (hälften av vattnet...)) och en vanlig Ikea-golvlampa med lågenergilampa i + en liten halogenlampa som belysning. Algerna trivs utan att för den skull ta över karet från växterna, då även dessa växer. Jag matar även oregelbundet, vanligtvis 1-3 ggr i veckan...

      Och nej: Karet ser inte snyggt ut... Och nej: räkorna/växterna mår inte i närheten av lika bra som de skulle kunna göra, MEN allt lever och ser ut att må hyfsat. Alltså borde väl någon typ av balans råda där i...

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #18
        Å hur lyckas man få de där jädrans räkorna att föröka sig då? Jag köpte tre för att jag läste på flera ställen att det var ett bra antal eftersom de förökar sig. De verkar trivas mer än fiskarna. Jag tror att de har bytt skal, i alla fall någon utav dem och de är röda och fina. En är kanske lite mindre röd men det har jag hört kan vara hanen.

        Kommentar

        • Metalmaid
          • September 2006
          • 815

          #19
          Ursprungligen postat av cillan
          Ja, jag har ju köpt ett nytt filter. Är inte billifilter filter kopplat till en luftpump? Om du läser tidigare i tråden så ser du vad filtret heter.
          Du får gärna berätta var du skrev det, missade nog det i textmassan tror jag hmm...hittade bara det här ..."Är något slags miniminiinnerfilter".
          Hare bäst...och simma lugnt
          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
          http://mariahalsoforum.forum24.se/
          http://www.helpdesken.forum24.se/

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #20
            Ursprungligen postat av Metalmaid
            Du får gärna berätta var du skrev det, missade nog det i textmassan tror jag hmm...hittade bara det här ..."Är något slags miniminiinnerfilter".
            Ursprungligen postat av cillan
            Jag hittade JBL Tek Air innerfilter idag. Det är väl ett billifilter eller? Är det ett bra billigfilter? Hur långt under vattenytan måste överdelen på det hårda plaströret vara på det här filtret?
            Där är det jag skrev om pumpen.

            Kommentar

            • Wermland
              • September 2006
              • 112

              #21
              Jag har..

              Ursprungligen postat av cillan
              Alltid när jag har små akvarium (har haft allt ifrån 20 till 54 liter med små innefilter) och de har aldrig riktigt funkat. 210-litersakvariet funkade hyfsat (med ett påhängsfilter) men det som absolut funkat bäst är 220-litersakvariet (med en tetratec 1200). Nu har jag ett 25-liters.

              Vad är det som blir fel? Nu har jag i och för sig inte testat värdena på de små lika väl som jag gjorde på 220-litersaklvariet men jag tycker ändå att gör jag efter konstens alla regler. Startar akvariet med växter, grus och pump 1-2 veckor innan fiskarna köps in, köper bara några fiskar först och matar sparsamt i början och efter vattenbyten. Byter vatten kanske inte varje vecka men i alla fall regelbundet. Vattnet i det akvariet jag har nu har jag bytt en gång i veckan (alltså 1/3-del). Det fel som blir hela tiden är att fiskarna sjunker ihop om magen och ligger på botten, simmar en stund ibland och lägger sig sedan på bottnen igen. Den här gången är det ingen som är insjunken men en hona dog väldigt fort och hanen har hållt på av och till på bottnen. Jag läste i en annan tråd att man kunde ha i lite salt för det var för mycket ammoniak men det hjälper inte. Han kanske blir något piggare men det kan lika väl ett ryck att simma igen. Räkorna jag har verkar pigga, det enda är att de inte förökat sig. Jag har alltså 2 guppy och 3 körsbärsräkor.

              I början växte växterna jättebra men de ser oxå lite halvvissna ut nu. Har ingen gödningsmedel i för jag har inte vågat det med tanke på att det är räkor i och jag ger växter från akvariet till vattensköldpaddan men ska nog ha lite pmdd (jag tror inte att det är farligt för varken räkorna eller paddan) men vill få ordning på vattnet först.

              Kan det vara så att pumpen är för dålig? Är något slags miniminiinnerfilter. Funderar på att byta till ett billifilter. Ska köpa vattentester i morgon men vill inte köpa på mig för mycket för krånglar det så här tröttnar jag nog på det. Är det pH- och nitrit-test som är viktigast? Duger det med stickor eller ska det vara sådana droppar man droppar i en liten behållare? Hade sådant man droppar i en liten behållare från tetra till 220-litersakvariet.

              Kan väl erkänna att vattenbyterna inte var en gång i veckan på 220-litersakvariet men det funkade kanon ändå, kanske en bra pump.

              Ursäkta långt inlägg men blir så trött när det inte funkar. Trodde jag kunde med det här med akvarier nu efter att 220-literset funkade så bra.

              Vad ska jag göra? Vad är fel?
              ...läst ditt inlägg och alla svar. Mycket nyttigt där.
              Det enda jag kan komma på som jag alltid gör, förutom alla bra tips du fått, är att ha många växter!
              De har så många bra egenskaper. Jag slänger alltid i många blandade växter ( vattenpest).
              Se till att du gör det! Lycka till!

              Kommentar

              Arbetssätt...