Varför funkar aldrig mina akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Varför funkar aldrig mina akvarium?

    Alltid när jag har små akvarium (har haft allt ifrån 20 till 54 liter med små innefilter) och de har aldrig riktigt funkat. 210-litersakvariet funkade hyfsat (med ett påhängsfilter) men det som absolut funkat bäst är 220-litersakvariet (med en tetratec 1200). Nu har jag ett 25-liters.

    Vad är det som blir fel? Nu har jag i och för sig inte testat värdena på de små lika väl som jag gjorde på 220-litersaklvariet men jag tycker ändå att gör jag efter konstens alla regler. Startar akvariet med växter, grus och pump 1-2 veckor innan fiskarna köps in, köper bara några fiskar först och matar sparsamt i början och efter vattenbyten. Byter vatten kanske inte varje vecka men i alla fall regelbundet. Vattnet i det akvariet jag har nu har jag bytt en gång i veckan (alltså 1/3-del). Det fel som blir hela tiden är att fiskarna sjunker ihop om magen och ligger på botten, simmar en stund ibland och lägger sig sedan på bottnen igen. Den här gången är det ingen som är insjunken men en hona dog väldigt fort och hanen har hållt på av och till på bottnen. Jag läste i en annan tråd att man kunde ha i lite salt för det var för mycket ammoniak men det hjälper inte. Han kanske blir något piggare men det kan lika väl ett ryck att simma igen. Räkorna jag har verkar pigga, det enda är att de inte förökat sig. Jag har alltså 2 guppy och 3 körsbärsräkor.

    I början växte växterna jättebra men de ser oxå lite halvvissna ut nu. Har ingen gödningsmedel i för jag har inte vågat det med tanke på att det är räkor i och jag ger växter från akvariet till vattensköldpaddan men ska nog ha lite pmdd (jag tror inte att det är farligt för varken räkorna eller paddan) men vill få ordning på vattnet först.

    Kan det vara så att pumpen är för dålig? Är något slags miniminiinnerfilter. Funderar på att byta till ett billifilter. Ska köpa vattentester i morgon men vill inte köpa på mig för mycket för krånglar det så här tröttnar jag nog på det. Är det pH- och nitrit-test som är viktigast? Duger det med stickor eller ska det vara sådana droppar man droppar i en liten behållare? Hade sådant man droppar i en liten behållare från tetra till 220-litersakvariet.

    Kan väl erkänna att vattenbyterna inte var en gång i veckan på 220-litersakvariet men det funkade kanon ändå, kanske en bra pump.

    Ursäkta långt inlägg men blir så trött när det inte funkar. Trodde jag kunde med det här med akvarier nu efter att 220-literset funkade så bra.

    Vad ska jag göra? Vad är fel?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Själv försöker jag att undvika att lämna någonting åt slumpen men eftersom jag är en slarvpotta och tidsoptimist så vet jag att med mig själv att för att ge fiskarna bästa möjliga förutsättning så ser jag till att alla våra akvarium har en sjuhelvetes genomströmmning.

    Ex ett hundraliters har under en dryg månad gått med en(under optimala förhållanden)genomströmmning av 2500 liter per timma, genom 9 1/2 liter filtermedia.. Ett litet akvarium är bland det svåraste som finns att bibehålla en balans i.

    Jag har ett litet 40 liters med en 2010 pickup på max samt ett minifilter som jag kör CO2 i och om inte genomströmmningen varit optimal hade det varit ett döfött projekt, nu ska jag visserligen byta ut 2010 mot ett ytterfilter men det är för att jag vill ha filtervolym.

    Jag tycker att du ska behålla ditt 200 liters och ev köpa ett riktigt stort akvarium och avvekla småburkarna, kanske behålla dom som yngelkar eller liknande.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Tycker inte små kar är svåra... Bara att mata sparsamt, byta mycket vatten och gärna ha kraftigt ljus, bra växtsubstrat, evt. CO2 och mycket växter som tar upp ammoniak, nitrit och nitrat.
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #4
        Grejen är den att jag inte har kvar 200-literset p g a flytt.

        Skulle det kunna bli bättre med ett annat filter, typ billifilter? Vågar man byta för mycket vatten utan att ha i några medel typ aquasafe? Eller vågar man ha i det när det finns räkor och växterna ges emellanåt till sköldpaddan?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          att ditt 220 liter funkade bra beror nog på att du hade bra filtrering där med ett tetra 1200 men du kan lyckas med ditt lilla också om du förbättrar filtreringen! kan/vill du inte göra ett hemmabyggt filter av filtermatta rör och pump så rekommenderar jag en fluval 2+ som enligt egen erfarenhet funkar ypperligt till ett 40 liters kar om man drar ner flödesreglaget på minimum!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Hjalmar_
            • March 2008
            • 4

            #6
            Testa med ett litet ytterfilter. Eden 501 har jag i mitt lilla kar, funkar utmärkt. Innan det hade jag innerfilter (åt upp räkorna) sen billifilter (slammade igen ganska fort).

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Jag hittade JBL Tek Air innerfilter idag. Det är väl ett billifilter eller? Är det ett bra billigfilter? Hur långt under vattenytan måste överdelen på det hårda plaströret vara på det här filtret?

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av cillan
                Vad ska jag göra? Vad är fel?
                Om du är med i en akvarieförening eller om du känner någon som hållit på med akvarier länge; bjud hem honom eller henne att titta på ditt akvarium. Ett 25-liters akvarium med två guppy och tre räkor borde fungera utan filter och tillsatser. Så någonting verkar vara fel.

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Vad har du för grus i akvariet och viktigast; hur mycket?
                  Har du varit ute och hämtat gruset själv eller köpt i affär. Naturgrus kan innehålla föroreningar fiskarna inte tål.
                  Har du någon dekoration som inte kommer från akvarieffären? Gamla kul plastleksaker kan avge gifter i vattnet, t ex mjukgörare.

                  Jag har ett 54 liters som jag inte bytt vatten på sen i februari, det har perfekt balans (nä, jag är inte ute efter att retas).
                  Även mina två andra småkar funkar bra, så visst går det att få balans.
                  Jag tycker mig märka mer och mer att det är tjockleken på gruslagret som är det viktigaste. Hur stort filter du än har så är dess yta ingenting mot grusets. Ett tjockt lager gör att du får en bakterieflora där som tar hand om allt. I mitt kar har jag cirka fem centimeter tjockt med grus, där det är som tunnast. Du ska inte slamsuga ner i gruset, utan bara det som ev. ligger ovanpå.
                  Har du sedan en bra genomströmning på vttnet så strömmar det förstås också i gruset. Vilken kornstorlek har du förresten?
                  I en finkorning sand blir det lätt för tätt, och man får väldigt lätt syrefri nedbrytning, som ger gifter.

                  Övermatning ligger som du vet bakom många problem. För att kunna dosera flingfoder bättre brukar jag ta en gaffel och mosa sönder flingorna riktigt smått. Då kan man ta ett kryddmått och dosera mycket mer exakt. Eller ett annat litet mått, kryddmått kan vara tokstort!
                  En annan fördel med att göra så är att man inte behöver övermata för att t ex yngel ska kunna hinna få i sig mat.

                  Har du köpt fiskarna från samma affär?
                  Det kanske inte är världens bästa kvalitet på dess skötsel, så firrarna mår lite dåligt från början.

                  Filtret ska sitta så att det blir som små vågor på ytan, då vänds syre ner i vattnet.
                  Håll inte på och gör ren filtret varje gång du byter vatten, utan bara när "spruttet" har minskat ordentligt. "Ruska" av geggan i en hink med akvarievatten så sitter de bra bakterierna kvar, gnugga inte för glatta livet.

                  Det viktigaste testet är nitrit, köp helst inte stickor, de är inte så tillförlitliga.

                  Det är pyssel med akvarier, men det verkar du ju veta. Lycka till!
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Jag har ganksa mycket grus i akvariet. Längst bak är det 7-8 cm och fram är det kanske 5 cm. Lite är från naturen och lite från akvarieaffären. Däremot har jag testat gruset med ätticka som någon skrev att man kunde göra. Gruset är i storlek med vanlig engelsk sjösten. Annars inga konstiga saker.

                    Övermatning tror jag knappast att felet beror på. För det har jag koll på att man inte ska göra.

                    Jag har köpt fiskarna från samma affär (samma som räkorna) och den affären ska tydligen vara enbra affär, enligt många här på zoopet.

                    Jag har försökt ta kort på vattenytan för att visa hur det blir men det var inte helt lätt att ge en rättvis bild av det men jag hoppas ni kan se hur det ser ut. Nu sitter filtret i hörnet och hela vattenytan rör på sig men jag funderar på om jag kanske ska flytta den till mitten istället. Bubblorna som blir gör att det bubblar upp i hålet som är utskuret i hörnet av täckglaset och har jag den i mitten blir det ju inte så.




                    Ska man se att syret vänds ner i vattnet? Alltså typ som små bubblor eller liknande?

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Låter som ett tråkigt läge, hade själv liknande problem när jag startade upp mitt första kar, tog nog nära ett år innan jag fick allt att funka bra, problemet va att det inte va nån enskild stor sak som va fel utan många små som va lite fel, några ovan skriver om grus tex och jo allt kan spela in men det är säkert inte helt avgörande, det som spelade allra störst roll för mig var då val av filter, detta är extra viktigt innan karet är helt inkört men påverkar senare hur mycket du max kan ha i karet, själv kör jag innefilter och valde det största jag bara kunde få plats med på höjden, blev i mitt 100liters ett aquael fan3+ där jag plockade bort filterburken, detta filter är enligt anvisningar avsett för 150-250liters kar, så mitt råd är stor filtervolym till att börja med, du borde väl kunna få in ett aquael fan 2 filter, ganska likt fluval men billigare och enligt många bättre filterdel, även detta ställbart till lagom flöde

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        CILLA: du säger att fiskarnas magar blir insjunkna... utifrån det så tror jag att det handlar om nån form av parasit angrepp i mag tarm systemet (te.x flagellater) och dessa kan fisken normalt stå emot men är fisken försvagad av ex. näringsfattig kost, stressande miljö, dålig biologisk vattenkvalité så kan parasiterna öka i antal och helt enkelt förbruka den näring fisken får i sig och den svälter trota att den äter! detta är bara ett möjligt scenario
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #13
                          Ursprungligen postat av cillan
                          Jag har försökt ta kort på vattenytan för att visa hur det blir men det var inte helt lätt att ge en rättvis bild av det men jag hoppas ni kan se hur det ser ut. Nu sitter filtret i hörnet och hela vattenytan rör på sig men jag funderar på om jag kanske ska flytta den till mitten istället. Bubblorna som blir gör att det bubblar upp i hålet som är utskuret i hörnet av täckglaset och har jag den i mitten blir det ju inte så.




                          Ska man se att syret vänds ner i vattnet? Alltså typ som små bubblor eller liknande?
                          Någon som kan svara på om pumpen sitter rätt. Att det vänder ner syre. Ska det bubbla så mycket?

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            CILLA: du säger att fiskarnas magar blir insjunkna... utifrån det så tror jag att det handlar om nån form av parasit angrepp i mag tarm systemet (te.x flagellater) och dessa kan fisken normalt stå emot men är fisken försvagad av ex. näringsfattig kost, stressande miljö, dålig biologisk vattenkvalité så kan parasiterna öka i antal och helt enkelt förbruka den näring fisken får i sig och den svälter trota att den äter! detta är bara ett möjligt scenario
                            Hanen har inte så insjunken mage det var mer i ett tidigare akvarie, kanske var lite otydlig, Nu är det mer att han ligger på botten ibland.

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              #15
                              Vad heter ditt filter? Jag tycker snarare det där ser ut att vara nått kopplat till en luftpump med tanke på slangen som kommer uppifrån ner i vattnet.
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...