Abborre och gädda sen OscarFish

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    #16
    Har själv haft vildfångad svensk fisk med köpta akvariefiskar och ALDRIG kunnat påvisa någon sjukdom eller synlig parasit på köpefiskarna som följd. Givetvis stoppar man inte i fiskar man ser är sjuka, och tar man friska fiskar tror jag risken är mycket mycket låg. Man ska även tänka på att 99,99% av alla köpefiskar redan bär på parasiter vid köpet.

    Kommentar

    • Guest

      #17
      Ere inte typ lag på att man inte får släppa tillbaks vildfångade firrar? Om man tatt upp dom o haft dom i akvariet?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Dom ska släppas där man fångat dom och det får inte finnas smittrisk om dom tex matats med eller gått med vanliga akvariefiskar band annat
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #19
          Släpp ej tillbaka fisken.......

          Kattfoder är en lämplig slutprodukt

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #20
            tror det är olagligt o släppa ut fikar du haft i akvarium om så ens bara över en natt pga smittorisk osv,

            samt 99% av alla Vilda fiskar har någon form av parasit
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              Läs mitt förra inlägg igen. Hur vet du att 99% av vilda fiskar har parasiter?
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #22
                Ja precis, hade en mört i karet som jag gav bort här i veckan, och den andra vart dödad...

                Men inga parasit utvecklingar har skett i karet...

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #23
                  Aja onödigt med att ens fortsätta diskussionen kring de påstådda 99% nu. Vi alla vet att det knappast är 99% samt att vi i sanningens namn inte har någon aning om hur många % det egentligen rör sig om.

                  Jag både tror och vet att det finns en stor risk för att fiskarna tar med sig någon typ av sjukdom Eller att sjukdom utvecklas ganska lätt då man kastar i vildfångadfisk.

                  Avmaskar man inte vildfångade fiskar så BÖR man iallafall räkna med att det finns 99% chans att få med sig någon typ av sjukdom trots att det inte rör sig om så höga procent.

                  Det är enligt mig ett problem som är värt att överskatta då konsekvenserna vid underskattning knappast är önskevärda
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Hmmmm inte räkna procenten men ändå nämna 99% själv. Men struntsamma i procenten ändå. Klart att det kan vara svårt att veta exakt men jag vet att det inte är några enorma problem med sjukdomar med att ta in så kallad vildfisk.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...