Abborre och gädda sen OscarFish

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    Abborre och gädda sen OscarFish

    hej ja lade i 8 abborrar 1 gädda i akvariet mitt stora härromdagen sen tog jag ut dem o släppte dem för att det var för varmt i akvariet. ja har bytt 20% vattnet nu kan ja ha andra fiskar tex ciklider? om jag fixar värdena med ph och så det är inget giftigt eller sjukdomligt i vattnet nu eller?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Om du viltfångat gäddan och abborrarna, är du helt säker på att akvariet är fritt från pasasiter?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • jorgner
      • April 2008
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Om du viltfångat gäddan och abborrarna, är du helt säker på att akvariet är fritt från pasasiter?
      nej jag har sett några tömde precis det till 90% fyllde det igen, det var 3st jättesmå kvar :O va ska ja göra ? ja tror inte att det gör något om det inte är så många eller?

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        jag skulle inte rekommendera att släppa ner några andra fiskar försen du torrlagt akvariumet i MINST 48 timmar.. och då ska det vara TORRT!! parasiter är inte lätta att ta kol på utan att tömma ut vattnet HELT... sen måste du Tvätta bottensubstratet, Rekomenderar först så varmt vatten du kan få fram ur kranen sen efter ett tag kör på så kallt som möjligt så borde de flesta parasiter ha försvunnit.... torka botten substratet och låt det vara torrt 48 timmar.

        det är vad jag REKOMMENDERAR och vad jag tror tar bort de flesta parasiterna. det finns säkert andra med andra åsikter, men jag tror att du ska vara p åden säkra sidan.
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Har du sett löss eller vad för något?
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            - Hm! Funderar på vad det kan vara för "parasiter" som kan hota. Kommer inte på några direkt. Men det är självklart så att viss försiktighet bör iaktas när man skiftar mellan viltfångade svenska fiskar och tex amerikanska ciklider.

            Blev lite nyfiken nu på hur "farligt" eller "riskfyllt" det faktiskt kan vara. Funderar nämligen på att starta en svensk insjöbiotop under sommaren. Något måste man ju pyssla med under semestern
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Lite info om eventuella parasiter som kan överföras från svenska till andra fiskar:

              Triaenophorus crassus och T. nodulosus -
              Gäddans binnikemaskar

              Med gäddans avföring hamnar parasitens ägg i vattnet där de utvecklas till coracidier. Dessa coracidier infekterar i sin tur hoppkräftor, copepoder, och utvecklas till procercoider. Med hoppkräftorna överförs parasiten till fisk och utvecklas till plerocercoider som kan vara 10 cm långa

              källa:http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Parasiter/triaenop.htm
              --------

              T. nodulosus
              plerocercoider förekommer i levern hos flera fiskarter, t.ex. lake och abborre. Man finner dem i stora cystor i fiskens levervävnad, ibland mycket talrikt. Cystorna påverkar leverns funktion och därigenom fiskens kondition. Ibland har parasiten förorsakat omfattande infektioner bland odlad fisk, t.ex. regnbåge. Fästorganen är klenare och mindre än hos föregående art.

              källa:http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Pa...r/triaenop.htm

              Microsporidier
              Microsporidierna påträffas hos vildfisk både i söt- och saltvatten. De kan angripa de flesta av fiskens organ, där de ger upphov till cystlika bildningar som kan vara flera millimeter i omfång. Inne i cystorna finns talrika microsporidier som är under 10 µm långa. Pleistophora och Glugea är släkten som man ofta påträffar hos fisk.

              källa:http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Pa...microspora.htm


              ...bara att läsa vidare på den sidan! Läskiga bilder...
              Senast redigerad av Klinten; 01 June 2008, 19:13.
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Tycker det inte är så farligt med svenska ändå. Har sett någon lus och svamp om det varit skrapade fiskar. Inget av det är ju allvarligt
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • jorgner
                  • April 2008
                  • 153

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Har du sett löss eller vad för något?
                  de va typ en genomskinlig som satt på gäddan tog bort 2 1mm stora ca av den. sen såg ja några små jag tror inte det finns många kvar, genonskinliga gula med rätt många ben

                  Kommentar

                  • jorgner
                    • April 2008
                    • 153

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Tycker det inte är så farligt med svenska ändå. Har sett någon lus och svamp om det varit skrapade fiskar. Inget av det är ju allvarligt
                    det var på gäddan jag såg, sen lite några stycken små i vattnet fick bort dem flesta. genomskinlig gul med rätt många ben. dom satt upppepå gäddan.

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Du kan kolla på parasiter här http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/fisksjukdomar.htm Låter som lus iofs
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • jorgner
                        • April 2008
                        • 153

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Du kan kolla på parasiter här http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/fisksjukdomar.htm Låter som lus iofs
                        men det lär väll inte vara jättefarligt?

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Om det var löss finns det mediciner om det dyker upp nya. Men man medicinerar ju inte i onödan
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • jorgner
                            • April 2008
                            • 153

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Om det var löss finns det mediciner om det dyker upp nya. Men man medicinerar ju inte i onödan
                            okej vad för medecin?

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Finns olika tillverkare men har använt Waterlifes tex och tycker dom har ok mot vad det nu är man behöver medicin.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...