Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    #16
    Tack så mycket för all denna hjälp!
    Flytande filtermedium har jag köpt i djuraffär och de sa att jag skulle sätta i det när jag gjort vattenbyte. På flaskan står det: förbättrande-stärkande-förebyggande. www.Easylife.nl
    Sera toxivec och sera nitrivec, när ska de användas då???

    _______________________

    Anneli

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Det var vad jag kallar rejäla vattenbyten..
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Det som mest intresserar mig är var piscator sög upp dom resterande 50% vatten..

      Sry Algie men när det bjuds på sådana här feltramp spårar tråden lätt ur..
      Gör man sig det allra minsta besvär med att söka i forumet efter behandling mot grönvatten så upptäcker man snart att en vanlig behandling är att ha en slang som fyller akvariet samtidigt som en annan slang tömmer akvariet. På så sätt kan man byta hur många hundra procent som helst (som man har råd med ). Så Gaffel, ditt gafflande om feltramp känns mest som en tramp på foten.

      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
      Total mörkläggning av akvariet är det som hjälper. Skall vara 5-7 dagar. Se till så att inget ljus läcker in och mata inte under tiden.
      Detta är den vanliga behandlingen mot grönvatten. Ganska besvärligt och för att undvika detta kan man alltså i stället göra "jättevattenbyten".

      Ursprungligen postat av Algie
      Mörkläggning och utan mat i såå många dagar???
      Dör inte fiskarna då?
      Efter denna behandling, vad gör jag då?

      MVH Anneli
      Innan man gör "jättevattenbyte" eller mörklägger måste man försöka att få bort källan till algbomningen. Källan är vanligen överskott på näring, detta överskott har troligen kommit till p.g.a. övermatning. Slamsugning av bottengruset är att rekommendera. Mörkläggningen har dessutom fördelen att det inte kommer mat på några dagar.

      Väljer man att göra ett jättevattenbyte bör inte filtren rengöras, tycker jag, bättre att de "snällbakterier" som är där får vara ifred.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Ursprungligen postat av Piscator
        På så sätt kan man byta hur många hundra procent som helst..
        Är du kommunalpolitiker i Piscator?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Guest

          #19
          Ursprungligen postat av Piscator
          Innan man gör "jättevattenbyte" eller mörklägger måste man försöka att få bort källan till algbomningen. Källan är vanligen överskott på näring, detta överskott har troligen kommit till p.g.a. övermatning. Slamsugning av bottengruset är att rekommendera. Mörkläggningen har dessutom fördelen att det inte kommer mat på några dagar.

          Väljer man att göra ett jättevattenbyte bör inte filtren rengöras, tycker jag, bättre att de "snällbakterier" som är där får vara ifred.
          Precis!
          Leta källa först, eliminering sen..
          Som även kan vara ammonium och för högt (även soljus) eller ändrat ljus den senaste veckan eller två.
          Att tillsätta bakterikultur efter så stora VB är med en fördel.

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #20
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Är du kommunalpolitiker i Piscator?
            Ja för sjutton! Jag har 115% av rösterna från mattematikfrämjandets valberedning som ny ordförande. Men föll på upploppet eftersom jag inte räknat med bråk..

            Vad jag menar är självklart, att den som har t.ex. ett kar på 100 liter kan tömma och fylla exempelvis 150 liter vatten genom att ha en påfyllnadsslang inkopplad samtidigt med tömningen. Men eftersom att vattnet som finns i karet späds ut med det nya vattnet så kommer en skvätt av "orginalvattnet" ändå att finnas kvar - trots att man tömt ur 50 liter mer än vad karet rymmer.
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #21
              Ursprungligen postat av Algie
              Tack så mycket för all denna hjälp!
              Flytande filtermedium har jag köpt i djuraffär och de sa att jag skulle sätta i det när jag gjort vattenbyte. På flaskan står det: förbättrande-stärkande-förebyggande. www.Easylife.nl
              Sera toxivec och sera nitrivec, när ska de användas då???

              _______________________

              Anneli
              Nitrivec är ett slags bakteriekultur att använda vid nystart av akvarium. Ett akvarium som varit igång några veckor får genom naturens gång bakterier i filtret och bottengruset som tar bort de nitritproblem som ofta uppkommer vid nystart.

              Toxivec minskar uppkomsten av ammonium, nitrit, klor och kloramine enligt tillverkaren. Dessutom ska det binda tungmetaller och skydda fiskarnas slemhud. Citat: "Eliminerar genast skadliga ämnen". Det ska alltså användas för att akut eliminera problemmed höga halter nitrit eller ammonium.

              Easylife är en produkt som framställs som rena undermedlet, marknadsförarna har möjligen glömt att det får igång trasiga klockor, minskar bensinförbrukningen i bilar och stoppar AIDS.. Jag tvivlar dock på att det hjälper mot grönvatten. Hoppas att du rapporterar hur det går, oavsett om det går bra eller dåligt!
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              Arbetssätt...