Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Algie
    • January 2007
    • 99

    Grönt vatten

    Jag har ett 100liters kar och har haft det i 1,5 år. Det har varit klart och fint vatten hela tiden, men nu för ca 2 mån sen började det att bli lite grumligt, det ser liksom grönt ut. När jag har gjort vattenbyte ser det bra ut igen, men efter ett par dagar är det likadant igen och det blir grönare och grönare för varje dag. Gör delbyte på vattnet varje vecka, ibland kan det dröja en och en halv vecka mellan. Har inte gjort någon förändring alls. Vad kan det vara?

    MVH Anneli
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Fick det i ett som varit i gång ett halvår, vattenbyte hjälper för stunden, har sett att ordentlig bottensugning rekomenderas av en del, jag gjorde det, blev betydligt bättre, verkar vara på väg bort, ökade samtidigt filter volymen med 100% hade kanske också betydelse

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      För cirka två månader sedan fick jag samma problem. Under en period på vår och höst når solstrålarna in tilll akvariet, just i år triggade det algtillväxt (enligt min teori). Har utan framgång försökt att bekämpa problemet med ca. 150 % vattenbyten vid 4-5 tillfällen.

      Därför beställde jag ett UV-filter. I förra veckan, då jag väntade på att posten skulle leverera mitt dyra filter gjorde jag ett vanligt 40 % vattenbyte och sedan dess är vattnet kristallklart. Nu står solen för högt för att kunna skina direkt på akvariet. Mitt UV-filter har anlänt och kommer väl antagligen att inte behöva användas föränn möjligen i höst - när solen står lågt igen..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Ursprungligen postat av Piscator
        Har utan framgång försökt att bekämpa problemet med ca. 150 % vattenbyten vid 4-5 tillfällen.
        Det var vad jag kallar rejäla vattenbyten..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Det var vad jag kallar rejäla vattenbyten..
          Det är vad jag kallar översvämning

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Det som mest intresserar mig är var piscator sög upp dom resterande 50% vatten..

            Sry Algie men när det bjuds på sådana här feltramp spårar tråden lätt ur..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Algie
              • January 2007
              • 99

              #7
              Jag har inte akvariet på ett ställe där solen når! Så det är nog någe annat som gör vattnet grönt för mig...
              Någon annan som kan komma med förslag till mig????

              __________________

              Anneli

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Låter som svävar alger, vilken växtlighet har du, hur mycket och hur mår den?
                Vilken typ av belysning har du?
                Har du kollat dina nitratvärden?
                Göder du med typ pmdd?
                Vilka fiskar har du?
                vilken vattentemperatur?
                osv osv, ju mer info desto bättre..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Algie
                  • January 2007
                  • 99

                  #9
                  Jag ska kolla upp allt det du frågade om till i morgon när jag kommer hem, men det konstiga tycker jag är att jag har haft samma växter, samma fiskar, samma växtgödning mm sedan start för ca 1,5 år sedan och nu först har vattnet blivit grönt.....

                  ________________

                  Anneli

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Total mörkläggning av akvariet är det som hjälper. Skall vara 5-7 dagar. Se till så att inget ljus läcker in och mata inte under tiden.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Algie
                      • January 2007
                      • 99

                      #11
                      Mörkläggning och utan mat i såå många dagar???
                      Dör inte fiskarna då?
                      Efter denna behandling, vad gör jag då?

                      MVH Anneli

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Nej dom dör inte, efter denna behandling ber du till gudarna innan du tar bort plasten och kör på som vanligt.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Raggsockan
                          • April 2007
                          • 644

                          #13
                          Dom klarar sig upp till en vecka utan mat. I och med att det är mörkt hela tiden så är dom inte lika aktiva heller.

                          Kommentar

                          • Algie
                            • January 2007
                            • 99

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Låter som svävar alger, vilken växtlighet har du, hur mycket och hur mår den?
                            Vilken typ av belysning har du?
                            Har du kollat dina nitratvärden?
                            Göder du med typ pmdd?
                            Vilka fiskar har du?
                            vilken vattentemperatur?
                            osv osv, ju mer info desto bättre..
                            Jag har nu kollat lite saker och jag har (tror jag) 2st Hornsärv och 2st Anubias växter. Den senare tycker jag INTE om, den släpper mycker och det blir snabbt tjockt i filtret. Har 2st lysrör, temp:25-26, PH ca:7-7,5- mina fiskar är: neontetra, Pakistanska malar, platy, zebrafisk och drakmal. Sätter i vattnet till växterna varje dag:Easycarbo, kolnäring. Efter vattenbyte: flytende filtermedium.
                            Vad är svävar alger?

                            _______________________

                            Anneli

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av Algie
                              Jag har nu kollat lite saker och jag har (tror jag) 2st Hornsärv och 2st Anubias växter. Den senare tycker jag INTE om, den släpper mycker och det blir snabbt tjockt i filtret. Har 2st lysrör, temp:25-26, PH ca:7-7,5- mina fiskar är: neontetra, Pakistanska malar, platy, zebrafisk och drakmal. Sätter i vattnet till växterna varje dag:Easycarbo, kolnäring. Efter vattenbyte: flytende filtermedium.
                              Vad är svävar alger?

                              _______________________

                              Anneli


                              Det låter som ett klassiskt scenario,

                              Små partiklar av till exempel fiskbasjs faller ner mellan gruskornen, de fyller upp utrymmet mellan gruskornen nerifrån och upp, det här kan ta olika lång tid, men när skit nivån i gruset kommer tillräckligt högt bryts inte näringsämnena ner, och all den senaste skiten bildar en ammoniumfabrik, då sätter svävalgerna igång. Svävalger var dessutom vad som åsyftades med "svävar alger".

                              Nilsrolf som gav det första svaret har gjort precis rätt, genom att suga upp skiten ur botten och öka filtermängden minskar man ammoniumhalten.

                              Angående växterna har jag svårt att tro att det är anubias som släpper mycket, hornsärv kan jag tänka mig att den gör det när den av någon anledning inte mår bra.

                              Om du suger ut skiten ur bottengruset, och börjar rengöra filtret i begagnat akvarievatten i stället för kranvatten borde problemet försvinna av sig självt.

                              Angående att låta fiskarna svälta i ett antal dagar så överlever de flesta fiskar det, men till exempel platy mår väldigt dåligt av sådan behandling, och det löser inte grundproblemet, mer än tillfälligt, grundproblemet är alltså att du har för mycket ammonium i vattnet.

                              Om du förutom de åtgärder som jag redan nämnt även ser till att ha reflektorer på lysrören och låter hornsärven flyta mitt under rören ska problemet försvinna ännu fortare. Om du skaffar PMDD kommer dina växter att må bättre, och hornsärven kommer inte att släppa så mycket.

                              Svävalgerna kan dö av mörkläggning, men det tar inte bort ammoniumet, så räkna med nya alger och andra problem om du väljer den metoden.

                              Det där "flytande filtermediumet", vad det nu kan vara, är förmodligen helt bortkastade pengar, berätta gärna vad det heter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...