Trodde jag skulle slippa nititen =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #16
    Ta det lugnt nu, nitriten är på en acceptabel nivå (0.3mg/l). Låt nu bakterierna fixa resten, det är på väg åt rätt håll. Jag skulle behållt fisken.

    MVH/ Tobias
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #17
      Melittafilter är ett kaffefilter som du har i kaffebryggaren
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av tobias.nero
        Ta det lugnt nu, nitriten är på en acceptabel nivå (0.3mg/l). Låt nu bakterierna fixa resten, det är på väg åt rätt håll. Jag skulle behållt fisken.
        Med tanke på att akvariet bara varit igång i 2 veckor, så befarar jag tyvärr att det tvärt om är på väg åt fel håll: http://www.bestfish.com/newtank3.html

        Enligt vad jag läst kan redan nitrit över 0,2 mg/l vara skadligt för en del arter och för yngel kan även lägre halter vara skadliga.

        Bakterierna kommer att föröka sig och göra sitt jobb även om man håller nitrithalterna under 0,2 mg/l.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Jag brukar lösa upp det i ett glas vatten först och sen häller jag i det i akvariet i närheten av utblåset så det snabbare blandar ut sig i vattnet. Tänk på att tillsätta salt (samma dosering) i det nya vattnet varje gång du byter vatten, så salthalten inte sjunker plötsligt.



          Antagligen mår de dåligt ja. Hur mycket nitrit har du? Jag skulle byta vatten för säkerhets skull. Du kommer ändå att få nitrit så det räcker och - tyvärr - blir över.



          KH är bra men pH är väldigt högt för de fiskar du har. Dessutom innebär pH > 7 att ammoniumet omvandlats till giftiga ammoniak. Om du kan skaffa alkottar kan du lägga ett gäng såna i akvariet. De bör sänka pH något.



          Dammjord borde funka.



          Vet ej.
          Dammjord? vad är det för jord?
          Hur sänker jag pH då? sett att det finns medel i djuraffärer, men jag har för mig att jag läst att man helst inte ska använda några sådana medel.
          Hur ser alkottar ut?
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • Martin_Blomberg
            • January 2008
            • 256

            #20
            Alkottar

            Kommentar

            • Temeraire
              • January 2008
              • 385

              #21
              Nitriten är 1,6mg/l nu, läste fel förut när jag skrev 0,3mg/l, det är 1,7mg/l. Jag antar att det är enormt kritiskt med tanke på att bara 0,3mg/l var kritiskt? Nitrit har väll NO2?

              NO2-N är 0,5mg/l
              NO2 är 1,6mg/l

              Kanske bättre att börja om från början? hur ska jag göra då?

              Tömma allt vatten kan jag tänka mig. Behöver man plocka bort gruset och göra det rent igen, skölja det igen? jag kan behålla samma grus va? jag behöver väll inte köpa nytt grus? Jag kan väll behålla växterna också? Ska jag göra rent filtret? Hur ska jag göra med fiskarna? känner ingen med akvarium som kan ta emot dem, det är om någon här på Zoopet är intresserad av att komma och hämta dem gratis. Ska man behöva avliva så fina fiskar? ='( Tre kan jag väll ha kvar? eller hur många bör det vara i ett nystartat akvarium? två fiskar bara kanske? eller man kanske inte kan behålla någon fisk från ett misslyckat akvarium?

              Hur långt ska det gå innan man måste inse att nystart är enda alternativet?
              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

              Kommentar

              • tobias.nero
                • January 2008
                • 384

                #22
                Jag kan ha fel batski, och jag litar förmodligen mer på dig än mig själv
                Jag hade kanske lite flyt själv när jag hade problem men det är olika för alla. Det ända jag menar är att nitrifikationen har sin gång.

                Det där med 0,3mg/l är något jag har läst på ett nitrittest att det var acceptabla värden men inte högre (Så det var inget som jag bara tog ifrån luften).

                Jag bytte 50% med en gång sen hälde jag i nitrivec 2ggr om dagen, nitrittestet har visat vitt sedan dess.


                MVH/ Tobias
                MVH /Tobias

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Temeraire
                  Dammjord? vad är det för jord?
                  Den säljs bl a på Hornbach, eller på plantskolor.

                  Ursprungligen postat av Temeraire
                  Hur sänker jag pH då?
                  Måste fråga först vad du har använt för test.

                  Ursprungligen postat av Temeraire
                  sett att det finns medel i djuraffärer, men jag har för mig att jag läst att man helst inte ska använda några sådana medel.
                  Helt riktigt! Undvik kemikalier. Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg.

                  Ursprungligen postat av Temeraire
                  Hur ser alkottar ut?
                  Får se om jag kan fixa en bild sen. Men jag har köpt en del på Södermalms akvarieaffär för en billig peng. De är iaf betydligt mindre än tallkottar.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Temeraire
                    • January 2008
                    • 385

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    Den säljs bl a på Hornbach, eller på plantskolor.



                    Måste fråga först vad du har använt för test.



                    Helt riktigt! Undvik kemikalier. Torv, mandelblad, alkottar, torra löv och rötter brukar sänka pH på naturlig väg.



                    Får se om jag kan fixa en bild sen. Men jag har köpt en del på Södermalms akvarieaffär för en billig peng. De är iaf betydligt mindre än tallkottar.
                    Jag har använt SERA pH TEST för pH, SERA NO2 TEST för nitrit och SERA KH TEST för KH.
                    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Nitriten är 1,6mg/l nu, läste fel förut när jag skrev 0,3mg/l, det är 1,7mg/l. Jag antar att det är enormt kritiskt med tanke på att bara 0,3mg/l var kritiskt? Nitrit har väll NO2?

                      NO2-N är 0,5mg/l
                      NO2 är 1,6mg/l
                      NO2 = nitrit
                      NO3 = nitrat (inte giftigt utom vid enormt höga halter)

                      NO2-N vet jag inte, men det borde vara nån form av nitrit.

                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Kanske bättre att börja om från början? hur ska jag göra då?

                      Tömma allt vatten kan jag tänka mig. Behöver man plocka bort gruset och göra det rent igen, skölja det igen? jag kan behålla samma grus va? jag behöver väll inte köpa nytt grus? Jag kan väll behålla växterna också? Ska jag göra rent filtret?
                      NEJ NEJ! Gör INTE rent nånting! För då tar du bort de få bakterierna som du redan har. Plocka bara bort döda växtdelar. Bakterierna sätter sig i filtret och på grus och inredning. Men att byta vatten är bra. Jag skulle dock inte byta allt vatten, utan 50-75%. Men var beredd på att nitrithalten kommer att stiga igen, så du måste fortsätta med vattenbyten ett tag till.

                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Hur ska jag göra med fiskarna? känner ingen med akvarium som kan ta emot dem, det är om någon här på Zoopet är intresserad av att komma och hämta dem gratis. Ska man behöva avliva så fina fiskar? ='(
                      Ta det bara mycket lugnt med matningen. Ingen mat nu på en vecka och sen bara lite var tredje dag tills nitriten har sjunkit under ofarliga nivåer.

                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Tre kan jag väll ha kvar? eller hur många bör det vara i ett nystartat akvarium? två fiskar bara kanske? eller man kanske inte kan behålla någon fisk från ett misslyckat akvarium?
                      Försök se det ur fiskarnas synvinkel. INGEN av dem vill dö. Som sagt, ingen matning nu, tillsätt salt och låna pengar så du kan köpa bakteriekultur. Alternativt kan du vända dig till akvarieaffären och be dem få lite filterskit från något av deras filter. Se bara till att tempen inte sjunker för mycket på vägen hem.

                      Ursprungligen postat av Temeraire
                      Hur långt ska det gå innan man måste inse att nystart är enda alternativet?
                      Nej! Nystart skulle bara föra dig tillbaka till ruta ett. Jag förstår att det är jobbigt att försöka lösa krisen men det går!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av tobias.nero
                        Jag kan ha fel batski, och jag litar förmodligen mer på dig än mig själv
                        Tack för komplimangen

                        Ursprungligen postat av tobias.nero
                        Jag hade kanske lite flyt själv när jag hade problem men det är olika för alla. Det ända jag menar är att nitrifikationen har sin gång.
                        Fast när nitrithalterna är för höga får man se till att göra nånting så man håller de på oskadliga nivåer.

                        Ursprungligen postat av tobias.nero
                        Det där med 0,3mg/l är något jag har läst på ett nitrittest att det var acceptabla värden men inte högre (Så det var inget som jag bara tog ifrån luften).
                        Jag är medveten om att det finns en del motstridig info därute, men jag tror faktiskt att 0,2 mg/l är ett säkrare värde, iaf vad gäller känsligare arter.

                        Ursprungligen postat av tobias.nero
                        Jag bytte 50% med en gång sen hälde jag i nitrivec 2ggr om dagen, nitrittestet har visat vitt sedan dess.
                        Du gjorde helt rätt. Att byta vatten och sen överdosera bakteriekultur hjälper.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av Temeraire
                          Jag har använt SERA pH TEST för pH, SERA NO2 TEST för nitrit och SERA KH TEST för KH.
                          Är det stickor eller dropptester? Stickor kan ibland vara opålitliga. Vet du vad det är för värden på dit kranvatten?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
                            Tack Martin! Du har sparat mig lite jobb
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Temeraire
                              • January 2008
                              • 385

                              #29
                              Ursprungligen postat av batski
                              NO2 = nitrit
                              NO3 = nitrat (inte giftigt utom vid enormt höga halter)

                              NO2-N vet jag inte, men det borde vara nån form av nitrit.



                              NEJ NEJ! Gör INTE rent nånting! För då tar du bort de få bakterierna som du redan har. Plocka bara bort döda växtdelar. Bakterierna sätter sig i filtret och på grus och inredning. Men att byta vatten är bra. Jag skulle dock inte byta allt vatten, utan 50-75%. Men var beredd på att nitrithalten kommer att stiga igen, så du måste fortsätta med vattenbyten ett tag till.



                              Ta det bara mycket lugnt med matningen. Ingen mat nu på en vecka och sen bara lite var tredje dag tills nitriten har sjunkit under ofarliga nivåer.



                              Försök se det ur fiskarnas synvinkel. INGEN av dem vill dö. Som sagt, ingen matning nu, tillsätt salt och låna pengar så du kan köpa bakteriekultur. Alternativt kan du vända dig till akvarieaffären och be dem få lite filterskit från något av deras filter. Se bara till att tempen inte sjunker för mycket på vägen hem.



                              Nej! Nystart skulle bara föra dig tillbaka till ruta ett. Jag förstår att det är jobbigt att försöka lösa krisen men det går!
                              Känns som om det aldrig kommer ett bli lugnt, vattenbyten, tester och oro hela tiden. Kommer det hela att stabilisera sig till slut? kommer nitriten att sjunka? Det är väll inte så att det tar ytterliggare tid varje gång jag gör ett vattenbyte?

                              1,7mg/l är inte det livshotande för fiskarna?
                              Malarna är fortfarande mycket aktiva, men kampfiskarna är lite slöa.
                              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                              Kommentar

                              • Temeraire
                                • January 2008
                                • 385

                                #30
                                Ursprungligen postat av batski
                                Är det stickor eller dropptester? Stickor kan ibland vara opålitliga. Vet du vad det är för värden på dit kranvatten?
                                Dropptester. Kranvattnet har följande:

                                pH 7-7,5
                                KH 4-5

                                Kan hända att jag sett lite fel på pH-testen förut när jag kollat akvarievattnet, nu får jag fram att akvariets pH är 7-7,5 och KH 4-5, samma som kranvattnet alltså.
                                " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                                Kommentar

                                Arbetssätt...