Trodde jag skulle slippa nititen =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Trodde jag skulle slippa nititen =(

    Har haft akvariet igång i två veckor ungefär. Haft fiskar i det i en vecka ungefär. Skaffade först en kamphane och två kamphonor, sedan två kamphonor till, sedan två metallpansarmalar. Kanske lite för mycket på bara en vecka?
    I söndags var nitriten det lägsta på skalan, idag var det kritist, bytte ungefär 25%, var det rätt? hur ska jag göra i fortsättningen? kolla nitriten i morrn igen och göra vattenbyte igen osv?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Du måste ha åtminstone lite nitrit för att de bakterier som gör nitrat skall komma igång. Vattenbytet var nog rätt att göra, och du var möjligen lite väl snabb med att sätta i ytterligare fisk, ja.
    Du får kolla nitriten varje eller varannan dag och byta 25-30% när halternan blir kritiska, som du säger. Har du inte nitrivec eller annan bakteriekultur, så köp en sådan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Du måste ha åtminstone lite nitrit för att de bakterier som gör nitrat skall komma igång. Vattenbytet var nog rätt att göra, och du var möjligen lite väl snabb med att sätta i ytterligare fisk, ja.
      Du får kolla nitriten varje eller varannan dag och byta 25-30% när halternan blir kritiska, som du säger. Har du inte nitrivec eller annan bakteriekultur, så köp en sådan.
      Döende blad på växter, är det något som höjer nitriten
      Kan stenar som man tagit från skogen också höja nitriten?
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Växter tar upp amoniak/amonium och nitrat vad jag har förstått.
        Döende eller döda växtdelar släpper ut dessa ämnen igen så du gör bäst i att ansa bort döda/döende delar direkt (om du inte har fiskar/räkor som äter sånt)

        växterna tar inte upp Nitriten däremot... men när de släpper ut anomiak/amonium så gör ju bakterierna om det till nitrit - så indirekt leder det ju till en nitritökning.

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #5
          Jag får inte bukt med nitriten idag hade halten ökat bytte typ 40% av vattnet. Jag har inte råd att köpa Nitrivec förrän om typ tre veckor Vad ska jag göra? jag har inte matat fiskarna sedan i måndags. Ska jag behöva göra mig av med 2-3 fiskar så jag bara har 3-4 fiskar kvar?
          Kan det bli aktuellt med omstart?
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            be nån om pengar och köp nitrivec, klart billigare än att köpa nya fiskar..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Temeraire
              Har haft akvariet igång i två veckor ungefär. Haft fiskar i det i en vecka ungefär. Skaffade först en kamphane och två kamphonor, sedan två kamphonor till, sedan två metallpansarmalar. Kanske lite för mycket på bara en vecka?
              Det skulle nog vara för mycket för en hel månad. Det tar nämligen drygt 1 månad innan man får en bakterieflora som är tillräckligt stor för att ta hand om ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html

              Det beror ju iofs på hur stort akvariet är, men i mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar under hela den första månaden.

              Mata ingenting nu på en vecka och sen när du börjar mata får du göra det väldigt sparsamt typ var tredje dag och när nitriten är tillbaka på noll kan du så småningom successivt öka matningen.

              Du måste antingen göra upprepade vattenbyten tills nitriten sjunkit under 0,2 mg/l eller tillsätta Sera Toxivec för att ta bort nitriten. Man kan även börja tillsätta dubbla doser bakteriekultur.

              Hoppas det löser sig!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                I med någon matsked salt per 100 liter vatten - det tar bort giftverkan. Byt inget vatten om inte fiskarna visar kraftiga förgiftningssymptom (kraftig andning såsom vid syrebrist, slöhet). Ta bort döda blad. Kolla KH i akvariet (skall vara ca 4). Mata inte, möjligtvis några korn men håll upp igen efter det. Har du någon kompis med fungerande akvarium. Be att få krama ur hans/hons filtersvamp och häll lite av det i ditt akvarium (tar du några deciliter så kan du spara i kylskåp några dagar). Har du inte någon akvarist i kompisgänget och fortfarande inga pengar - gå ut och ta lite ogödslad jord (en näve). Lös upp det i en liter vatten och filtrera över ett melittafilter. De vätska du får ger du lite grand (någon deciliter) varje dag (ställ flaskan i kylen).

                Men i med salt det första du gör nu. Så lite påverkar inte dina malar.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Temeraire
                  • January 2008
                  • 385

                  #9
                  Nitriten är nu 0,3mg/l.
                  Det finns inte risk att fiskarna dör om jag inte matar under en vecka?
                  Bör jag plocka bort några fiskar? fast det känns lite dåligt att plocka bort fullt friska och fina fiskar, och jag känner ingen med akvarium som kan tänka sig ta hand om dem, och jag tror inte djuraffären tar tillbaka dem.
                  " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                  Kommentar

                  • Lilibet
                    • June 2007
                    • 346

                    #10
                    Ursprungligen postat av Temeraire
                    Nitriten är nu 0,3mg/l.
                    Det finns inte risk att fiskarna dör om jag inte matar under en vecka?
                    Bör jag plocka bort några fiskar? fast det känns lite dåligt att plocka bort fullt friska och fina fiskar, och jag känner ingen med akvarium som kan tänka sig ta hand om dem, och jag tror inte djuraffären tar tillbaka dem.
                    Följ Lasses råd. Han vet vad han talar om. (Fiskarna klarar sig)
                    Den som har flest saker när han dör vinner!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Jag lär mig något nytt varje gång Lasse skriver ett inlägg och ska banne mig knalla upp i Svaleboskogen nästa gång storflaskan med nitrivec håller på att ta slut och fylla på den..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Martin_Blomberg
                        • January 2008
                        • 256

                        #12
                        Har länge funderat på om denna från Biltema skulle kunna vara en lämplig ersättning för dyra bakteriekulturer från akvariebutiker:
                        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

                        Nån som vet?

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Mycket tveksamt. Vad jag vet så är det inte samma bakterier som bryter ner fast avfall och ammoniak/nitrit. Sen vet man aldrig om det kan finnas något i det medlet som kan vara skadligt för fiskarna eller trigga algtillväxt.

                          Filterskit från ett redan välinkört filter är nog billigaste och bästa bakteriekulturen. Om man nu har tillgång till det vill säga.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Temeraire
                            • January 2008
                            • 385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            I med någon matsked salt per 100 liter vatten - det tar bort giftverkan. Byt inget vatten om inte fiskarna visar kraftiga förgiftningssymptom (kraftig andning såsom vid syrebrist, slöhet). Ta bort döda blad. Kolla KH i akvariet (skall vara ca 4). Mata inte, möjligtvis några korn men håll upp igen efter det. Har du någon kompis med fungerande akvarium. Be att få krama ur hans/hons filtersvamp och häll lite av det i ditt akvarium (tar du några deciliter så kan du spara i kylskåp några dagar). Har du inte någon akvarist i kompisgänget och fortfarande inga pengar - gå ut och ta lite ogödslad jord (en näve). Lös upp det i en liter vatten och filtrera över ett melittafilter. De vätska du får ger du lite grand (någon deciliter) varje dag (ställ flaskan i kylen).

                            Men i med salt det första du gör nu. Så lite påverkar inte dina malar.

                            MVH Lasse
                            Ska jag bara lägga i en matsked varsomhelst i akvariet, inte typ nära filtret eller så?
                            Jag tycker att kampfiskarna blivit lite långsamma av sig, inte lika aktiva som de första dagarna jag hade dem, har de blivit förgiftade då? bör jag byta vatten då?
                            KH är 4-5, det duger?
                            pH är 7,5-8, bra?
                            Ogödslad jord? vad är det för jord? vad är ett melittafilter? ska jag lägga i lite i akvariet varje dag?
                            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Temeraire
                              Ska jag bara lägga i en matsked varsomhelst i akvariet, inte typ nära filtret eller så?
                              Jag brukar lösa upp det i ett glas vatten först och sen häller jag i det i akvariet i närheten av utblåset så det snabbare blandar ut sig i vattnet. Tänk på att tillsätta salt (samma dosering) i det nya vattnet varje gång du byter vatten, så salthalten inte sjunker plötsligt.

                              Ursprungligen postat av Temeraire
                              Jag tycker att kampfiskarna blivit lite långsamma av sig, inte lika aktiva som de första dagarna jag hade dem, har de blivit förgiftade då? bör jag byta vatten då?
                              Antagligen mår de dåligt ja. Hur mycket nitrit har du? Jag skulle byta vatten för säkerhets skull. Du kommer ändå att få nitrit så det räcker och - tyvärr - blir över.

                              Ursprungligen postat av Temeraire
                              KH är 4-5, det duger?
                              pH är 7,5-8, bra?
                              KH är bra men pH är väldigt högt för de fiskar du har. Dessutom innebär pH > 7 att ammoniumet omvandlats till giftiga ammoniak. Om du kan skaffa alkottar kan du lägga ett gäng såna i akvariet. De bör sänka pH något.

                              Ursprungligen postat av Temeraire
                              Ogödslad jord? vad är det för jord?
                              Dammjord borde funka.

                              Ursprungligen postat av Temeraire
                              vad är ett melittafilter? ska jag lägga i lite i akvariet varje dag?
                              Vet ej.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...