Massa fiskar som dör samt vattnet luktar illa.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Matlo - du missar att hon redan har rivit ut allt, skurat allt, tappat upp nytt vatten och därmed har hon en helt ny start. Helt enig med dig om att hon inte skall mata för mycket. För trettio år sedan startade även jag mina akvarier utan tillsatser men idag finns så bra startkulturer och man får så lugna och bra startförlopp om man använder dem tillsammans med ytterst försiktig matning så därför brukar jag alltid rekommendera detta, speciellt för nybörjare.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #17
      Det är väl inte helt ovanligt att 50% av fiskarna dör av en nitrit-topp om man hivar i 20 firrar i ett helt nyuppstartat akvarium?
      All fakta jag kan tugga i mig säger max 5 fiskar den första månaden...

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Lintz
        re:Pytte86 Vattnet som dom transporterades i kan ju inne hålla sjukdomar, bakterier och liknande.
        Och även en del ammoniak.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Grodlund
          Det är väl inte helt ovanligt att 50% av fiskarna dör av en nitrit-topp om man hivar i 20 firrar i ett helt nyuppstartat akvarium?
          All fakta jag kan tugga i mig säger max 5 fiskar den första månaden...
          Yep! Och även 5 st kan vara för många beroende på vad det är för fiskar och på akvariets storlek. Ju mindre akvariet desto känsligare. När man utokar antalet invånare i ett så litet akvarium ska man göra det successivt och inte som ni har gjort, då bakteriefloran inte klarar av en så plötslig ökning av avfallsprodukter.

          matlo: varför tycker du man ska tvätta filtret vid en sådan situation? Då tvättar man ju bort de få nyttobakterierna som hunnit etablera sig där, eller hur?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #20
            Ursprungligen postat av Grodlund
            Det är väl inte helt ovanligt att 50% av fiskarna dör av en nitrit-topp om man hivar i 20 firrar i ett helt nyuppstartat akvarium?
            All fakta jag kan tugga i mig säger max 5 fiskar den första månaden...
            När jag startade upp ett av mina akvarium för några år sen så väntade jag bara 2dagar och sen i med fiskarna, och jag matade inget under 1vecka, efter det så matade jag 2-3gånger i veckan jag fick aldrig något problem med att vattnet luktade konstigt eller obalans.
            Så brukar jag göra iallafall men det finns säkert bättre sätt. Jag tror iallafall att det hänger på hur mycket mat du väl slänger i direkt + självklart hur stor pump du har och volymen i akvariumet, sen visst är det inte alls smart att överbefolka ett akvarium som inte är balans i som någon annan talare sa längre upp.
            Ju större akvarium destolättare att få balans i.

            mvh Matlo.
            Senast redigerad av matlo; 10 March 2008, 12:46.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Yep! Och även 5 st kan vara för många beroende på vad det är för fiskar och på akvariets storlek. Ju mindre akvariet desto känsligare. När man utokar antalet invånare i ett så litet akvarium ska man göra det successivt och inte som ni har gjort, då bakteriefloran inte klarar av en så plötslig ökning av avfallsprodukter.

              matlo: varför tycker du man ska tvätta filtret vid en sådan situation? Då tvättar man ju bort de få nyttobakterierna som hunnit etablera sig där, eller hur?
              om det är helt igenslabbat så gör det ingen hjälp må jag säga, jag sa även lite längre upp att om det är igenslabbat så tvätta "Halva" filtret, så det inte blir en nystart.
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • matlo
                • May 2007
                • 295

                #22
                Ursprungligen postat av Lasse
                Matlo - du missar att hon redan har rivit ut allt, skurat allt, tappat upp nytt vatten och därmed har hon en helt ny start. Helt enig med dig om att hon inte skall mata för mycket. För trettio år sedan startade även jag mina akvarier utan tillsatser men idag finns så bra startkulturer och man får så lugna och bra startförlopp om man använder dem tillsammans med ytterst försiktig matning så därför brukar jag alltid rekommendera detta, speciellt för nybörjare.

                MVH Lasse
                my bad jag la inte riktigt det på minnet.

                mvh matlo.
                Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                Kommentar

                Arbetssätt...