Massa fiskar som dör samt vattnet luktar illa.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lintz
    • March 2008
    • 4

    Massa fiskar som dör samt vattnet luktar illa.

    Hej jag har själv haft akvarium men bara under en kortare period men min flickvän har skaffat sig ett akvarium för ett halv år sedan. Men nu i veckan så öppna det en ny affär här i stan som hade skapliga priser på sällskaps fiskar så hon bestämde sig för att köpa en ca 10st. Men nu har det blivit så att massor med fiskar har dött på bara 1veckas tid och akvarie vattnet luktar fiss/rutten sjö. Vad ska man göra? Akvariet är ett 40-50liters akvarium som det är en 10 fiskar kvar i nu. Ps är så att en av hennes malar har dött. hälften av hennes fiskar har dött (10st sammanlagt). Vet redan att hon har haft för mycket fiskar i det.
    Senast redigerad av Lintz; 06 March 2008, 15:30.
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    #2
    Har ni kollat nitrit? När mitt vatten luktade rikitigt illa samt att fiskarna dog så var det skyhöga nitrithalter och grön/svävalger.

    Kommentar

    • Lintz
      • March 2008
      • 4

      #3
      Nae men nu nämner hon att hon har seranitrivec hemma som hon handlade när hon var där

      Och att då hon tappade av vatten så var det brunt.

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Hmm då vet jag inte.

        Kommentar

        • Lintz
          • March 2008
          • 4

          #5
          Det som nu har blivit bestämt är att hon ska testa att starta om akvariet hon har nu fiskarna i några hinkar samtidigt som hon har tömt akvariet på vatten och fyllt på med nytt hon har kokat botten stenarna Men bara använt svamp och varmt vatten för akvariets sidor. Hon har lämnat kvar inredningen och fyllt på med nytt vatten samt haft i seranitrivec i akvariet. Samt lagt i hennes akvarie-växt. Och ska nu låta akvariet stå i 12 timmar innan hon lägger i fiskarna. Förövrigt övriga detaljer som kruk grejer och sådant som hon har i akvariet är enbart av sköljt i varmt vatten.

          Kommentar

          • hgs
            • December 2007
            • 147

            #6
            Det verkar vara ett filter problem hon har eller att dom får för mycket mat

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Vad köpte hon för fiskar?
              Tänkte bara på att de fiskarna kan ha haft en sjukdom latent som drabbade alla när hon släppte ner dem hemma.
              Ni hällde inte i vattnet som fiskarna transporterades i hoppas jag.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Pytte86
                • November 2007
                • 158

                #8
                firefox75, varför ska man inte hälla i vattnet som dom transporterades i?

                Kommentar

                • Lintz
                  • March 2008
                  • 4

                  #9
                  Hon köpte neontetra och några guppy. Men vet inte om hon använde vattnet som fiskarna kom i var inte med när hon släppte i fiskarna. Jag hade helst sjäv haft ett karantän akvarium för nya fiskar.

                  re:Pytte86 Vattnet som dom transporterades i kan ju inne hålla sjukdomar, bakterier och liknande.

                  Kommentar

                  • Pytte86
                    • November 2007
                    • 158

                    #10
                    hehe har jag inte haft en tanke på ;p. har bara lagt i påsarna i vattnet och fyllt i lite utav mitt var 10min typ 3-4 gånger och sen släppt i dom.

                    Kommentar

                    • matlo
                      • May 2007
                      • 295

                      #11
                      kan ha missat någon som har skrivit detta jag skriver nu,

                      Byt vattnet 70% av allt vatten, när du fyller på igen så gör så det är några få grader kallare vatten. Om filtret är helt fullt så tvätta halva filtret och låt den andra halvan vara.

                      Mata inte på 1vecka, efter 1vecka gått, mata sparsamt.
                      och kolla även så ni inte har för överbefolkat akvarium. Jag tvivlar på att detta handlar om en sjukdom då vattnet luktar ruttet.


                      Personligen så har jag alltid bara släppt i fiskarna och vattnet alltsammns i akvariumet. Har inte haft något problem med sjukdommar från dom ställena jag köper.
                      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Sättet att införliva nya fiskar kallas koppning, slå på det i arkivet och kolla noga i tråden över att starta upp ett akvarie.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Om vattnet är brunt så måste det ju vara något annat fel. Jag skulle ha kokat alla inredning när jag ändå tömde karet och inte stoppat ner samma trärötter och liknande inredning som inte går att koka.. Pumpen går ju tyvärr inte att göra så mycket med men filtret skulle jag försöka byta och så skrubba pumpen med hetvatten..

                          Jag tänkte på krukan??? Kanske experterna kan vakna upp och svara.. men om det är brunt vatten så måste det ju vara en bakterie/alg blomning av något slag och då fel slag för fiskar helt klart.
                          Allt borde kokas och börja om från början med nitravec och växtnäring. Men hur mycket fisk har ni stoppat ner i det lilla karet egentligen???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Gomorron

                            Eftersom hon nu rengjort allt så måste hon betrakta det som ett nystartat akvarie. Viktigaste reglerna är då. Mata ytterst försiktigt, den första veckan bara några stycken flingor/korn/vuxen artemia varannan dag. Nitriveck (startdos) varje dag (i hennes fall 10 ml per dag). Ingen ny fisk. Efter någon vecka om allt fungerar - mata samma mängd varje dag. Efter tre veckor är akvariet oftast startat men gör aldrig några häftiga ändringar vad gäller matning och dylikt. Köper ni hem ny fisk - bibehåll den tidigare matningen och öka upp lite uder loppet av någon vecka. Omöjligt att säga vad som hänt i detta fall - men kan mycket väl vara en för snabb ökning av belastningen.

                            Orsaken varför man inte skall blanda affärernas vatten med sitt eget är att i högsta möjliga grad minska risken för smittoöverföring via vattnet. Karrantän är bra - men osäkert om det hjälpt i detta fall.

                            En allmän regel är att nästan oavsett vad som hänt skall man försöka undvika total rengöring. Totalrengör man akvariet skall man låta filtret gå i en spann och sedan sätta tillbaka detta. Måste man totalrengöra så är det nystart som gäller!

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • matlo
                              • May 2007
                              • 295

                              #15
                              Jag säger fortfarande så här att om vattnet luktar skit och ser dåligt ut så byt 70% typ och tvätta filtret och mata inget under en vecka eller kanske två, fiskarna svälter inte ihjäl under den tiden. Tills man har fått balans, det ser du hur klart ditt vatten är och hur det luktar (Om man nu inte vill hålla på med dyrare tester) vilket jag aldrig har gjort. Jag har klarat mig utan alla tester igenom hela min hobby.

                              För att inte få tillbaka det igen så mata inte mer än 2-3 gånger i veckan, strunt i vad det står på paketet (mata inte mer än vad din fisk kan äta på 5min) det tycker jag är så dumt så det är otroligt.
                              och byt 25-30% vatten varranan vecka. Filtret får man kolla lite då och då hur snabbt det slabbar igen.
                              Det vanligaste felet folk gör är att ha en för liten pump till akvariumet och matar för mycket. + att dom köper för mycket fisk på en gång.
                              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...