Vattenvärden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jamen sluta nu - om man nu anser att någon bär sig ohyfsat åt så blir det ju inte bättre av att man själv är ohyfsad.
    ja men det är inte ohyffsat att påtala att någon beter sig jävligt illa, eller hur! men han är nu mer på ignoreringslistan så nu e man av me han

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
      ja men det är inte ohyffsat att påtala att någon beter sig jävligt illa, eller hur! men han är nu mer på ignoreringslistan så nu e man av me han
      Om någon beter sig illa - så påtala det till sidans administratörer
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Om någon beter sig illa - så påtala det till sidans administratörer
        OK!

Kommentar

• BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

Ursprungligen postat av Gaffel
          BluesBoy: Så du menar att även mörkläggingen kan ha varit bov i dramat?
          Nu vet jag inte vilken mörkläggning du menar men ja, jag menar att allt som påverkar växternas fotosyntes negativt kan innebära sämre ammoniumupptag. Dina vattenbyten kan dessutom vid en olycklig topp omvandla ammonium till dödlig ammoniak i ett nafs.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

Kommentar

• Gaffel
            • December 2007
            • 6200

BlueBoy:1# Jag drog ner på antalet ljusa timmar dels för att ge alla malar lite större känsla av trygghet och matro, samt att i ett fåfängt försök ge algerna sämre förutsättningar att utvecklas. 2# Det verkar vara en svår balansgång när väl kvävecykeln rubbas, en massiv algblommning ger stor last på syret och följdeffekterna verkar gå som vågor fram och tillbaka, då är frågan om det går att bromsa den negativa trenden genom att kicka igång fotosyntesen med en bättre ljuskälla eftersom, som du skriver friska växter bryter ned kväve och ombildar det till syre, sen är frågan om en detalj jag funderat på tidigare spelar roll, det organiskt bundna kvävet konsumerar stora mängder syre vid bildandet av ammonium och övergången till ammoniak ökar vid högre temperaturer, en hög fotosyntes och en temperatur sänkning med kanske bara 1-2 grader kunde sakta ner processen för att undvika spikar så att man kunde avlägsna organiskt kväve med en ordentlig slamsugning av bottengruset, bara en tanke..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

Kommentar

• BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

då är frågan om det går att bromsa den negativa trenden genom att kicka igång fotosyntesen med en bättre ljuskälla
              en hög fotosyntes och en temperatur sänkning med kanske bara 1-2 grader kunde sakta ner processen för att undvika spikar så att man kunde avlägsna organiskt kväve med en ordentlig slamsugning av bottengruset
              Ja, men jag tror inte man ska sila mygg och svälja elefanter.
              Jag tror det bästa är att jobba långsiktigt och se till att:

1. Ha ett skapligt bra ljus så växterna kommer över kompensationspunkten och fotosyntesen fungerar. Inte för många ljustimmar. Effekt kan inte kompenseras med tid.

2. Ha bra och inkörda biologiska filter. När akvariet har cyklat färdigt inkörningen ammoniumtopp-nitrittopp och nitrat börjar bildas (http://puffernet.tripod.com/nitrogencycle.html) som sedan tas upp av växterna töms det ut via vattenbyten. Titta förresten vad branta kurvorna är för t.ex. Ammonium. Det är det som kan göra det lite lurigt att mäta med bestämdhet från en dag till en annan.

3. Se till att få bort syreslukande ruttnande/nedbrytande (bös) partiklar och döda fiskar ur akvariet som rubbar pkt 1 & 2 ovan.

Det ammonium som kontinuerligt bildas slukas då upp på nolltid av både pkt 1 (http://www.aquabotanic.com/plants_an...filtration.htm) & 2 och varken ammoniak/nitrit som orsakar fiskdöd hinner nå farliga nivåer Algerna håller sig samtidigt tillbaka. Man säger i akvarielitteraturen att "akvariet är i balans".
              BluesBoy

Kommentar

• Gaffel
                • December 2007
                • 6200

Ja vad ska man säga till folk som hädanefter undrar om det är ok att slänga i firrarna efter en vecka..

Var inne och kollade aquabotanic och insåg rätt snabbt att där inne är växter "the shit"

Tog en tur och kollade dina baljor, trevlig konstellation med höga helglas och prunkande växter, teknokratisk hightech-look med frihängande armatur, men vad säger frugan när du norpar jaccutzin?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

Kommentar

• BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

Ja vad ska man säga till folk som hädanefter undrar om det är ok att slänga i firrarna efter en vecka..
                  Att man ska vänta eller se till att påskynda incyklingen genom att tillsätta bakteriekultur från flaska eller från ett gammalt inkört filter

men vad säger frugan när du norpar jaccutzin?
                  Det vill du inte veta...
                  BluesBoy

Kommentar

• Snubben
                    • August 2007
                    • 11

He he

Det här var fasen den roligaste tråd jag läst på länge . tack Gaffel för att du gav mig ett gott skratt en mörk å trist måndag.

Kommentar

Arbetssätt...