Vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Vattenvärden

    Om nån kan se någon form av fel i nedanstående test är ni välkommna att kommentera, de låga växtnäringshalterna beror på höga delvattenbyten..

    Vattenvärden fastställda med Sera aqua-test box.

    PH 7
    GH 0-10 (visar aldrig rött utan slår direkt över från gult till svagt grön)
    KH 5
    NH4 0,5mg/liter
    NH3 0,003mg/liter uppmätt i PH 7,0
    NO2 <0,3mg/liter
    NO2-N <0,1mg/liter
    PO4 1,0mg/liter
    FE 0,1mg/liter
    Cu 0,0mg/liter

    Detta i ett 100 liters akvarie med ett dagligt 20% delvattenbyte.
    Veckovis gödning med 3x10ml PMDD

    Extremt sparsam matning med algpellets, squash, gurka och gröna ärtor.

    4 större svärdsplantor, vattenpest, grodblad och ankmat.

    26,5C dagtid/26C nattetid

    2 prakt botior
    2 sötvattensräkor
    1 12 cm ancistrus hanne
    10 2-3 cm ancistrus yngel

    Anledningen till frågan är att de 2 yngelkullar på omk 250+ dött efter att ha simmat desorienterat och lagt sig upp och ner i bottengruset så svara gärna på de rent tekniska aspekterna rörande vattnet.
    Senast redigerad av Gaffel; 22 January 2008, 12:45.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Koi-fantast
    • October 2007
    • 193

    #2
    Fiskar klarar stabila förhållanden bra men inte ostabila förhållanden så troligtvis är det det som är problemet.
    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Generellt sett så är pH och KH och GH inte så viktigt, där handlar det bara om att ha så stabila värden som möjligt över så lång tid som möjligt.

      Ammonium och nitrit ska ju ligga på noll.

      Yngel är känsliga för nitrit, så kanske kan de känna av att den ligger lite lite över noll, och dö av detta..

      Behöver inte praktbotierna lite animalisk föda också? Det verkar som om du mest utfodrar med "grönt".

      När du göder, ger du alla 3x10ml PMDD på en gång, eller utspritt under veckan? Ser inget fel med din gödning, så länge växterna växer bra och du inte har så mycket alger så är det nog bra. Men jag undrar också lite över dina 20%-vattenbyten, de tycks onödiga.
      / Ebba

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Frågan ställdes medvetet till De här på forumet som är insatta i vattenvärdens kombinationer och som jag skrev är jag inte intresserad av annat än de rent tekniska aspekterna.

        Åheim, läs hela artikeln så ser du varför det är täta vattenbyten, dina övriga reflektioner frågade jag inte efter.

        Koi-fantast, jag vet att förändringar stressar och gör fiskar känsliga, anledningen till de täta delvattenbytena var för att klara lasten av 260 fiskar i ett 100 liters kar, är det svar nog?

        Toccata, om du tittar lite nogrannare så ser du att NO2-N och NO2 ligger på (<) mindre än, dvs lägst mätbara på seras färgskala, både NH3 och NH4 har låga värden, sen ser jag helst att botiorna konverterar och blir veganer, annars har dom ett par hekto små sniglar att kalasa på när liken efter alla yngel tar slut

        Så, jag ställde alltså inte frågan för att svara på en massa frågor, jag önskar svar från en riktig vattenfetischist, en keminörd helt enkelt..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          ja börja med o köp ett dropptest för Nitrit o Koppar och amonium

          sen ger du fan i o göra alla vattenbyten innan du vet vart problemet kommer ifrån eftersom de kan va skit i ditt vatten o då öser du bara ner mer gifter hela tiden.
          Samt ja förstår inte varför du göder med pmdd när du endå häller ut allt igen varje dag.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Men det var ju självaste...

            Nu får ni sluta inbilla er att universum snurrar kring era små navlar och att solen enkom stiger upp varje morgon för erat välbehags skull, om ni ska svara på inlägget så kan ni väl ha den goda tonen att läsa det innan..


            mayday, på vilken rad i mitt inlägg kan du utläsa mina mätvärden för Cu, eller tror du att jag har suttit och gissat mig till 10 av seras 11 aqua-box vattentester?


            Ger fan och ger fan, gjort är gjort och anledningen till delvattenbytena är redan redovisade(läs inte bara inläggen i sin helhet om ni ska svara, läs även igenom svaren på inläggen eftersom andra redan kanske hunnit med att svara på frågan, finns säkert som forumregel..)

            Vad jag sen gör med mitt PMDD ska du uppriktigt sagt ***** i, det är MITT och bara MITT och om jag så skulle dricka det till morgonkaffet så är det fortfarande mitt och fullständigt irrelevant i detta MITT ställda inlägg..

            Forumet verkar vara fullständigt till bredden fyllt med små troll..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel

              Forumet verkar vara fullständigt till bredden fyllt med små troll..
              och du är nog kungen av alla dessa , var mer ödmjuk vet jag , ett svar i typ :

              det var inte vad jag hade väntat mig till svar , någon annan kanske - det räcker jo istället för en massa &"(/&/(PY&#/)"PRHY()yury()#9Rw()y93RY9A
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Gaffel varför frågar du när du verkar veta bäst själv?
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • nelly.trott
                  • December 2007
                  • 355

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Om nån kan se någon form av fel i nedanstående test är ni välkommna att kommentera, de låga växtnäringshalterna beror på höga delvattenbyten..

                  Vattenvärden fastställda med Sera aqua-test box.

                  PH 7
                  GH 0-10 (visar aldrig rött utan slår direkt över från gult till svagt grön)
                  KH 5
                  NH4 0,5mg/liter
                  NH3 0,003mg/liter uppmätt i PH 7,0
                  NO2 <0,3mg/liter
                  NO2-N <0,1mg/liter
                  PO4 1,0mg/liter
                  FE 0,1mg/liter
                  Cu 0,0mg/liter

                  Detta i ett 100 liters akvarie med ett dagligt 20% delvattenbyte.
                  Veckovis gödning med 3x10ml PMDD

                  Extremt sparsam matning med algpellets, squash, gurka och gröna ärtor.

                  4 större svärdsplantor, vattenpest, grodblad och ankmat.

                  26,5C dagtid/26C nattetid

                  2 prakt botior
                  2 sötvattensräkor
                  1 12 cm ancistrus hanne
                  10 2-3 cm ancistrus yngel

                  Anledningen till frågan är att de 2 yngelkullar på omk 250+ dött efter att ha simmat desorienterat och lagt sig upp och ner i bottengruset så svara gärna på de rent tekniska aspekterna rörande vattnet.
                  en sak till prova med andra tester det kanske ger mer exakta svar ph 0-10 det var jo roligt (kan va vad som helst) och svågt grön i mina tester betyder Ph7 ....
                  prova jbl
                  När du vill att något skall försvinna,
                  kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                  Kommentar

                  • Zanders
                    • December 2007
                    • 177

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Men det var ju självaste...

                    Nu får ni sluta inbilla er att universum snurrar kring era små navlar och att solen enkom stiger upp varje morgon för erat välbehags skull, om ni ska svara på inlägget så kan ni väl ha den goda tonen att läsa det innan..


                    mayday, på vilken rad i mitt inlägg kan du utläsa mina mätvärden för Cu, eller tror du att jag har suttit och gissat mig till 10 av seras 11 aqua-box vattentester?


                    Ger fan och ger fan, gjort är gjort och anledningen till delvattenbytena är redan redovisade(läs inte bara inläggen i sin helhet om ni ska svara, läs även igenom svaren på inläggen eftersom andra redan kanske hunnit med att svara på frågan, finns säkert som forumregel..)

                    Vad jag sen gör med mitt PMDD ska du uppriktigt sagt ***** i, det är MITT och bara MITT och om jag så skulle dricka det till morgonkaffet så är det fortfarande mitt och fullständigt irrelevant i detta MITT ställda inlägg..

                    Forumet verkar vara fullständigt till bredden fyllt med små troll..
                    Med den attityden får du nog inte så många vettiga svar.
                    Jag reagerar också på dina värden och hur du hanterar dom, Speciellt när folk är vänligt sinnade och försöker hjälpa dig.

                    Av mig får du iallfall inga svar!
                    /Anders
                    Min blog : http://zanders.apics.se

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      nelly.trott: 1# Jag har varken bett om din eller andras medkänsla eller förståelse och förväntar mig inte att mitt inlägg ska bli en skådeplats för densamma, om jag hejdar en människa och ställer frågan "ursäkta mig, vet ni vad klockan är" och denna någon börjar kommentera vädret eller min dåliga klädsel så avfärdar jag normalt vederbördande som idiot, berusad eller harmlös äldre Hagabo och söker snabbast möjligt mitt svar någon annanstans.
                      2# Även utan mina glasögon kan jag klart och tydligt läsa att jag skrivit PH 7, om det är GH du refererar till så är testvärdet 0-10 = mjukt vatten och jag utförde det testet 3 gånger med samma omedelbara övergång från svagt gul efter första droppen(aldrig rött)och till svagt grön efter 8-9 droppar

                      kramfors:Hade jag vetat bäst själv så hade jag inte ställt frågan, tyvärr verkar dom som svarar missförstått frågan eller mätvärdena i inlägget och det är dessa felaktigheter och brister jag kommenterar.

                      zanders: Nej några svar klarade du ju uppenbarligen inte av att leverera men lusa ner andras inlägg hade du ju tydligen all tid i världen till, gnällspik..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • nelly.trott
                        • December 2007
                        • 355

                        #12
                        ursäkta mitt mistag om Ph GH

                        En enda IDIOTEN HÄR är nog DU SJÄLV
                        ÖDMJUKHET TAR DIG LÅNGT vet jag

                        SLUTA GAFFLA HÄR OCH SKAFFA DIG ÖDMJUKHET
                        När du vill att något skall försvinna,
                        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                        Kommentar

                        • nelly.trott
                          • December 2007
                          • 355

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          nelly.trott: 1# Jag har varken bett om din eller andras medkänsla eller förståelse och förväntar mig inte att mitt inlägg ska bli en skådeplats för densamma, om jag hejdar en människa och ställer frågan "ursäkta mig, vet ni vad klockan är" och denna någon börjar kommentera vädret eller min dåliga klädsel så avfärdar jag normalt vederbördande som idiot, berusad eller harmlös äldre Hagabo och söker snabbast möjligt mitt svar någon annanstans.
                          2# Även utan mina glasögon kan jag klart och tydligt läsa att jag skrivit PH 7, om det är GH du refererar till så är testvärdet 0-10 = mjukt vatten och jag utförde det testet 3 gånger med samma omedelbara övergång från svagt gul efter första droppen(aldrig rött)och till svagt grön efter 8-9 droppar

                          kramfors:Hade jag vetat bäst själv så hade jag inte ställt frågan, tyvärr verkar dom som svarar missförstått frågan eller mätvärdena i inlägget och det är dessa felaktigheter och brister jag kommenterar.

                          zanders: Nej några svar klarade du ju uppenbarligen inte av att leverera men lusa ner andras inlägg hade du ju tydligen all tid i världen till, gnällspik..
                          Du verkar ha en VÄLDIGT SVÅR PERIOD I DITT LIV anar jag
                          När du vill att något skall försvinna,
                          kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            Jag är fullt medveten om vad < betyder och "mindre än 0,3" kan väl fortfarande vara "lite över noll" som jag skrev? Jag ville bara påpeka att ynglena kan ha dött av detta om de är känsliga.

                            Jag förstår att du vill att en "keminörd" ska kommentera dina värden, men tro mig, dina värden säger nästan ingenting om man inte har sett ditt akvarium. Som någon skrev är ju de mest kritiska värdena (tex nitrit) okej och inget i dem tyder på att det är något fel. ALLTSÅ börjar folk föreslå andra saker som är fel. (vattenbyten, etc).

                            Kanske kommer en "keminörd" säga annorlunda, men troligen inte, för det är väldigt svårt att säga typ "jaha, koppar ligger på XX värdet, ja då är det XXX som är fel".

                            Din attityd mot de som försöker hjälpa kommer troligen göra att ingen mer vågar skriva något svar. Man kan ju säga på ett trevligt sätt att man förväntade sig ett annat svar.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Ramnissan
                              • October 2007
                              • 514

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              Frågan ställdes medvetet till De här på forumet som är insatta i vattenvärdens kombinationer och som jag skrev är jag inte intresserad av annat än de rent tekniska aspekterna.

                              Åheim, läs hela artikeln så ser du varför det är täta vattenbyten, dina övriga reflektioner frågade jag inte efter.

                              Koi-fantast, jag vet att förändringar stressar och gör fiskar känsliga, anledningen till de täta delvattenbytena var för att klara lasten av 260 fiskar i ett 100 liters kar, är det svar nog?

                              Toccata, om du tittar lite nogrannare så ser du att NO2-N och NO2 ligger på (<) mindre än, dvs lägst mätbara på seras färgskala, både NH3 och NH4 har låga värden, sen ser jag helst att botiorna konverterar och blir veganer, annars har dom ett par hekto små sniglar att kalasa på när liken efter alla yngel tar slut

                              Så, jag ställde alltså inte frågan för att svara på en massa frågor, jag önskar svar från en riktig vattenfetischist, en keminörd helt enkelt..
                              Varför inte skriva att det var en fråga till keminördarna i första inlägget då?
                              Till och med jag som är nybörjare ser ju att dessa vattenbyten inte kan vara speciellt lämpliga om ditt kranvatten inte har exakt samma värde(PH, Gh och Kh) som akvarievattnet förstås.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...