Får inte bukt med nitriten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catmandu
    • November 2007
    • 47

    Får inte bukt med nitriten

    Jag har sedan jag kom hem efter nyår haft nitrit. Bytte de första dagarna 50% vatten sedan i en veckas tid 30% och nu de sista dagarna 30% varannan dag. Har vid varje byte haft i filterbakterier. Har snart haft i 100 ml Toxivec också. Men fortfarandr lite nitrit enligt testet som är Salifert dropptest. Vet inte vad jag ska göra längre. Någon som vet??

    Mitt akvarium är 54 liter, mycket växter, 2 små stenrösen med bla några stenar som innehåller kalk.En stor sten och en mangroverot. Ett sera innerfilter 380, det är för akvarium upp till 60 l. En krokodil som blåser bubblor. Jag har 2 Black molly ca 5 cm, 2 Platy ca 5 cm, 9 Neontetra mellan 1-2 cm, 2 Gibbiceps ca 7 cm och sen 4 små Platyyngel ca 8mm. Har jag för många fiskar?

    Matar oftast 2 ggr per dag, ibland 1 gång. Men min lilla dotter har ibland fått tag på burken och matat lite för mycket då har jag silat upp maten direkt. Matar med Sera vipan, Tetra granulat och nu också yngelfoder. Brukar inte bli någon mat liggande för framförallt Gibbicepsen dammsuger botten.
    Kan filtret vara för litet?

    Har tänkt att jag ska hoppa över att mata någon dag men hur klarar sig ynglen sig då?

    Alla fiskar utom Platysarna verkar må bra. De gömmer sig ofta i en grotta eller bakom filtet uppe vid ytan.

    Mvh Camilla
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    det verkar som om du har mycket fisk i ditt lilla akvarium...vill bara säga dig att din gibbiceps kmr att bli uppmot 50 cm...men fortsätt dina vattenbyten som du gjort...men kör småvattenbyten varje dag istället, typ 15%...tycker det är konstigt att du inte fått ner nitriten riktigt....men det kan osså va för att du har mycket fisk det tar tid...
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Catmandu
      • November 2007
      • 47

      #3
      Jo, har ju misstänkt att det är lite för många men där jag köper fisk så sa det att jag kan ha några till..men det ska jag inte ha. Ska ge bort ynglen sen. De sa att Gibbiceps inte blir så stora i små akvarium, och om de blir för stora så kan jag lämna tillbaka de. Borde ha köpt en bara kanske...
      Så det är bara att fortsätta byta vatten då..suck! En neontetra hade försvunnit när jag var borta..vill inte mer fisk ska dö. Köpte akvariet i november så att skaffa ett större redan känns inte aktuellt ännu. Men om jag inte får bukt med nititen så är det väl det enda som hjälper antar jag.

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Hur hög nitrithalt har du då?
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • Catmandu
          • November 2007
          • 47

          #5
          Sitter på jobbet nu..kommer inte ihåg vad det var för siffror men vätskan blir svagt rosa och det växlar mellan 2:a och 4:e färgmarkeringen..den första är ju vit=0 nitrit.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            catmandu: du måste öka din filtervolym i karet, tex använda 2 innerfilter eller köpa större filtermatta och sätta på din pump eller bygga ett hamurgerfilter!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #7
              Jag tror att du har bytt på tok för mycket vatten om du har bytt 30% varannan dag... det hinner ju inte bildas några nyttobakterier i så klorhaltigt vatten om du nu inte häller upp vattnet i dunkar några dagar innan vattnet används.

              Jag tycker att du ska lugna ner dig med vattenbyten och endast byta 20% i veckan och mata inte fiskarna de närmsta tre dagarna... det överlever dom!
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Catmandu
                • November 2007
                • 47

                #8
                Tack för alla svar! Innan nitriten så bytte jag en hink i veckan. Jag har i vattenberedningsmedel varje gång jag byter men sista bytet innan jag åkte bort över nyår var utan vattenberedningsmedel eftersom det var slut..kan det bero på det att jag fick nitrit? Grannen matade fiskarna 1 gång på 5 dagar så jag tycker det var konstigt att jag fick nitrit just då.
                Ska köpa ett filter till eller ska jag köpa ett större?

                Överlever även ynglen utan mat i 3 dagar?

                Kommentar

                • Catmandu
                  • November 2007
                  • 47

                  #9
                  Åheim..vad är ett hamburgerfilter?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Ursprungligen postat av Catmandu
                    Åheim..vad är ett hamburgerfilter?
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108691

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • nelly.trott
                      • December 2007
                      • 355

                      #11
                      av min erfarenhet så är toxivec inte så himmla bra men däremot så nitrivec ! den gör sussen i samband med vattenbyte
                      När du vill att något skall försvinna,
                      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Det allra bästa sättet att få en fungerande bakteriekultur i filtret är att ta lite filtergojs från ett redan inkört akvarium. Det geggar man ner i filtermassan. Sedan har man allt igång nästan på direkten...det är min erfarenhet, iallafall.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Ursprungligen postat av nelly.trott
                          av min erfarenhet så är toxivec inte så himmla bra men däremot så nitrivec ! den gör sussen i samband med vattenbyte
                          Sera toxiveck tar akut bort ammoniak och nitrit.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • _Lena_
                            • June 2006
                            • 1273

                            #14
                            Ursprungligen postat av Catmandu
                            Jo, har ju misstänkt att det är lite för många men där jag köper fisk så sa det att jag kan ha några till..men det ska jag inte ha. Ska ge bort ynglen sen. De sa att Gibbiceps inte blir så stora i små akvarium, och om de blir för stora så kan jag lämna tillbaka de. Borde ha köpt en bara kanske...
                            Det är ungefär som att säga att barn blir inte så stora om de får leva i ett skåp...

                            Kommentar

                            • Koksalt
                              • November 2007
                              • 498

                              #15
                              Ursprungligen postat av _Lena_
                              Det är ungefär som att säga att barn blir inte så stora om de får leva i ett skåp...

                              Blir dom det då?
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                              Kommentar

                              Arbetssätt...